وظایف والدین در قبال نوجوانان برای جلوگیری از مخالفت های نوجوانان با والدین

وظایف والدین در قبال نوجوانان برای جلوگیری از مخالفت های نوجوانان با والدین


منبع: بیتوته

95

1400/9/29

09:59


وظایف والدین در قبال نوجوانان برای جلوگیری از مخالفت های نوجوانان با والدین



وظایف والدین در قبال نوجوانان شان, مخالفت های نوجوانان با والدین, مخالفت های نوجوانان با والدین

برای جلوگیری از مخالفت های نوجوانان با والدین، با آنها ارتباط صمیمانه برقرار کنید

 

دلایل مخالفت‌های فرزندان با والدین در دوره نوجوانی چیست؟ 

عوامل بسیار زیادی در مخالفت نوجوانان با والدین شان وجود دارد. آن ها از دوران کودکی وارد مرحله جدیدی از زندگی شان شده اند و طبیعی است که رفتارهای عجیبی از خودشان نشان دهند. البته آن ها باید بتوانند خودشان را کنترل کنند و خانواده ها نیز باید بتوانند به خوبی با فرزندان شان ارتباط برقرار کنند تا هر دو طرف کمتر دچار مشکل شوند. 

دوران نوجوانی

دوران نوجوانی دورانی پرشر و شور و پر از هیجان و اتفاقات جدید برای افراد است. در واقع وقتی انسان از دوران کودکی به طور ناگهانی وارد دوران نوجوانی می شود رفتار هایش  بسیار دچار تغییر و تحول خواهد شد. او در دوران کودکی بیشتر زمانش را صرف بازی و انجام سرگرمی کرده ولی در این دوران دیگر خبری از بازی و شیطنت های دوران کودکی نیست. 

 

نوجوانان در اوایل بلوغ احساس استقلال طلبی و آزادی خواهی دارند و همین عوامل باعث مخالفت آن ها با والدین شان می شود. در دوران نوجوانی افراد به شدت به ظاهر و رفتار خود اهمیت می دهند و همواره دوست دارند تا در دایره توجه دیگران قرار بگیرند. همچنین در این دوره از زندگی, نوجوانان بمب انرژی هستند و تمایل دارند که به نحوی انرژی نهفته شده درونشان را فرو نشین کنند. 

 

متأسفانه برخی از نوجوانان برای کاهش هیجانات و انرژی شان به اقداماتی خطرناک دست می زنند که این موضوع اصلا چیز خوبی نیست. همچنین در این دوران نوجوانان به دوستان خود بهای زیادی می دهند و تمایل دارند تا زمان بیشتری را در کنار آن ها صرف کنند. آن ها به حرف های دوستان شان به شدت گوش می کنند و سعی دارند تا رفتارشان شبیه به دوستان شان شود.

 

وظایف والدین در قبال نوجوانان برای جلوگیری از مخالفت های نوجوانان با والدین

همانطور که حتما از مطالب بالا دریافت کرده اید دوران نوجوانی دورانی است که اگر به خوبی کنترل نشود می تواند آسیب های فراوانی را به نوجوانان وارد کند. پس خانواده ها در این دوران حساس باید نکات و موضوعاتی را رعایت کنند تا خودشان و فرزندان شان بتوانند با آرامش و به سلامت از این دوران پر خطر و حساس عبور کنند. 

ما در ادامه این مقاله تلاش کردیم تا شما را با وظایف و نکاتی که پدر و مادرها باید به آن توجه کنند آشنا کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید. 

 

چالش های دوران نوجوانی, بررسی علل تعارض نوجوانان با والدین, دعوا نوجوانان با خانواده

محبت به نوجوان یکی از راهکارهای کاهش مخالفت های نوجوانان با والدینشان است

 

محبت به نوجوانان

یکی از نیازهای اساسی که تمامی نوجوانان چه دختر و چه پسر به نیازمند هستند دریافت محبت از سوی اطرافیان به ویژه پدر و مادر است. فرزندان شما وقتی که در دوران کودکی به سر می برند بیشتر حواس شان سرگرم بازی و تفریح است اما دوران نوجوانی دورانی است که فرزند شما علاوه بر بلوغ و رشد جسمانی از نظر عاطفی نیز رشد می کند.

 

بنابر این شاید شما فکر کنید که او بزرگ شده و کمتر از دوران کودکی به توجه و محبت نیاز دارد. اما این طرز تفکر کاملا اشتباه است. چرا که نوجوانان در دوران حساسی از زندگی خود به سر می برند و اگر آن ها به مقدار کافی از خانواده توجه و محبت دریافت نکند تشنه محبت شده و تمایل پیدا می کنند تا آن را از دوستان و افراد دیگر دریافت کنند.  

 

الزاما محبت کردن شما نباید به صورت کلامی باشد. در واقع شما با رفتار و نوع حرکات تان می توانید حس محبت را به نوجوان تان القا کنید. همین که شما به فکر آن ها بوده و برایشان ارزش قائل شوید آن ها متوجه خواهند شده که برای شما مهم هستند و در این صورت نوجوانان نیز نسبت به شما محبت بیشتری پیدا خواهند کرد. 

 

برطرف ساختن نیازهای نوجوانان

نوجوانان هم مانند هر انسان دیگری نیازهایی دارند. مثلا آن ها مانند هر انسان دیگری به آرامش درون خانواده, گذراندن اوقاتی با دوستان شان, رفتن به مهمانی, خرید کردن, دریافت توجه و غیره نیازمند هستند. نکته مهمی که درمورد آن ها در این دوران وجود دارد این است که والدین باید به موقع و به مقدار کافی به نیازشان پاسخ دهند.

 

به عنوان مثال یکی از نیاز های نوجوانان گذراندن اوقاتی با دوستان شان است. برخی از خانواده به حدی سخت گیری می کنند که محدودیت های زیادی برای فرزندشان و دوستان او در نظر می گیرند. مثلا به آن ها اجازه نمی دهند تا در روزهای خاصی با دوستان شان به گردش و تفریح بپردازند. از طرفی برخی دیگر از والدین چنان بی خیال اند که کمتر از دوستان فرزندشان او را می بینند. 

 

در کل هر دو این موارد می تواند بسیار خطرناک باشد. در واقع نه شما باید آن قدر سخت گیری کنید که باعث حساسیت و لجاجت نوجوان تان شود و نه آن قدر بی خیال باشید که متوجه رفتار های او و دوستانش نشوید. شما باید زمان های مشخصی را برای فرزند تان تعیین کنید تا بتواند آن زمان را با دوستانش سپری کند.

 

در واقع این امر بسیار کلی است و به سایر نیازهای نوجوانان نیز باید به اندازه کافی و به موقع پاسخ داده شود تا نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد. 

 

مخالفت های نوجوانان با والدین, مخالفت های نوجوانان با والدین, دلایل مخالفت‌های فرزندان با والدین

برطرف ساختن نیازهای نوجوانان نشان دهنده ی توجه والدین به آنهاست

 

احترام گذاشتن به نوجوانان

نوجوانان در این سن به مورد احترام قرار گرفتن از طرف جامعه به خصوص خانواده بسیار نیاز دارند. شما به عنوان پدر و مادر یک نوجوان باید با کمال ادب و احترام با فرزند تان صحبت کنید تا او بیش از همیشه احساس ارزش و اعتماد به نفس کند. در واقع اگر شما نتوانید با فرزند تان با احترام و ادب رفتار کنید و مدام او را به خاطر رفتار هایش سرزنش کرده و به او احساس بی ارزش بودن بدهید, اعتماد به نفس را از فرزند تان خواهید گرفت و او در جامعه و آینده فردی سرخورده خواهد شد.

 

شما برای این که بتوانید با فرزند تان با احترام برخورد کرده و به او حس ارزشمندی بدهید می توانید همواره در امور نظر او را جویا شوید. یا این که در مورد رفتار ها و احساساتش بیشتر صحبت کرده و به او بگویید حرف هایش تا حد زیادی درست است. به علاوه در امور مهم و خانوادگی با فرزند تان مشورت کرده و نظر او را درمورد مسائل روزمره جویا شوید. در این صورت فرزند تان حس ارزش بیشتری دریافت خواهد کرد. 

 

برقراری ارتباط با نوجوانان به نحو صحیح

هرچه والدین بتوانند در سن نوجوانی بیشتر با فرزندشان ارتباط برقرار کنند بهتر می توانند آن ها را کنترل کرده و فرزندشان را در این دوران مهم یاری کنند. در واقع شما باید بتوانید زمان زیادی را به فرزند تان اختصاص دهید و به نحوی درست و اصولی با او صحبت کنید. هرچه در این سن ارتباط بین اعضای خانواده و همچنین نوجوان بهتر و با عشق تر باشد, نوجوان می تواند این مرحله از زندگی اش را به بهترین نحو سپری کند.

 

 برای این که ارتباطی مفید و خوبی بین شما و نوجوان تان به وجود بیاید شما باید سعی کنید در مورد موضوعات متفاوت با آن ها بیشتر صحبت کنید. مثلا می توانید درمورد دوستان ان ها یا شرایطش در مدرسه با او حرف بزنید. حتی می توانید درمورد دوران مدرس و دوستان خود تان نیز برایش خاطراتی جذاب تعریف کنید تا نوجوان تان حس صمیمیت بیشتری با شما داشته باشد. 

 

البته این گفت و گو نباید تنها از طرف یکی از والدین صورت بگیرد بلکه هم مادر و هم پدر باید به خوبی با فرزند شان در ارتباط باشند.

 

چالش های دوران نوجوانی, بررسی علل تعارض نوجوانان با والدین, دعوا نوجوانان با خانواده

یکی از دلایل مخالفت های نوجوانان با والدین جلب توجه است

 

مقایسه نکردن نوجوان

یکی از بدترین رفتارهایی که می توانید با هر شخصی انجام دهید مقایسه کردن فرد با افراد دیگر است. حال شما یک نوجوان را در نظر بگیرید که احساساتی لطیف و آسیب پذیری دارد. اگر شما او را با شخصی مقایسه کنید مطمئن باشید که بد ترین رفتار را در قبال او انجام داده اید و به عواطف و روحیه اش ضربه بزرگی وارد کرده اید. 

 

مسلما هیچ کس شبیه شخص دیگری نیست و همواره تفاوت های زیادی میان افراد و همچنین نسل های مختلف وجود دارد. هر کسی برای خودش یک سری خوبی ها و یک سری بدی هایی دارد. پس هیچ گاه نباید مورد مقایسه با فرد دیگری قرار بگیرد. 

 

شما باید به نوجوان تان اعتماد کرده و اجازه دهید رفتار های خودش را بروز دهد و اگر شاهد رفتار بدی از او بودید بجای مقایسه کردن سعی کنید به روشی دیگر او را متوجه رفتار بدش کنید و به او کمک کنید تا رفتارش اشتباهش را ترک کند. 

 

زیر پا قرار ندادن اصول و قوانین

مسلما در هر خانه و خانواده ای قوانینی وجود دارد که تمام اعضای خانواده باید به آن پای بند باشند. گاهی پیش می اید که نوجوانان خواسته و یا ناخواسته این قوانین را زیر پا می گذارند. در این صورت وقوع چنین اتفاقی برخی از خانواده ها به شدت با نوجوان شان برخورد کرده و با آن ها پرخاشگری می کنند. و برخی دیگر از خانواده ها نیز با بی خیالی از کنار این موضوع عبور می کنند. 

 

اما باید بدانید که هر دوی این رفتار ها اشتباه هستند. در واقع شما باید نسبت به قوانین و امور خانه قاطع باشید اما این قاطعیت به معنای خشم و پرخاشگری نیست. در صورتی که نوجوان شما قانون شکنی کرد باید با آرامی با او صحبت کنید و علت را جویا شوید و او را به نرمی متوجه کنید که همه اعضای خانواده حتی خود والدین باید به اصول و قوانین خانه پای بند باشند تا امور خانه به درستی اجرا شود.

 

دادن مسئولیت به نوجوانان

نوجوانان در سن و سالی هستند که به مستقل بودن اهمیت زیادی می دهند. اگر شما به آن ها وظایف و مسئولیت هایی را بسپارید هم آن ها را خوش حال کرده و به آن ها احساس غرور و ارزش می دهید و هم از سنین پایین مسئولیت پذیری در زندگی را به نوجوان تان خواهید آموخت.

 

اگر نوجوان شما گاهی از زیر مسئولیت هایش در رفت و یا آن ها را به نحو احسن انجام نداد شما باید به شکلی درست او را متوجه اشتباهش کنید. دقت کنید که نباید آن ها را مورد سرزنش قرار دهید. همچنین می توانید هنگامی که نوجوان تان مسئولیتش را درستی انجام داد او را تشویق کنید تا بهتر مسئولیت پذیری را یاد بگیرند. 

 

مخالفت های نوجوانان با والدین, دلایل مخالفت‌های فرزندان با والدین, نوجوانی و مشکلات آن

در بیشتر خانواده ها مخالفت های نوجوانان با والدین وجود دارد

 

سخن پایانی

مسلما در تمامی خانواده ها اختلاف میان نوجوان و سایر اعضای خانواده به ویژه والدین به چشم می خورد. پس این موضوع به هیچ عنوان نباید برای شما نگران کننده باشد. در واقع نوجوانان چون علاقه دارند که اظهار وجود کنند و مدام به دیگران یادآوری کنند که دیگر بزرگ و مستقل شده اند کارهایی را از خود به نمایش می گذارند که چندان مورد پسند والدین نیست. 

 

اما در این رابطه والدین به جای بحث و جدل با نوجوان و حساس کردن او در این دوران مهم باید بتوانند از راه حل های درست نوجوان شان را کنترل کرده و به آن ها نحوه برخورد و ارتباط صحیح با جامعه و خانواده را آموزش دهند. در این صورت نوجوان و خانواده او می توانند به سلامت و با آرامش این دوره حساس را سپری کنند. 

 

گرداوری: بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو