توصیه های تغذیه ای یلدایی برای بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون

92

1400/9/29

12:21


شب یلدا یکی از سنت های زیبای ایرانیان است اما بیماران دیابتی و فشار خون باید نکات تغذیه ای را رعایت کنند به عنوان نمونه بیماران فشار خون بالا باید از مصرف آجیل های شور پرهیز کنند.

توصیه های تغذیه ای یلدایی برای بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون

به گزارش بهداشت نیوز، شب یلدا و فصل زیبای زمستان در چند قدمی ماست، این شب بنا بر سنت های دیرینه ایرانیان، زمانی برای صله رحم و دست بوسی از بزرگان خانواده است تا در کنار هم برای نزول رحمت الهی دعا کنند و شروع فصل بارندگی را جشن بگیرند، براساس رسوم مصرف انواع میوه ها و خشکبار و غذای مخصوص این شب، در اکثر نقاط کشور انجام می شود.

اما در این میان باید توجه کرد که سالمندان و بیماران باید در تغذیه خود دقت کنند تا دچار مشکلات بعد از طولانی ترین و زیباترین شب سال نشوند، از همین رو به سراغ دکتر محمد صفریان، دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم تا ما را با نکاتی که باید در خصوص تغذیه در این شب رعایت شود، آشنا کند.

دکترصفریان بااشاره به اینکه اکثر غذاهایی که در شب یلدا استفاده می شود را میتوان جزو غذاهای سالم برشمرد، اظهار کرد :مصرف انواع میوه‌ها مانند انار، هندوانه و میوه های زمستانی برای سلامتی فرد مناسب است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مصرف انواع خشکبار و غذای مخصوص این شب که سبزی پلو با ماهی است نیز در سالم زیستن فرد موثر است، خاطر نشان کرد :افراد دیابتی باید دقت کنند که ضمن پرهیز از خوراکی های شیرین، در مجموع پرخوری نکنند چرا که قند خون آنان با استفاده از هر نوع ماده خوراکی افزایش می یابد.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مصرف میوه، آجیل و خشکبار و غذا در بیماران دیابتی باید کنترل شده باشد.

دکتر صفریان با اشاره به اینکه بیمارانی که فشار خون بالا دارند نیز باید از آجیل های کم نمک یا بی نمک استفاده کنند، اظهار کرد :پسته، بادام و کشمش و سایر خشکبار برای بیماران دیابتی و فشار خون بالا مفید است اما به شرطی که بیماران دیابتی پرخوری نکنند و نمک آجیل نیز برای بیماران فشار خون بالا، کم باشد.

وی افزود :مصرف پفک و چیپس در این شب توصیه نمی شود اما برای تنوع می توان تعداد کمی چیپس بی نمک تهیه کرد و براساس میل اندکی نمک اضافه کرد.

وی با تاکید بر اینکه صله رحم در شب یلدا در سلامت سالمندان نیز تاثیر به سزایی دارد، اظهار کرد :دو قشر آسیب پذیر در جامعه داریم که آنها سالمندان و کودکان هستند، در شب یلدا چون بزرگسالان محور محبت و توجه قرار می گیرند و سایرین از آنها الگو برداری می کنند باعث افزایش حس رضایت از زندگی در آنان می شود و برای سلامت جسمی و روحی آنها مناسب است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو