بی‌اشتهایی می‌تواند یک علامت باشد؛ پس از کنار آن ساده عبور نکنید

97

1400/9/29

12:28


بی‌اشتهایی می‌تواند یک علامت باشد؛ پس از کنار آن ساده عبور نکنید

سلامت نیوز: دوست‌داشتنی‌ترین خوراکی مورد علاقه‌ شما روی میز است؛ اما میلی به آن ندارید. خوراکی‌های ترش مصرف می‌کنید تا اشتهای شما باز شود؛ اما وضعیت فرقی نمی‌کند. ورزش می‌کنید، ساعت‌ها گرسنه هستید، معده شما ضعف می‌رود اما بازهم میلی به مصرف یک لقمه غذا ندارید. چرا؟ بی‌اشتهایی دلایل مختلفی دارد که می‌خواهیم در اینجا با آنها آشنا شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، تا پیش از شیوع کرونا، بی‌اشتهایی ناشی از ابتلا به این بیماری مفهومی نداشت، اما در حال حاضر یکی از دلایل بی‌اشتهایی را می‌توان نشانه ابتلا به این بیماری دانست. معمولاً همراه با این عارضه، اختلالی نیز در حس بویایی و چشایی ایجاد شده و این دو حس به خوبی فعالیت نکرده و یا کاملاً مختل می‌شوند؛ بنابراین اگر دچار بی‌اشتهایی شده‌اید، به کرونا شک کنید.

حوصله‌ای که نیست
وقتی حوصله‌ای نیست؛ اشتهایی هم نیست. البته که در بعضی موارد ما شاهد عکس این حالت هستیم. در واقع بی‌حوصلگی با پرخوری همراه است، اما یکی از دلایل ابتلا به بعضی اختلال‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب، استرس، اختلال خواب و... با بی‌اشتهایی همراه است.

بیماری‌هایی که اشتها را می‌برند
بعضی از بیماری‌ها سخت یا حتی ساده می‌توانند زمینه‌ساز تغییر میزان اشتها باشند که معمولاً به شکل بی‌اشتهایی دیده می‌شوند. ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، بیماری‌های ریوی، ایدز، هپاتیت، کم‌کاری غده تیرویید یا هیپوتیرویید، نارسایی کلیوی و ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌ها مانند پانکراس (لوزالعمده)، معده، کولون، تخمدان و... می‌توانند باعث بی‌اشتهایی شوند.

داروهایی که اثر دارند
هر دارویی، اثرهای مخصوص به خود دارد. در واقع اگرچه دردی را دوا می‌کنند، اما می‌توانند عوارضی نیز به جا بگذارند. مصرف آمفتامین‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای شیمی‌درمانی، داروهای پرتودرمانی و یا مصرف مخدرها می‌توانند باعث کاهش اشتها شوند.

اثری که می‌گذارد، خوب نیست
نخستین عارضه بی‌اشتهایی، سرگیجه است. همین سرگیجه به ظاهر ساده می‌تواند باعث زمین خوردن و بروز فاجعه شود. اما بی‌اشتهایی و عارضه آن به همین جا ختم نمی‌شود. بی‌اشتهایی معمولاً با عوارضی مانند از دست دادن قدرت بدنی و احساس ضعف، کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و...، دل‌درد، اسهال، ریفلاکس معده، اختلال در هضم و جذب موادغذایی، تغییر خلق و خو و عصبانیت و بی‌حوصلگی، کسالت یا بی‌حالی، حالت تهوع که با استفراغ یا بدون آن دیده می‌شود، اشاره کرد. علاوه بر این بی‌اشتهایی باعث خستگی مفرط، کاهش وزن و تنگی نفس و ضربان پایین یا بالای قلب دیده می‌شود.

با پزشک صحبت کنید
دلیل بی‌اشتهایی هرچه که باشد باید شناسایی شده و برطرف شود؛ بنابراین اگر بی‌اشتهایی شما بیش از سه روز به طول انجامید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگرچه همیشه بی‌اشتهایی نشانه ابتلا به بیماری یا اتفاق خاصی نیست؛ اما نباید از کنار آن بی‌تفاوت گذشت. بی‌اشتهایی می‌تواند یک نشانه باشد؛ مانند تب.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو