صرافی OTC چیست؟

OTC مخفف کلمه Over The Counter به معنی روی پیشخوان است. این یعنی برای خرید و فروش ارز دیجیتال، واسطه‌ای در کار نیست و خریدار یا فروشنده ارز دیجیتال می‌تواند مستقیم از صرافی ارز دیجیتال بخرد و مستقیم ارز دیجیتال را به صرافی بفروشد.

این روش در مقابل صرافی‌های معاملاتی قرار دارد. در صرافی‌های معاملاتی افراد با خریداران و فروشندگان دیگری مانند خودشان در تعامل هستند و صرافی نقش واسطه یا بنگاهی را دارد که این دو را به هم متصل می‌کند. 

مزایای صرافی OTC چیست؟

سرعت انتقال

در صرافی‌های او تی سی شما مقدار ارز درخواستی خود را مشخص می‌کنید و به محض پرداخت وجه، آن را مستقیم در کیف پول خود دریافت می‌کنید چون ارز دیجیتال را از خود صرافی می‌خرید. به همین دلیل سرعت خرید و فروش زیاد است و صرافی از دارایی خود به سرعت انتقال می‌دهد یا در فرآیند فروش، پول را به حساب شما واریز می‌کند.

در صرافی‌های معاملاتی شما سفارش خرید یا فروش خود را ثبت می‌کنید و منتظر می‌مانید تا کسی آن را قبول کند و این امر در بازار ارزهای دیجیتال که ثانیه‌ها در آن ارزشمندند یک ضعف محسوب می‌شود.

قیمت به‌روز

قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی OTC همگام با قیمت جهانی است و نوسان قیمت ارزهایی مانند بیت کوین،  اتریوم و... را پوشش می‌دهد. در صرافی‌های معاملاتی این به‌روز بودن وجود ندارد و اردرها ممکن است با قیمت‌هایی متفاوت از قیمت روز ثبت شوند.این امر مشکلات زیادی را برای کاربران به جود می‌آورد به طوری که گاهی بیت کوین ۵۰ هزاردلاری شما با قیمتی بسیار پایین‌تر به فروش می‌رسد!

تفاوت اندک قیمت خرید با قیمت فروش

به تفاوت قیمت خرید و فروش در یک صرافی، اسپرد قیمت (Spread) می‌گویند. در صرافی‌های OTC هرچه این تفاوت یا اسپرد کمتر باشد به سود کاربر است چون می‌تواند ارزی که فروخته را با تفاوت جزئی دوباره بخرد. به این ویژگی، قابلیت نقدشوندگی می‌گویند. در صرافی‌های معاملاتی این اسپرد قیمت بسیار زیاد است و اصلا قابل مقایسه با یک صرافی OTC نیست.

امنیت زیاد

یکی از ویژگی‌های مهم یک صرافی، امنیت است. صرافی‌های او تی سی این مفهوم را به خوبی درک کرده‌اند و از نگه داشتن ارز دیجیتال کاربران در کیف پول صرافی چشم پوشی می‌کنند. خرید و فروش در صرافی‌های OTCاز طریق کیف پول خود کاربران انجام می‌شود و همین امر، امنیت خرید و فروش را موجب می‌شود.

کارمزد اندک

صرافی‌های معاملاتی کارمزدهای پنهان زیادی دارند که در نگاه اول قابل تشخیص نیست. به طوری که شما یک بار برای خرید یک ارز مقداری کارمزد می‌پردازید و بار دیگر برای انتقال آن به کیف پول خود کارمزد دیگری از شما گرفته می‌شود. در صرافی OTC یک بار کامزد اندکی می‌پردازید که شفاف و مشخص است و کارمزد پنهانی وجود ندارد.  

بیت کوین

بهترین صرافی OTC ایرانی کدام است؟

در ایران به صرافی‌های OTC صرافی فروشگاهی هم گفته می‌شود. از نمونه‌های خوب صرافی فروشگاهی یا OTC می‌توان به بایننس لایت،کوین بیس، کراکن و پول نو در ایران اشاره کرد.

در صرافی‌های OTC خارجی باید پول با کارت اعتباری منتقل شود و این کار برای کاربران ایرانی به راحتی امکان‌پذیر نیست. صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند یونی سواپ و پنکیک سواپ هم به دلیل اینکه نیازی به احراز هویت در آن وجود نداردبرای کاربران ایرانی گزینه مناسبی است.

شاید بهتر باشد جدای از صرافی‌های coinbase و binance و kraken به صرافی پول نو هم بپردازیم و کمی با طرز کار آن و خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در آن آشنا شویم. در پایان شما به ما بگویید که بهترین صرافی OTC در ایران چیست و آیا تجربه این نوع خرید ارز دیجیتال در ایران را داشته‌اید؟

آشنایی با صرافی OTC پول نو

شاید انتخاب بهترین صرافی OTC ایرانی کار سختی نباشد چون صرافی‌های زیادی نسیتند که این روش را پیاده کنند. علت آن هم پیچیده بودن راه‌اندازی صرافی با این امکانات گسترده است. با نگاهی کلی به این صرافی می‌بینیم که از بیش از ۷۰ ارز دیجیتال مختلف روی ۳۰ شبکه بلاک چین پشتیبانی می‌کند!

خرید و فروش ارز دیجیتال

هر بلاک چین به هدف خاصی به وجود می‌آید. برای کاربران حرفه‌ای کاربرد بلاک چین اهمیت زیادی دارد. همچنین برای کاربران حرفه‌ای ارزهای دیجیتال پشتیبانی از این تعداد شبکه برای کاهش گس فی انتقال بسیار جذاب است. در کل، ویژگی‌های یک صرافی OTC خوب را می‌توانیم در پول نو ببینیم؛ همان ویژگی‌هایی که به عنوان مزایای صرافی فروشگاهی بالاتر بیان کردیم یعنی:

قابلیت نقدشوندگی و تفاوت اندک بین قیمت خرید و فروش یا همان اسپرد؛

نبود کارمزدهای پنهان و وجود شفافیت قیمت در فاکتور خرید و فروش؛

هزینه اندک تراکنش (کمتر از ۹ هزار تومان در هر انتقال)

قیمت به‌روز و مطابق با قیمت جهانی بدون ریزش قیمت

جدای از این، یک قابلیت جالب در صرافی پول نو هست به نام پایش کیف پول. چیزی مشابه پورتفلیوی ارز دیجیتال. در این صفحه می‌توانید آدرس عمومی کیف پول اسمارت چین خود را وارد کنید و انتخاب کنید که ارزش دارایی‌های خود را می‌خواهید به دلار ببینید یا ریال. ارزهای دیجیتالی که در پول نو پشتیبانی می‌شوند و در کیف پول شما موجودند نشان داده می‌شود و می‌توانید به تفکیک ساعت، روز و هفته آن‌ها را بررسی کنید.

پایش کیف پول

کلام آخر

کار با انواع صرافی‌های معاملاتی و فروشگاهی مستلزم این است که چه خواسته‌ای از آن‌ها دارید و چه چیزی برای شما مهم است. در کل صرافی‌های OTC چه در ایران و چه در جهان ویژگی‌های مشترکی دارند و امکانات متنوعی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. با مقایسه امکانات آن‌ها، اسپرد قیمت، کارمزدها و راحتی استفاده و کاربری مناسب می‌توان بهترین تصمیم را برای انتخاب صرافی به منظور خرید و فروش ارزهای دیجیتال گرفت.