مرگ هنگام کسب یک لقمه نان/ چرا حوادث کارگران افزایش یافته است؟

81

1400/9/29

14:30


مرگ هنگام کسب یک لقمه نان/ چرا حوادث کارگران افزایش یافته است؟

سلامت نیوز: برای یک لقمه نان سر کار می‌روند، اما نمی‌دانند شب به خانه برمی‌گردند یا جان خود را از دست می‌دهند؛ ایمنی محل کارشان به میزانی پایین است که خودشان هر لحظه منتظر یک رخداد ناگوار هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جامعه ۲۴، همیشه پای یک لحظه غفلت در میان است، اما پایانش پشیمانی و از دست رفتن جان‌هایی است که قربانی نبود ایمنی می‌شوند. سالی نیست که کارگران در محل کار دچار حوادث مرگبار نشوند، حوادثی که بیشتر به خاطر عدم رعایت ایمنی از سوی کارگران یا کارفرمایان رخ می‌دهد. در روز‌های اخیر حوادث کار به میزان زیادی افزایش یافته و بیشتر کارگران به دلخراش‌ترین حالت جان خود را از دست می‌دهند.

اواسط آبان ماه بود که مقنعه دختر ۲۱ ساله سمنانی حین کار در کارخانه ریسندگی به یکباره به دستگاه گیر کرد و او را با خود به داخل دستگاه کشاند و سر او را متلاشی و جان او را گرفت. در همان زمان انتقادات بسیاری به این موضوع وارد شد که چرا ایمنی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها رعایت نشده و باعث می‌شود نیروی کار جوان به راحتی جان خود را از دست داده و کارفرما هم در صورت تعیین سهم تقصیر فقط به پرداخت دیه محکوم شود که آن را هم بیمه داده و از این رو او هیچ وقت به ایمنی توجه نمی‌کند.

در حادثه‌ای دیگر روز شنبه در زهک استان سیستان و بلوچستان انفجار دیگ خامه کارخانه لبنیات جان دو کارگر را گرفت و سه نفر را مجروح کرد. در این حادثه نکات ایمنی رعایت نشده و باعث ترکیدن دیگ بزرگ شده بود.


افزایش تلفات حوادث کار

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی در سال ۹۹ بیش از ۱۵۰۰ نفر به علت حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند که این حوادث و میزان تلفات آن ۲.۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. این درحالی است که ۴۸ درصد حوادث ناشی از سقوط از ارتفاع است که آمار بسیار قابل توجهی است و در سال ۱۴۰۰ هم هنوز رتبه اول مرگ کارگران را سقوط از ارتفاع تشکیل می‌دهد، موضوعی که فکری برای آن نشده است.


قانون چه می‌گوید؟

در قانون، ایمنی کارگران یکی از مهمترین موضوعات مورد اشاره است و از ماده ۸۵ تا ۹۵ قانون کار به موضوع ایمنی اشاره شده است، اما چرایی اجرا نشدن این قوانین و رخداد حوادث دلخراش بیشتر به ترس از کارفرمایان و عدم اعتراض به نبود ایمنی در محل کار برمی‌گردد. کارگران به دلیل ترس از اخراج، کم شدن حقوق یا حتی تنبیه به نبود ایمنی گلایه و اعتراض نداشته و حتی این موضوعات را به اداره کار منعکس نکرده و همین نقص می‌تواند به بلای جانشان تبدیل شود.


معادن، بزرگترین قربانگاه کارگران

یکی از بیشترین حوادث به جز سقوط از ارتفاع، ریزش معادن در کشور است. در سال جاری حداقل ۴ ریزش مرگبار داشتیم که مهمترین آن‌ها در اردیبهشت ماه امسال در معدن طرزه استان سمنان رخ داد و بر اثر آن دو کارگر جان خود را از دست دادند. در این حادثه اجساد این قربانیان ۱۲ روز بعد از ریزش در عمق زمین کشف شد. این تمام حوادث این معدن نبود و در تیرماه هم بار دیگر یکی از تونل‌های این معدن ریزش کرد و یک کارگر جوان جان خود را از دست داد.

در سوم خرداد امسال نیز معدن خاک نسوز در چهارمحال و بختیاری ریزش کرد که دو کارگر ۴۵ و ۵۳ ساله جان خود را از دست دادند.

حادثه دیگر آخرین روز بهار در معدن نمک گرمسار رخ داد که به علت ریزش بخشی از معدن نمک، دو کارگر زیر آوار گیر افتاده و جان خود را از دست دادند، چند ساعت بعد جسد این کارگران از زیر آوار خارج شد.

یکی از مناطق همیشه حادثه خیز در کشور معادن ذغال سنگ هجدک است، سالی نیست که کارگران در این معادن دچار حادثه نشده و جان خود را از دست ندهند. امسال هم دو حادثه در این منطقه رخ داده است.


خود کارگران مقصر هستند

سهیل صاحب نشان، فعال کارگری در گفتگو با جامعه ۲۴ در این باره گفت: تا زمانی که کارگران از کارفرما ترس داشته باشند شاهد این حوادث خواهیم بود، گفت: کارگران به علت ترسی که از کارفرما دارند چشم خود را درمورد ایمنی محل کار روی هم می‌گذارند و گویی برایشان مهم نیست در حال بازی با مرگ هستند.

وی ادامه داد: کارفرمایی که می‌بیند کارگر اعتراضی ندارد برای ایمنی اصلا هزینه نمی‌کند. ما در حوزه ساخت و ساز شاهد کمترین ایمنی و رعایت نکات ایمنی هستیم و همین باعث می‌شود بیشتر کارگران به خاطر نبود ایمنی قربانی شوند. البته که سهمی از فوتی‌ها مربوط به افرادی است که در محیط‌های کار امن خودشان ایمنی را رعایت نمی‌کنند و جانشان را از دست می‌دهند.

این فعال کارگری از کارگران خواست بدون ترس هر نقص ایمنی در محل کار را به اداره کار اطلاع دهند تا کارفرما خیلی زود مجبور به رفع نقص شود تا اینگونه به خاطر یک اشتباه و سکوت در برابر اشتباه، جان خود را از دست ندهند.


امدادرسانی هلال احمر و اورژانس در حوادث

موضوع مهم در حوادث کارگران بحث امدادرسانی و نجات جان کارگران است. مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس به جامعه ۲۴ گفت: در حوزه حوادث کارخانه‌ها و کارگران به فراخور حادثه، نیرو‌های اورژانس برای امدادرسانی اعزام می‌شوند. گاهی با توجه به حوادث اتوبوس آمبولانس در محل حاضر می‌شود که بتوان زودتر و به تعداد بیشتری خدمت رسانی کنیم.

وی ادامه داد: نیرو‌های اورژانس تا حدود زیادی با حوادث کار آشنا هستند و امدادرسانی به کارگر مجروح بر اساس نوع حادثه تا انتقال به بیمارستان را می‌دانند، اما معمولا حوادث کار از شدت زیادی برخوردار است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو