بالاخره گره‌ها بر پرونده رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 باز شد و بار دیگر شورای نگهبان زیر تیغ انتقادات اهالی سیاست رفت. 

بمب خبری درباره علت ردصلاحیت لاریجانی را انتشار نامه شورای نگهبان با امضای آیت الله جنتی منفجر کرد، نامه ای که در ۷ بند علت رد صلاحیت مشاور رهبری را اینگونه مطرح کرد:« سهیم بودن در بخش هایی از نابسامانی و وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر (دولت دوازدهم)، عدم رعایت اصل ساده زیستی مسئولان، سفرهای متعدد اعضای خانواده به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگری در آمریکا، مداخله یکی از فرزندان در قراردادهای خدماتی و ساختمانی مجلس شورای اسلامی در زمان ریاست بر مجلس و همچنین حمایت از افراد ردصلاحیت شده و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف از جمله حوادث سال ۱۳۸۸»

به فاصله کوتاه از فاش شدن نامه محرمانه شورای نگهبان، نامه رئیس سابق مجلس به شورای نگهبان که گفته می شد مدت ها پیش به نگارش درآمده بود و برای مسئولان ارشد نظام ارسال شده بود، بلافاصله در فضای رسانه ها منتشر شد. لاریجانی دراین نامه بلند بالا نوشته بود:« آن شورای محترم در گذشته یک بار برای انتخابات ریاست جمهوری و چندین بار برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اینجانب را تایید کرده است و آخرین بار آن اواخر سال ۱۳۹۴ بود این اطلاعات که یکباره نازل نشده! چطور در گذشته در اختیار شورای نگهبان قرار نمی گرفت؟! و یا شورا به آنها توجه نمی نمود؟!»

لاریجانی همچنین از رئیس قوه قضائیه درخواست بررسی ادعاها درباره خانواده اش را کرده بود. در این نامه آمده بود؛ « در ادامه رد صلاحیت اینجانب، اعلام شده، یکی از فرزندانم در قراردادهای خدماتی و ساختمانی مجلس دخالت داشته است. من از حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای اژه ای، ریاست محترم قوه قضائیه، درخواست می کنم این مورد را هرچه سریعتر رسیدگی نمایند، از ایشان خواهش می کنم به هر نتیجه ای رسیدند به اطلاع عموم برسانند و بنده و فرزندم آماده اجرای هرگونه مجازات قانونی که حکم بفرمایید هستیم. اما اگر معلوم شد نهادی، در این بین، گزارش دروغ داده است اعلام عمومی نمایید. برای یک دستگاه امنیتی یا بخشی از شورای نگهبان که این اطلاعات را تنظیم کرده است، خطای فاحشی است که چنین دروغ بزرگی را بسازد و در زمان بررسی صلاحیت برای تغییر نظر شورا روی میز آن شورا بگذارد. این کار نه تنها ظلم به یک نفر، بلکه ظلم به شورای نگهبان و ظلم به نظام است. از شورای محترم نگهبان نیز درخواست می کنم حداقل این مورد را رسیدگی کنید تا برای خود شورا موضوع روشن شود که چه دست هایی در ارائه این گزارش ها دخالت داشته است.» 

۷ دلیل عجیب ردصلاحیت لاریجانی

۷ دلیل شورای نگهبان برای رد صلاحیت مشاور رهبری شوک بزرگی را به فضای سیاست وارد کرد. از سمتی برخی از سیاستمداران این دلایل را ظلم شورای نگهبان به لاریجانی دانستند و از سویی دیگر، برخی معتقد بودند که جریانی خاص از بیرون شورا خواستار حذف رئیس سابق مجلس بوده است. 

مانند منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا که به قرن نو گفت:« به نظر سفارش از بیرون انجام شده است. من نفوذ نمی‌گویم اما یک جریانی که می‌خواهد کل جامعه را در اختیار خودش درآورد و یکدست شود، می‌تواند سفارش کرده باشد. آقای مصلحی قبل از انتخابات درباره رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی گفتند که ما به این نتیجه رسیده بودیم، ایشان می‌تواند رای بیاورد و من به شورای نگهبان گفتم که ایشان رد صلاحیت شود. آیا این درست است؟»

محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در گفتگویی با ایلنا بیان کرد که « تلقی جامعه این است که احساس می‌شده در نظرسنجی‌ها آقای لاریجانی در طیف افرادی بود که به احتمال زیاد رای می‌آورد و یا به دور دوم خواهد رفت، برای همین هم تلاش شد تا ایشان در صحنه حضور نداشته باشد. به هر حال آنچه که در افکار عمومی گفته می‌شود این است که علت عدم تایید صلاحیت آقای لاریجانی محبوبیت ایشان در جامعه بود و احتمال رای‌آوری ایشان موجب این مساله شد.»

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا نیز با بیان آنکه شورای نگهبان یک صفحه نامه برای ایشان نوشته است و این یک صفحه سست و غیر قابل پذیرش است، گفت:« از نظر بنده باید یک زمانی این ادله شورای نگهبان اصلاح شود و شورای نگهبان در این زمینه به خطای خودش معترف باشد یا همانطور که رهبری گفتند ظلمی صورت گرفته است، این ظلم باید جبران شود. او در مورد پاسخگویی شورای نگهبان نسبت به علل ردصلاحیت ها گفت: امروز می توانم بگویم شورای نگهبان در این زمینه(ردصلاحیت لاریجانی) دقیق عمل نکرده است و حتما این قضیه جای اصلاح دارد.»

مصباحی مقدم هم معتقد است« لاریجانی شخصیتی متعلق به نظام جمهوری اسلامی است، ایشان جایگاه شورای نگهبان را معتبر و محترم می‌داند و هدف شان این است که با پاسخ خود، نوعی اصلاح رفتار اعضای شورای نگهبان اتفاق بیفتد تا اعضای محترم شورا، مجاب شوند از اتکا به مستندات شبهه دار ارائه‌شده به آنان پرهیز کنند و فقط قابل‌اعتماد و موثق را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهند.»

علی مطهری هم در نامه ای خطاب به آیت الله جنتی نوشت:« عجیب است! به جای آنکه از همسر جناب لاریجانی و فرزند استاد شهید مطهری تجلیل شود که در ۴۰ سالی که آقای لاریجانی سمت‌های مهمی داشته است حتی یک سفر خارجی و داخلی همراه ایشان نرفته است و حتی برای ورود به محل مجلس به مناسبت مراسم روز زن چون خودرو حامل ایشان پراید بوده و مأموران باور نمی‌کردند که همسر رییس قوه با پراید به مجلس بیاید ایشان را مدتی معطل نگه داشتند، آری به جای اینکه از این زن تجلیل و تقدیر شود، این‌گونه پاداش او را می‌دهید! جا دارد که ما به عنوان بیت شهید مطهری از شورای نگهبان و شخص جناب‌عالی شکایت کنیم.»

شورای نگهبان جبران می کند؟

انتشار دلایل شورای نگهبان برای رد صلاحیت علی لاریجانی اگر چه با واکنش های انتقادی اهالی سیاست رو به رو شد و حتی داد برخی اصولگرایان را هم درآورد، اما اعضای شورای نگهبان گویا قرار نیست از موضع خود کوتاه بیایند، همانطور که بعد از تذکر صریح رهبری از این موضع کوتاه نیامدند.

چنانچه هادی طحان نظیف، سخنگوی این شورا ساعاتی پیش درباره اظهارات علی لاریجانی گفت: پرونده ایشان مثل سایر افراد در یک فرآیند قانونی در شورای نگهبان بررسی شده است و برای رسیدگی به صلاحیت ایشان مطالب موجود در پرونده که بخشی نیز به بیرون منعکس شده، مورد به مورد در جلسات شورا مطرح و پس از انجام مباحث متعدد و بیان نظرات مخالف و موافق رای گیری به صورت مخفی انجام شده است. البته نسبت به برخی مطالب هم که به بیرون منعکس شده نه شورای نگهبان مسبب آن بود و نه راضی به آن.

وی بازهم از تصمیم این شورا در ردصلاحیت لاریجانی دفاع کرده و گفته است؛«جمع بندی اعضای شورا با توجه به محتوای پرونده و گزارش‌های متعدد بر احراز صلاحیت نبود که نتیجه هم اعلام شد.»

طحان نظیف البته در این اظهارات تلاش کرده توپ را به زمین لاریجانی انداخته و با ادعای فضاسازی در این خصوص گفته است؛«البته اینکه نامه شخصی و محرمانه شورا توسط یک فرد خارج نشین منتشر شود، جای بررسی دارد اما به هر حال انتخابات تمام شده و بازی با آرامش مردم و فضاسازی رسانه ای صحیح نیست هر چند ما در شورای نگهبان گوش شنوا داریم و مطالب هر کسی را که نقد داشته باشد می‌شنویم.»

* در جدول زیر واکنش ها به علت رد صلاحیت علی لاریجانی را می خوانید؛(جدول براساس حروف الفبا تنظیم شده است)

واکنش ها به افشای دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی

اسم/ سمت

اظهارات

محمد سعید احدیان/ دستیار رسانه ای قالیباف

متن نامه شورای نگهبان درباره دلایل رد صلاحیت آقای لاریجانی، مشخص کرد چرا رهبر انقلاب بدون هرگونه ملاحظه ای در دفاع از حق الناس بصورت علنی در اینباره تذکر دادند. رعایت حق‌الناس را یاد بگیریم.

مرتضی الویری/ نماینده ادوار مجلس

* علت انتشار این نامه به جایگاه لاریجانی در نظام جمهوری اسلامی برمی‌گردد به عبارتی دیگر لاریجانی به دلیل این که در رده‌های بالای کشوری حضور داشته و مقامات بالا او را می‌شناسند، این توفیق  را داشت که شورای نگهبان را مورد مواخذه قرار دهد. درواقع،  آن چه بر لاریجانی گذشت بر صدها و هزاران نفر از افراد با صلاحیت و توانمند گذشته است و دست آنان کوتاه بوده که شورای نگهبان را به پاسخگویی وادار کنند. وگرنه من افراد بسیار زیادی می‌شناسم که برای نماینده مجلس شورای اسلامی بسیار مفید بودند و همچنین در جایگاه ریاست‌جمهوری، می‌توانستند حضور داشته باشند اما از طرف شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و تمام مکاتبات و پیگیری‌های آنها به نتیجه نرسید.

* هر انسان منصفی، دلایل رد صلاحیت شورای نگهبان را مطالعه ‌و پاسخ‌های لاریجانی را بخواند، تردید نخواهد کرد به آقای لاریجانی ظلم شده است.

جواد امام/ فعال سیاسی اصلاح طلب

برخلاف ماه۳۴ ‎قانون انتخابات ریاست جمهوری و اصول ۲،۳،۲۳،۲۸،۳۳،۸۴ ‎قانون اساسی و میثاق حقوق مدنی سیاسی و ماده ۹ ‎قانون مدنی! تحصیل و اقامت فرزندان در خارج از کشور و .. موجب رد صلاحیت افراد شده و لیکن عضویت و حضور فرزندان سایرین در سازمان منافقین تکلیفش روشن نیست!؟

ناصر ایمانی/ فعال سیاسی اصولگرا

* آقای لاریجانی شاید توقع داشتند که جریان اصولگرا در مقابل حملات احمدی نژاد به تعبیر بهتر حملات غیرمنصفانه احمدی نژاد واکنش مناسب نشان دهد که این اتفاق نیفتاد و به تدریج باعث شد آقای لاریجانی با این جریان فاصله گرفتند و بعد هم که یک گروهی به نام جبهه پایداری پیدا شدند و یکی از سیبل های خودشان را آقای لاریجانی قرار دادند و حملات زیادی به ایشان کرده و می کنند.

*  آقای لاریجانی مقداری نسبت به آن ها نظرات تندی بطور طبیعی داشت که آقای لاریجانی خدمات زیادی هم به ان ها کرده بود  و همین موضوع باعث شد که فاصله بیشتر شود و نزدیک شدن آقای لاریجانی به دولت آقای روحانی هم همانا! این مسئله باعث برخورد های بیشتری میان اقای لاریجانی با جریان اصولگرا شد البته نمی‌خواهم قضاوت کنم که کدام طرف تقصیر بیشتری داشت اما هر دو طرف قصوراتی داشتند و باعث شد آقای لاریجانی تا اواخر دوران ریاست مجلس چندان مدافعی در میان سران اصولگرایان نداشته باشد.

منصور حقیقت پور/ نماینده سابق مجلس

* ما نمی دانیم این نامه را چه کسی منتشر کرده است اما، آقای لاریجانی بسیار با حیا و با احترام بعد از ۲ ماه که از انتخابات ریاست جمهوری گذشت، نامه‌ایی به شورای نگهبان نوشتند که دلایل ردصلاحیت من را بگویید.  ظاهرا این نامه‌ایی که هفت بند است، توسط شورای نگهبان تنظیم شده و خارج از وظیفه ذاتی این شورا است. این حد شورای نگهبان نیست که بگوید ساده زیست هستید یا خیر، دنیا طلب هستید یا نیستید. شورای نگهبان باید بررسی که کند که کاندیدای اتتخاب رجل سیاسی، مدیر و مدبر است یا خیر. شورای نگهبان این پاسخ را در جواب آقای لاریجانی منتشر می‌کند و قید محرمانگی می‌زند که منتشر نشود‌. حال خبر ندارم که چطور منتشر شده است. در جواب این هفت بندی که برپایه عدالت نیست، آقای لاریجانی نامه ای بلند و چند صفحه ای به شورای نگهبان و برخی از سران نظام می‌نوسید که امروز هر دوی آنان منتشر شده است، تلاش آقای لاریجانی این نیست که بخواهد دولت را برهم بزند، بلکه ایشان می‌خواهد از خارج شدن نظام از مسیر عدالت جلوگیری کند.

احمد زیدآبادی/ روزنامه نگار

* رد صلاحیت علی لاریجانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، اگر هم منتشر نمی‌شد به همین صورتی که منتشر شده است، قابل حدس بود!

* علی لاریجانی هم اگر به فرض تأیید صلاحیت می‌شد و به ساختمان پاستور هم راه می‌یافت، در این شرایط دشوار و بغرنج کاری از پیش نمی‌برد؛ چرا که همین نامۀ شورای نگهبان از نگاهِ نهادهای صاحب نفوذ به شیوۀ کار و طرز فکر او به روشنی پرده برمی‌دارد. با این نگاه، اجازه نمی‌دادند که آب خوش از گلویش پایین رود، چه رسد به اینکه بخواهد وضع را طبق علایق خود سامان دهد. از این رو، اگر به واقع از علی لاریجانی کاری برمی‌آید، بهتر است آن را خارج از دستگاه قدرت و یا نهادهای پیرامونی آن به انجام رساند. اگر در اینجا کاری از او برنیاید، به طریق اُولی در پاستور هم از پس کاری برنمی‌آمد.

عباس سلیمی نمین/ فعال سیاسی اصولگرا

شورای نگهبان یک صفحه نامه برای ایشان نوشته است و این یک صفحه سست و غیر قابل پذیرش است. از نظر بنده باید یک زمانی این ادله شورای نگهبان اصلاح شود و شورای نگهبان در این زمینه به خطای خودش معترف باشد یا همانطور که رهبری گفتند ظلمی صورت گرفته است، این ظلم باید جبران شود. او در مورد پاسخگویی شورای نگهبان نسبت به علل ردصلاحیت ها گفت: امروز می توانم بگویم شورای نگهبان در این زمینه(ردصلاحیت لاریجانی) دقیق عمل نکرده است و حتما این قضیه جای اصلاح دارد.

مالک شریعتی/ نماینده مجلس یازدهم

انتشار نامه محرمانه و شخصا مفتوح شورای نگهبان توسط آقای لاریجانی نشانه نگاه خاص ایشان به شفافیت است. پیشنهاد می شود اموال خود، همسر و فرزندان در اولین اعلام به قوه قضائیه طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی در جدولی قابل مقایسه با اموال پایان سالها مسئولیت سطح اول کشور را نیز منتشر کنند.

عباس عبدی/ روزنامه نگار

‌جالب‌ترین علت رد صلاحیت لاریجانی مربوط به مدیریت ۲۰ دقیقه‌ای او در تصویب برجام است. در حالی که خود شورای نگهبان همان روز و بدون معطلی مصوبه مجلس را تایید کرده بود! پاسخ لاریجانی هم جالب است که توضیح می‌دهد کجا تصمیم گرفته شده بود.

 

خبرگزاری فارس

* رد صلاحیت علی لاریجانی توسط شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری از ابتدا حاشیه‌ساز بود.اینکه چه کسانی به دنبال حاشیه بودند و از این فضا سود می‌برند در جای خود قابل بررسی و تامل است؛ اما آخرین اقدام این گروه در انتشار نامه محرمانه دلایل رد صلاحیت لاریجانی توسط شورا، نشان از طراحی رسانه‌ای آنان دارد.

* عجیب است درحالی که برخی اصلاح‌طلبان ساکتند، بعضی اصولگرانما علیه شورای نگهبان حملاتی انجام می‌دهند و شخص آیت‌الله جنتی را تخریب می‌کنند. امیدواریم نهادهای امنیتی نسبت به ردیابی و برخورد با این رانت اطلاعات دراقدام خلاف قانون در انتشار نامه محرمانه به خارج کشور حساس و برخورد لازم را انجام دهند.

مهدی کوچک زاده/ عضو جبهه پایداری

* آقای لاریجانی! فکر می کنید اگر مردمی که از بسیاری از اولیات زندگی انسانی محرومند، هزینه های هنگفت هزاران میلیاردی، اشرافی و بیجایی که در بنای ساختمانهای جدید مجلس شده است (ساختمان شیخ فضل الله ۱۲ آسانسور دارد و شیشه های آن به بهانه ضد گلوله نبودن یکبار تعویض شده) را ببینند در باره شما و خوی اشرافیگری چه نظری پیدا خواهند کرد؟

* آقای لاریجانی! شما ممکن است با نامه پراکنی و انشای وزین و عالی اذهان را نسبت به شورای محترم نگهبان، که هیچکس مدعی عصمت آن نیست و خود بنده و بسیاری از همفکرانم‌ از برخی عملکردهای آن شورای محترم بیش از دیگران گله مندیم ، تخریب کنید اما بدون شک مصداق کسی خواهید شد که با مشاهده غرق شدن خود همه را پایین می کشد!

روزنامه کیهان

* انتشار نامه لاریجانی خطاب به شورای نگهبان از سوی برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات بهانه‌ای شد تا بار دیگر رسانه‌های معاند و ضدانقلاب حمله و تخریب شورای نگهبان را در دستور کار خود قرار دهند.

* از سوی دیگر رسانه‌های طیف مدعی اصلاحات که کارنامه سیاهی در هجمه و حمله به این نهاد مهم و انقلابی در طول سالیان گذشته دارند نیز به هم‌صدایی با رسانه‌ها معاند پرداخته و قصد دارند ماهی سیاسی خود را صید کنند و با موج‌سواری روی این ماجرا، به لجن‌پراکنی و عقده‌گشایی علیه شورای نگهبان مشغول شوند تا به خیال خود جایگاه این نهاد انقلابی را مخدوش نمایند.

عبدالله گنجی/ روزنامه نگار

حقوقدان نیستم. اما اگر نامه شورای نگهبان به لاریجانی اصالت داشته باشد: اکثر بندها شامل حال رییس جمهور قبلی هم می‌شود. برخی بندها مورد اعتراض رهبر معظم انقلاب هم بود. درباره بند هفتم نقش شورای محترم نگهبان در تایید عناصر محوری وضع موصوف (در دور دوم)کمتر از لاریجانی نیست.

علی مطهری/ نماینده سابق مجلس

* (خطاب به آیت الله جنتی) پاسخ شورای نگهبان به درخواست جناب آقای دکتر علی لاریجانی مبنی بر اعلام دلایل رد صلاحیت ایشان در انتخابات ریاست جمهوری به امضای جناب‌عالی را ملاحظه کردم و موجب تعجب و حیرت گردید. باور نمی‌کنم که شما متن پاسخ را خوانده و امضا کرده باشید و اگر خوانده‌اید در حالت طبیعی بوده‌اید بلکه احیاناً در یک خلسۀ روحانی و عرفانی بوده‌اید و امضا را از شما گرفته‌اند. در این نامه به خانوادۀ آقای لاریجانی و طبعاً به بیت استاد شهید آیت‌الله مطهری که شما افتخار حضور در درس ایشان را داشته‌اید جفای عظیم شده است.

* عجیب است! به جای آنکه از همسر جناب لاریجانی و فرزند استاد شهید مطهری تجلیل شود که در ۴۰ سالی که آقای لاریجانی سمت‌های مهمی داشته است حتی یک سفر خارجی و داخلی همراه ایشان نرفته است و حتی برای ورود به محل مجلس به مناسبت مراسم روز زن چون خودرو حامل ایشان پراید بوده و مأموران باور نمی‌کردند که همسر رییس قوه با پراید به مجلس بیاید ایشان را مدتی معطل نگه داشتند، آری به جای اینکه از این زن تجلیل و تقدیر شود، این‌گونه پاداش او را می‌دهید! جا دارد که ما به عنوان بیت شهید مطهری از شورای نگهبان و شخص جناب‌عالی شکایت کنیم.

جلال میرزایی/ نماینده سابق مجلس

* آقای لاریجانی بسیار اصرار داشت دلایل رد صلاحیتش گفته شود و پیگیری‌هایی هم در این زمینه داشتند؛ توصیه‌هایی هم به شورای نگهبان شد که جواب داده شود از همین رو این شورا در مقابل فشارهای مطرح شده به نوعی خواسته، مواردی را کنار هم بگذارد و به عنوان دلایل رد صلاحیت آقای  لاریجانی مطرح کند.

* به نظر می‌رسد مسئله اصلی وجود اراده‌ای برای رد صلاحیت آقای لاریجانی است؛ زیرا تجربه نشان داده این موارد، مواردی نیست که باعث رد صلاحیت افراد شود. به عنوان مثال در بندی به «عدم رعایت ساده‌زیستی» آقای لاریجانی اشاره شده است، مشخص است که این بند، بندی نیست که بتوان به واسطه آن فرد را رد صلاحیت کرد زیرا زمانی یک فردی می‌تواند ساده‌زیست نباشد اما منشاء خدمات بزرگی به کشور شود.

غلامرضا نوری قزلجه/ نماینده مجلس یازدهم

* فرزندان ایشان به طور کلی و اساساً دور از فضاهای مسئولیتی آقای دکتر لاریجانی بودند این شناختی است که طی حدود ۱۰-۱۲ ساله گذشته از ایشان و خانواده‌ محترم شان دارم. اعضای خانواده ایشان در هیچ موردی دخالت نداشتند، تاکید می‌کنم هیچ موردی تا چه رسد به مسائل مالی و اداری و قراردادهای مجلس که مطلقاً چنین چیزی اتفاق نیفتاده است و این را من با قاطعیت و اطمینان می‌گویم که اطلاعات داده شده در این ارتباط به هیچ وجه صحت ندارد.

* واقعا در عجب هستم از کسانی که این اطلاعات را دادند و این اطلاعات مبنای یک تصمیم مهم و حیاتی قرار گرفت تصمیمی که به سرنوشت ایران مربوط می‌شد. واقعا حق بزرگی ضایع شد، نه تنها حق شخص آقای دکتر لاریجانی بلکه حق مردم ایران بود که براساس این اطلاعات نادرست ضایع شد.

محمد هاشمی/ فعال سیاسی اصلاح طلب

* من دقیقا به قوانین آشنا نیستم ولی خاطرم هست که سخنگوی قبلی شورای نگهبان گفته بودند که صلاحیت افراد را وقتی که تایید می‌کنند اگر در خلال کار و مسئولیت‌شان خلاف آن را ببینند، شورای نگهبان می‌تواند همان موقع ورود کند و آن افراد را رد صلاحیت کند. اگر این مبنای کار شورای نگهبان باشد، این ادله‌ای که برای جناب آقای لاریجانی آورده شده جای تعجب است؛ چراکه این موارد یک شبه و فی‌البداهه اتفاق نیفتاده است. این موارد باید در طول مسئولیت‌های چندین ساله ایشان مطرح می‌شد. آقای لاریجانی ۱۲ سال رییس مجلس بودند یا در پست‌های عالی دیگری مثل شورای عالی امنیت ملی، صدا و سیما و مواردی از این قبیل حضور داشتند. یعنی آقای لاریجانی یک شخصیت معمولی در نظام نیست.

* تلقی جامعه این است که احساس می‌شده در نظرسنجی‌ها آقای لاریجانی در طیف افرادی است که به احتمال زیاد رای می‌آورد و یا به دور دوم خواهد رفت، برای همین هم تلاش شد تا ایشان در صحنه حضور نداشته باشد. به هر حال آنچه که در افکار عمومی گفته می‌شود این است که علت عدم تایید صلاحیت آقای لاریجانی محبوبیت ایشان در جامعه بود و احتمال رای‌آوری ایشان موجب این مساله شد.

عزت الله یوسفیان ملا/ نماینده سابق مجلس

* آقای لاریجانی نظرشان این است که دوستان در این باره مصاحبه و موضع‌گیری نکنند. آقای لاریجانی وقتی از مجلس خارج شدند به ایشان دو حکم مشاورت علی‌الطلاق و تشخیص مصلحت را به ایشان دادند. ایشان تمایلی نداشتند دیگر کاندید مجلس و ریاست جمهوری هم شوند برای مجلس هم بحث‌شان قم و آمل نیست. برخی واقعیت‌های زندگی ایشان در بیرون طور دیگری انعکاس پیدا کرده است.

* آقای لاریجانی در صحنه سیاست حضور فعال دارند. یک جلسه ایشان در جلسات مجمع و شورای انقلاب فرهنگی ندارند. تا جایی که بشود ایشان کار می‌کند اما اینکه حزبی را بیندازد خیر! اما در صحنه سیاسی حضور فعال خواهند داشت. البته بعید میدانم برای ریاست جمهوری کاندید شوند آن موقع هم که حضور پیدا کردند با اصرار دوستان بود البته همه می‌دانستند آقای رئیسی شرایط بهتری دارد و ایشان به طور ناگهانی به صحنه آمدند اگر برنامه ای وجود داشت از قبل جلساتی می‌گذاشتند.