انتقاد محسن رضایی از چاپ مقالات در نشریات خارجی

منبع: برترین ها

99

1400/9/29

23:28


محسن رضایی، معاون رییس جمهور گفت: برخی خودشان از کشور خارج نمی‌شوند، اما دانش را در قالب مقالات خارج می‌کنند پس باید برای جلوگیری از این مشکل فکر جدی کنیم و فکر جدی این است که تحریم‌های داخلی را برداریم.

پایگاه اطلاع رسانی دولت: معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه تحریم ناپذیری ما از داخل اقتصاد ایران می‌گذارد، گفت: مشکل بزرگ فرار دانش و فناوری است که بیش از فرار مغزها وجود دارد، زیرا دانش را تولید می‌کنیم اما به صنعت و تجاری‌سازی تبدیل نمی‌شود.

محسن رضایی در جمع کارکنان مرکز فناوری «بُن دا» خطاب به نخبگان این مرکز، گفت: شما امتداد جوانان دهه اول انقلاب هستید که وقتی کشور با جنگ تحمیلی مواجه شد و ملت ایران در غربت جهان قرار گرفت، ملت را از غربت نجات دادند.

محسن رضایی جلوی انتشار مقالات در نشریات خارجی را می‌گیرد؟

معاون اقتصادی رییس جمهوری افزود: اکنون هم شاهد ظلمی تحمیلی هستیم و شما جوانان ادامه دهنده پیشرفت و سربلندی ایران هستید.

رضایی گفت: ایران در رابطه‌ای بین المللی در عرصه هسته‌ای به توافق رسید که البته خیلی مطلوب ما نبود، اما برای آنچه حقانیت خود را نشان دهیم به توافق رسیدیم.

وی تاکید کرد: امروز هم در مذاکرات هسته‌ای جدی‌تر از همه طرف‌های مذاکره هستیم، اما شاهدیم که مشکل آنان برنامه هسته‌ای ما نیست، بلکه مشکلشان در این است که قدرتی نوظهور شکل نگیرد و ایران پیشرفته سر بلند نکند.

معاون اقتصادی رییس جمهوری افزود: اساس تولید و ثروت در کشور از فناوری، نوآوری و خلاقیت می‌گذرد که اگر در جامعه خلاقیت، نوآوری، پژوهش‌های نوآورانه و حرکت در مرزهای دانش انجام نشود، فقر و بیکاری گسترش می‌یابد و مسایل فرهنگی ایجاد می‌شود.

رضایی گفت: بنابراین سرچشمه تولید، ثروت، تجارت و صادرات به مساله پژوهش و نوآوری باز می‌گردد.

وی افزود: بنیاد «بُن دا» و موسسات مشابه در کانون تولید ثروت در کشور قرار دارند که می‌توانند با ثروت آفرینی سبب رفع فقر، اشتغال زایی و افزایش صادرات شوند.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: مشکل بزرگ فرار دانش و فناوری است که بیش از فرار مغزها وجود دارد، زیرا دانش را تولید می‌کنیم، اما به صنعت و تجاری سازی تبدیل نمی‌شود.

رضایی گفت: میان تولید دانش برای مراحل بعدی یعنی صنعتی شدن از قدیم موانعی در اقتصاد کشور وجود دارد و تحریم‌های داخلی ده‌ها برابر تحریم‌های خارجی است.

وی افزود: جوانان ما دانش تولید می‌کنند، اما قبل از صنعتی شدن به علت موانع بسیار خسته می‌شوند و دانش و فناوری از کشور خارج می‌شود.

معاون رییس جمهور گفت: برخی خودشان از کشور خارج نمی‌شوند، اما دانش را در قالب مقالات خارج می‌کنند پس باید برای جلوگیری از این مشکل فکر جدی کنیم و فکر جدی این است که تحریم‌های داخلی را برداریم.

رضایی افزود: حتی با تحریم‌های خارجی می‌توان مقابله کرد، زیرا کسانی که تحریم‌های خارجی را اعمال کرده اند چشمشان به شکست داخلی و تحریم‌های درونی است و اگر ببینند که دانش ما به محصول تبدیل می‌شود و این محصولات در بازارهای ۱۵ کشور همسایه و حتی عرصه بین الملل عرضه شود، دیگر به خود اجازه نمی‌دهند ما را تحریم کنند.

وی با اشاره به ناتوانی آمریکا برای استمرار تحریم چین و روسیه، گفت: تحریم ناپذیری ما هم از داخل اقتصاد ایران می‌گذرد و اگر اقتصاد ملی شکوفا شود تحریم‌ها بی‌خاصیت می‌شوند و دنیا حاضر نخواهد بود به تحریم‌های بی‌خاصیت ادامه دهد.

رضایی به کارکنان شرکت بُن دا وعده داد که مشکلاتشان را در دولت حتما پیگیری می‌کند تا رفع شوند و با تمام توان از آنان حمایت خواهد کرد.

معاون اقتصادی رییس جمهور پیش از ظهر امروز با حضور در مرکز فناوری بُن دا از بخش‌های مختلف این مرکز فناورانه که از مراکز دانش بنیان فعال در عرصه انرژی، زیست فناوری و توسعه کسب و کارهای نوپدید است، دیدن کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو