روایت محبوبه نوروزی از نمایشگاه «نور که نباشد» در گالری این‌جا | رد نور در تاریکی

127

1400/9/30

00:52


محبوبه نوروزی گفت: نقاشی‌های من همیشه سوژه‌محور است و اغلب طبیعت بیجان از روی مدل کار می‌کنم.

روایت محبوبه نوروزی از نمایشگاه «نور که نباشد» در گالری این‌جا | رد نور در تاریکی

گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محبوبه نوروزی با عنوان «نور که نباشد» در گالری این جا برپاست. نوروزی در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۸ اثر با تکنیک مدادرنگی در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: این آثار حاصل دو سال کار است اما ‌ایده و ذهنیت این کار‌ها چندین سال پیش و زمانی که پدرم فوت کرد شکل گرفت.

نوروزی ادامه داد: شغل پدرم تولید و فروش لوستر بود و فروشگاه او در یک کاروانسرای قدیمی قجری با عنوان سرای دلگشا قرار داشت که از حدود ۵۰ سال پیش با حضور پدرم در آن محل به بورس لوستر بدل شده بود. اما مالک بنا تصمیم به خراب کردن آنجا گرفت و این کار باعث نابودی شغل کسانی شد که کارشان به نوعی رساندن نور به خانه مردم بود. تخریب آن بنای تاریخی، نابودی شغل مردم و خاموش شدن چراغ وجود پدرم از نظر من مفهوم یکسانی داشت و همه این‌ها باعث شکل‌گیری این مجموعه شد.

این هنرمند افزود: من از کودکی با قطعات لوستر مانند کریستال‌ها ارتباط نزدیکی داشتم و با آن‌ها سرگرم می‌شدم. وقتی می‌خواستم این مجموعه را کار کنم متوجه شدم این اجزاء کوچک یک کل را تشکیل می‌دادند که به واسطه آن نور به خانه مردم می‌رسید. بنابراین دانه‌های کریستال را برای کارم انتخاب کردم که برش‌های آن‌ها باعث انتشار بیشتر نور می‌شود.

او درباره دلیل استفاده از مداد رنگی در این نقاشی‌ها گفت: مداد رنگی از سوی بسیاری از هنرمندان جدی گرفته نمی‌شود در حالی که اکثر ما از کودکی نقاشی کردن را با مدادرنگی آغاز کرده و با آن انس داریم. من هم تکنیک‌های مختلف را به کار می‌بردم و زمانی که به سمت مدادرنگی رفتم ویژگی‌هایی که داشت برایم جذاب شد و کاملاً به سمت این ابزار رفتم. مدادرنگی با ریاضتی که در اجرای کار دارد و زمان زیادی که صرف آن می‌شود به کارم معنا می‌دهد، با این حال سعی کردم آن روش کلاسیک که همه با مداد رنگی کار می‌کنند را استفاده نکنم و به شکلی متفاوت کار کنم.

نوروزی با بیان اینکه نقاشی‌هایش همیشه سوژه محور است و اغلب طبیعت بیجان از روی مدل کار می‌کند، گفت: در این مجموعه چون می‌خواستم انعکاس نور کریستال‌ها را در کارم بیاورم آن‌ها را در تاریکی مطلق قرار می‌دادم و بعد با چراغ قوه نور موضعی به آن‌ها می‌تاباندم. انعکاس نور برایم مهمتر از شکل خود کریستال بود و چون در تاریکی نمی‌توانستم نقاشی کنم از آن‌ها عکس می‌گرفتم و بعد نقاشی می‌کردم. اما در کار نهایی تغییراتی ایجاد کردم و نقاشی‌ها کاملاً مطابق عکس نیست.

او درباره طراحی‌ها و تصاویری که در یک جعبه در گالری قرار گرفته است گفت: این قطعات اشاره به پیشینه‌ای است که من دارم و این مجموعه بر اساس آن شکل گرفته است. در این جعبه اتود‌های پدرم برای ساخت لوستر دیده می‌شود. آن زمان چنین شیوه‌ای رایج نبود اما پدرم همیشه در خلوت خود در حال اتود زدن بود. همچنین عکس‌هایی از سرای دلگشا، تخریب آن و مطالبی که درباره آن در روزنامه‌ها وجود داشت را در این مجموعه قرار دادم. در کنار این چیدمان نیز یک لوستر هست که خودم آن را با تمام لوازمی که در فروشگاه پدرم باقی مانده بود ساختم. در واقع این لوستر را به شکل یک اثر حجمی دیدم و متفاوت از لوستر‌هایی است که در بازار موجود است.

نمایشگاه آثار محبوبه نوروزی تا ۲۹ آذر در گالری این‌جا به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان میرزای شیرازی، شماره ۹۵ برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو