به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از خبرگزاری مهر، «الکساندر گروشکو»، معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داده است که اگر کشورهای ناتو در مجاورت مرزهای روسیه تسلیحات استراتژیک مستقر کنند، مسکو به طور متناسب به آن‌ها پاسخ خواهد داد.

این مقام روسی تاکید کرد: اگر تسلیحات ناتو بتوانند ظرف چند دقیقه به مراکز فرماندهی روسیه برسند، در آن صورت مجبور خواهیم شد پاسخ مناسبی را برای شرکای خود ایجاد کنیم.

گروشکو گفت پیشنهادات قبلی که مسکو درباره تضمین فعالیت ناتو داده است، یک اولتیماتوم نیست. وی گفت: من مطلقاً این پیشنهادات را اولتیماتوم نمی دانم. پیشنهادهای ما بسیار قابل درک است و وضعیت به قدری جدی است که چنین اقداماتی می‌بایست با گفتگوی اساسی بررسی شود.

گروشکو همچنین چشم پوشی مسکو از هر یک از خواسته‌های خود را رد کرد و گفت که روسیه در مورد پیشنهادات امنیتی خود موضع مشخصی دارد. او گفت: ما موضع سختی داریم، اما پیام و درخواست ما برای غرب بسیار روشن است. وی تاکید کرد: ما مشتاق گفت‌وگوی اساسی با ایالات متحده هستیم و قبلاً تیمی تشکیل داده‌ایم و آماده هستیم به محض اینکه آمریکایی‌ها برای آن آماده شوند، گفتگوها را آغاز کنیم.

این مقام روسی افزود: اکنون این خطر بزرگ وجود دارد که تماس‌ها در طول خط نظامی قطع شود. عقب‌نشینی از مرز، کار مشترک برای بهبود مکانیسم‌ها برای جلوگیری از حوادث نظامی ناخواسته، ایجاد حداقل فاصله مجاز با کشتی‌های جنگی و رزمی و هواپیماها همگی مستلزم بازگرداندن کانال‌های خط نظامی است و اگر کشورها خواهان کاهش تنش هستند، لازم است کانال‌های ارتباطی در امتداد خط نظامی از سر گرفته شود.