به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایرنا، محققان هشدار دادند: داروهای ضد کرونای ۲ شرکت داروسازی آمریکایی در مقابل گونه اومیکرون اثربخشی کمی دارند و به همین دلیل این شرکت ها اعلام کردند به زودی داروهای جدید با حداکثر اثربخشی روی این سویه جدید کرونا تولید می‌کنند.

 بیمارستان‌های بسیاری از کشورها در حال آماده‌سازی شرایط برای موج جدیدی از موارد ابتلا به گونه اومیکرون کرونا هستند و به همین دلیل تحقیقات گسترده‌ای در مورد اثربخشی داروهای متداول روی این سویه در دست بررسی است.

محققان به تازگی هشدار دادند که ۲ داروی استاندارد که تاکنون برای مبارزه با عفونت کووید ۱۹ مورد استفاده قرار گرفته به احتمال زیاد در سویه جدید کرونا کارایی ندارد.

بیش از یک سال است که داروهای آنتی‌بادی شرکت های Regeneron و  Eli Lilly به عنوان درمان‌های اولیه برای کرونا و به منظور پیشگیری از شدت علائم و بستری‌شدن بیمار در بیمارستان تجویز می‌شود اما هر دو شرکت دارویی به تازگی هشدار دادند که این داروها در مقابل اومیکرون که شامل دهها جهش است، کارآیی کمتری دارند.

این شرکت‌های آمریکایی هم اعلام کردند که به زودی داروهای جدید با حداکثر اثربخشی روی اومیکرون تولید می کنند.

محققان همچنین اعلام کردند داروهای تولیدشده توسط شرکت داروسازی انگلیسی GlaxoSmithKline بهترین کارایی را در مقابل اومیکرون دارد.

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، ۹۰ درصد موارد ابتلای جدید از گونه اومیکرون هستند و به زودی در سراسر جهان نیز وضع به همین شکل خواهد بود.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

این نهاد بین المللی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است. به این ترتیب انتظار می‌رود که اومیکرون به زودی از دلتا سبقت بگیرد و به گونه غالب در جهان تبدیل شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.