امروز، زادروز واقعی میلاد مسیح و جشن کریسمس نیست!

منبع: فوت و فن

93

1400/9/30

08:03


امروز، زادروز واقعی میلاد مسیح و جشن کریسمس نیست!

میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، امروز ۲۵ دسامبر، زادروز میلاد حضرت عیسی ابن مریم (ع) را جشن می‌گیرند. اما بیشتر محققان و دانش‌پژوهان بر این امر اتفاق نظر دارند که مسیح در ۲۵ دسامبر یا حتی سال اول میلادی به دنیا نیامده و تاریخ تولد حضرت عیسی (ع) مغایر با این تاریخ است.

محققان بر این باورند که کلیسای کاتولیک روم به دلایل بسیار زیادی ۲۵ دسامبر را به عنوان زادروز میلاد مسیح در نظر گرفت زیرا تاریخ فوق با انقلاب زمستانی یا آغاز فصل زمستان و جشن Saturnalia (جشن رومی خدای زحل) متقارن بود. با انتخاب این روز برای جشن میلاد مسیح، کلیسا جشن این روز را همراه با چندین رخداد غیرمسیحی پرطرفدار دیگر و نیز با جشن‌های زمستانی مذاهب غیرمسیحی جشن می‌گرفت.

اما هنوز هیچ کس دقیقاً نمی‌داند مسیح در چه روزی زاده شده است.

jesus-christ-02

برخی پژوهشگران فکر می‌کنند حضرت عیسی (ع) بین سال ۶ تا ۴ قبل از تقویم میلادی به دنیا آمده است؛ بخشی از این باورها بر پایه داستان‌های کتاب مقدس انجیل در مورد هرودیس بزرگ (پادشاه یهودیان) بوده است. در اواخر دوران زندگی هرودیس و قبل از مرگش، که به نظر می‌رسد در سال ۴ قبل از میلاد رخ داده است، این فرمانروای قوم یهود دستور به قتل تمام فرزندان ذکوری را داد که زیر ۲ سال بودند و در بین‌اللحم یا نزدیکی آن زندگی می‌کردند. وی درصدد بود حضرت عیسی را که تهدیدی برای فرمانرواییش بود به قتل برساند.

به گفته رضا اصلان، پژوهشگر انجیل و نویسنده کتاب Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazareth ، مورخان با نظریه سال واقعی مرگ هرودیس مخالفند. علاوه بر این، قتل عام وحشیانه و دردناک نوزدان افسانه‌ای بیش نیست و واقعیت ندارد.

برای مشخص کردن زمان دقیق سال تولد مسیح، محققان دیگری سعی کردند طلوع ستاره بیت‌اللحم را با تولد مسیح مقدس متقارن و مربوط بدانند که در واقع یک رخداد نجوم و واقعی است. مثلاً مقاله‌ای که در فصلنامه Royal Astronomical Society در سال ۱۹۹۱ به چاپ رسید به این نکته اشاره می‌کرد که ستاره‌ نام‌برده ریشه‌ای افسانه‌ای دارد و یک ستاره دنباله‌دار است با حرکتی آرام است که منجمان چینی آن را در سال ۵ قبل از میلاد ثبت کرده‌اند.

محققان در مورد ماه تولد حضرت عیسی (ع) نیز بحث‌های زیادی کرده‌اند. در سال ۲۰۰۸، ستاره‌شناسی به نام دِیو رِنِک در مباحثات خود بر این عقیده بود که مسیح در تابستان متولد شده است. ستاره بیت‌اللحم هم در واقع می‌تواند سیاره ونوس و مشتری باشد که کنار هم قرار گرفته‌اند و نور روشنی را در آسمان تشکیل داده‌اند. رنک با استفاده از مدل‌های کامپیوتری مشخص کرد که این پدیده نادر در ۱۷ ژوئن سال ۲ قبل از میلاد رخ داده است.

برخی دیگر از پژوهشگران ادعا می‌کردند که تقارن مشابهی بین مشتری و زحل نیز در ماه اکتبر سال ۷ قبل از میلاد رخ داده است و بر همین اساس حضرت مسیح زاده فصل پاییز است.

متخصصان الهیات نیز بر این باورند که پسر مریم مقدس در بهار متولد شده است؛ این باور بر پایه احادیثی است که در انجیل آمده که در شب تولد مسیح چوپانان مراقب رمه‌های خود در چراگاهشان بوده‌اند؛ کاری که معمولاً در فصل بهار رخ می‌دهد نه زمستان.

و در پایان باید بگوییم که امروز تنها بهانه‌ای است برای تبریک! زادروز میلاد مسیح (ع) را به تمامی هموطنان مسیحی و یکتاپرستان جهان تبریک و شادباش می‌گوییم.

عیدتان مبارک.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو