اختصاصی| 25 هزار نفر در انتظار عضو اهدایی / چند درصد ایرانیان تمایل به اهدای عضو دارند؟

87

1400/9/30

08:12


مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به اینکه بطور متوسط حدود 70درصد خانواده های ایرانی راضی به اهدای عضو می شوند مطرح کرد: دلیل عدم رضایت خانواده ها برای اهدای عضو این است که اهدای عضو مفهومی است که باید حتما در جامعه برای مردم جا افتاده و فرهنگش در جامعه نهادینه شود.

اختصاصی|  25 هزار نفر در انتظار عضو اهدایی / چند درصد ایرانیان تمایل به اهدای عضو دارند؟

دکتر کتایون نجفی زاده در خصوص دلیل کاهش اهدای عضو پس از همه گیری کرونا به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: اهدا کننده عضو اگر به کوچکترین عفونتی مبتلا باشد، این عفونت به بدن فرد گیرنده وارد می شود و چون گیرنده برای دفع نکردن عضو ، داروهای سرکوب کننده ایمنی می گیرد بنابراین حتی یک ویروس یا میکروب باعث می شود گیرنده به دلیل عفونت از دنیا برود.

درصد اهدای عضو در ایارن در سال 99 نصف شد

وی اضافه کرد: به همین دلیل خیلی دقیق اهدا کننده ها از نظر عفونت چک می شوند . بنابراین می توان فهمید که همه گیری کووید 19 چطور باعث کاهش اهداء عضو شده است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان خاطرنشان کرد: قبل از شیوع کرونا، آمار اهدای عضو ایران در آسیا اول بود و نسبت تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر در ایران 14.3 بود که در سال 99 به حدود 7 رسید یعنی نصف شد. خوشبختانه در 6 ماه اول 1400 نسبت مذکور افزایش یافته و به بیش از عدد 10 رسید. اما هنوز مانده که به مقدار قبلی یعنی عدد 14 برسیم.

چند درصد ایرانی ها راضی به اهدای عضو می شوند؟

وی بیان کرد: البته در بهترین حالت هم که نسبت تعداد عضو به یک میلیون نفر عدد 14.3 بود، باز احتیاج بیماران نیازمند پیوند برآورده نمی شد و روزانه 7 الی 10 نفر (سالانه حدود 3 هزار نفر) از بیماران نیازمند پیوند در لیست انتظار عضو پیوندی از دنیا می رفتند. می توان به خوبی تصور کرد که این آمار بعد از کرونا چقدر افزایش یافته است.

اختصاصی|  25 هزار نفر در انتظار عضو اهدایی / چند درصد ایرانیان تمایل به اهدای عضو دارند؟

نجفی زاده گفت: بطور متوسط حدود هفتاد درصد خانواده های ایرانی راضی به اهدای عضو می شوند ولی در برخی نقاط کشور آمار به پایین 30 درصد و در برخی نقاط به حدود 100 درصد می رسد.

مهمترین عامل پایین بودن آمار اهدای عضو؛ عدم رضایت خانواده ها

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در خصوص مهم ترین دلیل پایین بودن آمار اهدای عضو اظهار داشت: عوامل مختلفی در پایین بودن آمار اهدای عضو ایران نقش دارد و مهمترین عامل آن عدم رضایت خانواده ها به اهدای عضو است.

وی افزود: دلیل عدم رضایت خانواده ها برای اهدای عضو این است که اهدای عضو مفهومی است که باید حتما در جامعه برای مردم جا افتاده و فرهنگش در جامعه نهادینه شود.

نجفی زاده تأکید کرد: اول باید مفهوم مرگ مغزی به خانواده ها توضیح داده شود؛ یعنی همه بدانند افراد فوت شده ای هستند که به کمک دستگاه و دارو قلبشان برای چند روز تپش را ادامه می دهد و تا وقتی که سمومی که از مغزشان ترشح می شود باعث از بین رفتن کیفیت اعضا و در نهایت ایست قلبی نشده، می توان از اعضای آن ها استفاده کرد.

25 هزار نفر در انتظار عضو اهدایی هستند

وی ادامه داد: در واقع آشنایی مردم با مفهوم مرگ مغزی باید به قدری باشد که هنگام افتادن این اتفاق برای یکی از اعضای خانواده، فقط تصمیم آخر گرفته شود. مهارت تیم اهدا هم برای توجیه مساله مرگ مغزی و اهدای عضو به خانواده اهدا کننده بسیار مهم است.

کتایون نجفی زاده با بیان اینکه طبق آمار رسمی وزارت بهداشت بیش از 14 هزار نفر در لیست فعال اهدای عضو هستند، گفت: متاسفانه تعداد بسیار زیادی بیماران نیازمند به پیوند کلیه که دیالیز می شوند هنوز برای تشکیل پرونده پیوند، اقدام فعال نکرده اند و برآورد می شود حدود 25 هزار نفر بیمار نیازمند به پیوند داشته باشیم.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان تصریح کرد: بیشترین نیاز به پیوند عضو برای عضو کلیه است ولی در بقیه اعضا مانند کبد، ریه و قلب و غیره هم متاسفانه کمبود وجود دارد.

اختصاصی|  25 هزار نفر در انتظار عضو اهدایی / چند درصد ایرانیان تمایل به اهدای عضو دارند؟

تحریم دارو و مشکلات بیماران پیوندی

وی در رابطه با وضعیت داروهای پیوند در شرایط تحریم گفت: برخلاف ادعاهایی که در خصوص عدم تحریم ما در حوزه ی دارو وجود دارد، در این مدت مشکلات بسیار زیادی برای داروهای پیوند مانند بسیاری از داروها به وجود آمد و مجبور شدند بیشتر به داروهای داخلی متکی شوند.

نجفی زاده اضافه کرد: مهم ترین کار سازمان غذا و دارو در این برهه مدیریت مساله است یعنی مشکل تنها نبود دارو به دلیل تحریم و عدم کفاف تولید داخلی نبود بلکه باید یک مدیریت صحیحی در اینباره انجام می شد.

وی عنوان کرد: وقتی بیمار پیوند شده تحت درمان قرار میگیرد ، داروها جلوی دفع پیوند را می گیرد اگر این دارو کم و زیاد شود یا برند دارو عوض شود یا قیمتش خیلی نوسان پیوند کند، باعث مشکلات زیادی برای بیماران می شود چون خیلی از آن ها نمی توانند داروها را تهیه کنند و باعث می شود بیمار دارویش را نامرتب استفاده کند و همه زحمات برای پروسه درمانی بیمار پیوندی به هدر می رود.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان به بهداشت نیوز گفت: علاوه بر اهمیت در دسترس بودن داروهای پیوندی و کمیت آن ها، کیفیت آن ها نیز بسیار مهم است یعنی میزان اثربخشی دارو و شدت عوارض آن می تواند روی عضو پیوندی اثر داشته و بیمار امکان دارد عضوش را از دست بدهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو