مقایسه فوت و فن: خانواده چینی هوشمند Mate 10 در مقابل پرچمداران تیم گلکسی کره‌ای

مقایسه فوت و فن: خانواده چینی هوشمند Mate 10 در مقابل پرچمداران تیم گلکسی کره‌ای


منبع: فوت و فن

155

1400/9/30

08:42


مقایسه فوت و فن: خانواده چینی هوشمند Mate 10 در مقابل پرچمداران تیم گلکسی کره‌ای

پاییز برای خوره‌های تکنولوژی و مخصوصا عشاق سینه‌چاک آخرین مدلهای اسمارت‌فون، فصلی طلایی و رویایی است. زیرا همیشه با نزدیک شدن به زمستان، تمامی غول‌های موبایل‌ساز سعی دارند تا آخرین محصولات‌شان را آماده و روانه بازار کنند. که شاید بتوانند لقمه‌ای چرب و نرم از خان پرنعمت بازار کریسمس در دهان بگذارند. 

 

در این میان هواوی که تا  چند سال پیش تنها به عنوان تولید کننده موبایل‌های میان رده با کیفیت چینی شناخته می‌شد، اکنون گرد و خاکی به پا کرده و علاوه بر چیرگی در بازار چین، توانسته در بازارهای جهانی هم حرفی برای گفتن داشته باشد. و پاییز امسال با عرضه محصولات خارق‌العاده خانواده میت ۱۰ شاهد هستیم که به رقیبی قدر و پرتوان برای غول‌های بازار موبایل‌های هوشمند تبدیل شده است. پیش از این محصولات این خانواده را با تازه‌واردهای گروه اپل مقایسه کردیم. در این مطلب تصمیم داریم به مقایسه محصولات خانواده چینی میت ۱۰ با خانواده کره‌ای گلکسی اس۸ و نوت ۸ سامسونگ بپردازیم.

برای شروع بد نیست نگاهی کلی به جدول مقایسه این اسمارت‌فونها بیندازیم. و در ادامه ضمن تشکر از جی‌اس‌ام دات آی‌آر، جزئیات این جدول را با هم مرور می‌کنیم.

 

یکی از بخش‌های جذاب هر اسمارت‌فون، سیستم‌عامل آن است و همواره رقابت نرم‌افزاری اصلی شرکتهای موبایل‌ساز بر سر استفاده از آخرین نسخه سیستم‌عامل و عرضه سبک ترین و غنی‌ترین رابط کاربری بوده است. در حالی که هواوی اعضای خانواده Mate 10 را به آخرین نسخه سیستم‌عامل محبوب گوگل یعنی اندروید ۸.۰ اوریو مجهز کرده است و رابط کاربری خودش را نیز با نام EMUI، با یکی دو پله پرش در ارتقاء نسخه بر روی آنها عرضه کرده؛ اما سامسونگ ترجیح داده پرچمداران نوت ۸ و اس ۸ از خانواده گلکسی را فعلا به همان اندروید ۷.۰ و ۷.۱ نوقا تجهیز نماید. البته سامسونگ اعلام کرده که در اولین فرصت ممکن و به زودی این محصولات را ارتقا خواهد داد.

در مقایسه نوع جنس مورد استفاده در سخت این اسمارت‌فون ها نمی توان برتری را از آن هیچ گروهی دانست. زیرا تقریبا ۹۰ درصد اسمارت‌فونهای پرچمدار امسال با بدنه کاملا شیشه‌ای و همراهی نوار فلزی (معمولا آلومینیومی) عرضه شده‌اند و خانواده میت ۱۰ و گلکسی ۸ هم از این قائده مستثنی نیستند. هرچند در بررسی زبان طراحی و کیفیت ساخت باید بررسی دقیقتری انجام داد و این موضوع را با موشکافی بیشتری بررسی کرد. اما به طور خلاصه باید گفت که علیرغم پیروی اغلب پرچمداران بازار امسال از زبان طراحی پیشین شرکتهای‌شان، Huawei Mate 10 به خوبی ارتقا‌ زبان طراحی و ارزش‌گذاری طراحی بهتر در این شرکت را نشان می‌دهد.

 

از نظر ابعاد هم در حالی که میت ۱۰ پرو در میانه صف و بین اس ۸ و نوت ۸ ایستاده، اما میت ۱۰ علیرغم صفحه بزرگترش از اس ۸، شانه به شانه این عضو خانواده گلکسی می‌ایستد. این در حالی است که ترتیب صف از نظر اندازه نمایشگر بدین صورت است: گلکسی اس ۸ و میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو و گلکسی نوت ۸ (به ترتیب ۵.۸ و ۵.۹ و ۶ و ۶.۳ اینچ). این در حالی است که خانواده میت بیشتر به رژیم‌غذایی‌شان توجه نشان داده‌اند و اندکی باریک‌اندام‌تر از رقبای گلکسی پوش‌شان هستند.

 

وقتی بحث مقایسه به استحکام می‌رسد، محصولات چینی هواوی در گذر ایام توان و جان‌سختی خود را به خوبی اثبات کرده‌اند. اما در این مقایسه باید به عنوان نقطه ضعف میت ۱۰ بگوییم که این محصول از هیچ استاندارد استحکامی بهره نمی برد. این در حالی است که میت ۱۰ پرو به همراه میت ۱۰ پورشه دیزاین، هر دو همانند خانواده جدید گلکسی از استاندارد IP67 و IP68 بهره‌مند هستند.

 

در مقایسه نمایشگرها هم می‌بینیم که میت ۱۰ از تکنولوژی IPS LCD بهره می‌برد و میت Mate 10 Pro به تکنولوژی OLED مجهز شده است. اما علی‌رغم تمام محدودیتهای این دو تکنولوژی، به خوبی توانسته‌اند در برابر تکنولوژی Super AMOLED اسمارت‌فون‌های گلکسی اس۸ و نوت ۸ بایستند و با فاصله اندکی از آنها حرفی برای گفتن داشته باشند. نسبت صفحه نمایش به بدنه در بخش جلویی اسمارت فونهای گلکسی اس۸، گلکسی نوت ۸ و میت ۱۰ پرو و نهایتا میت ۱۰ به ترتیب ۸۴.۲۶ درصد، ۸۲.۹۸ درصد، ۸۱.۶۹ درصد و ۸۰.۹۷ درصد است. البته در این مقایسه نباید از خاطر برد که خانواده میت ۱۰ یکی از معدود اعضای لیگ نمایشگرهای پشتیبان پخش ویدیوی HDR هستند.

 

از نظر استحکام بدنه شیشه‌ای در جلو و عقب هم هر دو خانواده از آخرین تکنولوژی گروه کورنینگ و محصول گوریلا گلاس استفاده کرده‌اند. لذا به خوبی در برابر ضربات و خش مقاومت می کنند. در این میان هواوی با افزودن شیشه ویژه جداگانه‌ای به بخش‌ لنزهای پشتی، امکان آسیب به آنها و از کار افتادن دوربین را به حداقل رسانده است.

به نظر می رسد که کیفیت عکاسی خانواده Mate 10 حداقل نسبت به گلکسی اس ۸ یک سرو گردن بالاتر باشد. زیرا علی رغم استفاده از دوربین دوگانه ۱۲ و ۲۰ مگاپیکسلی در تمامی اعضای خانواده میت ۱۰، سامسونگ در گلکسی اس۸ تنها به بهره‌گیری از یک دوربین ۱۲ مگاپیسکلی بسنده کرده است. و نوت ۸ هم به دو دوربین رنگی ۱۲ مگاپیکسلی رضایت داده است. در حالی که همه اعضای دو خانواده مورد بررسی از لرزشگیر اپتیکال یا فیزیکی در بخش دوربین خود بهره می‌برند، اما گروه میت ۱۰ با اتکا به تکنولوژی سنسور تصویر CMOS خود و سنسور نوردهی BSI بیش از پیش توانسته به خانواده دوربین‌های عکاسی نیمه‌حرفه‌ای نزدیک شود.

 

کیفیت فیلمبردای هر ۴ عضو دو خانواده رقیب هم به صورت ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه است. در کیفیت ۱۰۸۰Pهم همه اسمارت فونهای مورد بحث با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری می‌کنند. البته سامسونگ در کیفیت ۷۲۰p سرعت فیلمبرداری بالای ۲۴۰ فریم بر ثانیه را به خدمت گرفته است. دوربین جلوی تمامی اعضای این دو گروه از نوع ۸ مگاپیکسلی است و با زاویه باز و فوکوس خودکار به ثبت تصاویر سلفی می‌پردازند.

 

وقتی پای واحدهای پردازشی و چیپهای مرکزی به میان می‌آید هر دو شرکت از مدعیان قدر بازار هستند و این قطعات را به صورت اختصاصی برای محصولاتش‌تان طراحی و تولید می کنند.  هر دو گروه Mate 10 و گلکسی ۸ از پردازنده‌هایی ۸ هسته‌ای ۶۴ بیتی بهره می‌برند که با تکنولوژی ۱۰ نانومتری تولید شده‌اند. اما در این میان فعلا برگ برنده در دستان پرتوان هواوی جای گرفته است. زیرا با اضافه نمودن پردازشگر هوش مصنوعی به چیپ شبکه عصبی خانواده میت ۱۰، توانسه معدود رقبای بازار (همچون آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس) را از بازار به در کند.  توانایی هوش مصنوعی جدید هواوی که با چیپست ویژه و جداگانه‌ای به خانواده میت ۱۰ آورده شده، چنان چشم‌گیر است که در اولین قدم و تنها با بخشی از توان واقعی آن، میت ۱۰ در عکاسی هوشمندتر و با کیفیت‌تر، آموزش ماشینی و کمک به ترجمه همزمان و بادقت و همچنین یادگیری عادات و رفتار کاربر را ارائه نموده است.

 

علاوه بر این علی‌رغم پردازنده های سامسونگ که با سرعت ۲.۳۵  گیگاهرتز به کار می‌پردازند، خانواده میت ۱۰ به سرعت ۲.۳۶ گیگاهرتزی دسترسی دارد. و البته باید توان گرافیکی چهار برابری را هم به محاسن خانواده میت ۱۰ افزود.

در حالی که Mate 10 Pro با حافظه داخلی حداقل ۱۲۸ گیگابایت روانه بازار خواهد شد، اما سه مدل دیگر همه با میزان حافظه حداقلی ۶۴ گیگابایتی روانه بازار شده‌اند. در این میان به جز میت ۱۰ پرو، همه مدلها به درگاه حافظه جانبی میکرو‌اس‌دی و میکرو اس‌دی پرسرعت و فوق‌پرسرعت تا گنجایش ۲۵۶ گیگابایت مجهز هستند.

اکنون که نوبت به مقایسه باتری رسیده است، تمامی رقبای بازار اسمارت فون در پاییز امسال خودشان داوطلبانه دستها را به نشانه تسلیم بالا برده و صحنه را ترک می‌کنند. در حالی که همه اعضای خانواده میت ۱۰ هواوی به باتری غیرقابل تعویض ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز هستند، گلکسی اس ۸ به باتری غیرقابل تعویض ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی قناعت کرده و گلکسی نوت ۸ هم علی‌رغم جثه بزرگترش، تنها ۳۳۰۰ میلی‌آمپر توان مصرفی را فراهم می‌آورد. در حالی که با استفاده معمولی یک کاربر سامسونگ مدعی است اس۸ تا ۲۹ و نوت ۸ تا ۲۲ ساعت وی را همراهی خواهند کرد؛ هواوی وعده دو روز همراهی با یک بار شارژ را به خریداران  میت ۱۰ و ۱۰ پرو می‌دهد.

 

استفاده از تلفنهای هوشمند برای اتصال آنها به نمایشگرهای بزرگ و به خصوص تبدیل آنها به کامپیوتر همیشه همراه کاربران حرفه‌ای روز به روز گسترش بیشتری می یابد و برخی کاربران با همراه داشتن یک داک رابط و موس و کیبورد بیسیم، در هر مکان ممکن اسمارت‌فون خود را به کامپیوتری کامل تبدیل می‌کنند. در این میان باز هم خانواده میت ۱۰ اندکی جلوتر از رقبا ایستاده و منتظر کاربران مشتاقش است. زیرا اعضای خانواده میت ۱۰ علاوه بر اینکه امکان ارتباط مستقیم موبایل به تلویزیون توسط کابل رابط را فراهم می‌کنند و نیازی به همراهی دانگل و داکهای بزرگ نیست، شما یک سیستم عامل اختصاصی دسک‌تاپ اندرویدی را هم در اختیار دارید.

 

هر ۴ عضو این تیم مقایسه‌ای تقریبا به بهترین تکنولوژی‌های ارتباطی مجهز هستند. همه این محصولات از آخرین استانداردهای شبکه ۸۰۲٫۱۱ a, b, g, n, ac به صورت دو بانده بهره می‌برند و شبکه ارتباطی ۴G آنها هم تقریبا همه گستره های پهنای باند ۲جی تا ۴٫۵G را پوشش می‌دهد. ارتباط کابلی هر ۴ اسمارت فون هم به صورت USB Type-C برقرار می‌شود که سریعترین نمونه در نوع خودش است. در حالی که همه اعضای این تیم مقایسه‌ای از شیوه مکان‌یابی بر اساس تکنولوژی‌های GPS و A-GPS و گلوناس روسی پشتیبانی می‌کنند، خانواده گلکسی برای تامین توان افزوده در این زمینه به سراغ ماهواره‌های Galileo اتحادیه اروپا هم رفته است. در حالی که هواوی ترجیح داده این وظیفه کمکی را بر عهده ماهواره‌های چینی BeiDou بگذارد.

 

امیدوارم که این مقایسه‌های نعل به نعل راهنمای خوبی برای شما بوده و امکان نتیجه گیری درست را برای‌تان فراهم آورند. به گونه‌ای که چندماه پس از خرید محصول موردنظرتان همچنان برای‌تان تازگی داشته و توان همراهی تمام و کمال‌تان را داشته باشد. در این میان انتخاب من Mate 10 pro است. شما کدامیک را انتخاب می‌کنید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو