نمایش قدیمی‌ترین نسخه «۱۰ فرمان»

منبع: فوت و فن

145

1400/9/30

10:35


نمایش قدیمی‌ترین نسخه «۱۰ فرمان»

به گزارش اف.ای.پی.، قدیمی‌ترین نسخه کامل ۱۰ فرمان به عنوان جزئی از مجموعه «طومارهای دریای مرده» موزه اسرائیل، به نمایش گذاشته شده است.
این طومار که به زبان عبری و بیش از ۲۰۰۰ سال پیش نوشته شده، یکی از ۸۷۰ طوماری است که بین سال‌های ۱۹۴۷ و ۱۹۶۵ در غارهای قمران، در بالای دریای مرده کشف شدند.

یکی از مقامات موزه که ترجیح داد ناشناس بماند، به اف.ای.پی گفت: "این قطعه باستانی معمولا به نمایش گذاشته نمی‌شود زیرا بسیار حساس و شکننده است." او همچنین اضافه کرد که این اثر در محفظه شیشه‌ای با هوای کنترل شده برای بازدید گذاشته می‌شود. این طومارها در حالت عادی، در فضایی تاریک با آب و هوای کنترل و شبیه سازی شده مانند غارهای قمران نگه‌داری می‌شوند؛ جایی که رطوبت، دما و تاریکی این طومارها را برای بیش از ۲۰۰۰ سال محفوظ نگه داشته بود.

طومار ۱۰ فرمان، جزئی از نمایشگاه "تاریخ مختصری از بشریت"، نمایشگاهی خاص و جالب از تکامل بشری است و در آن اشیایی از مجموعه موزه، از جمله نسخه دست نوشته تئوری نسبیت آلبرت آینشتاین به نمایش گذاشته شده‌اند.

طومار ۱۰ فرمان که ابعاد آن ۴۶ در ۸ سانتیمتر است، تا به حال تنها یک بار و در آمریکا به نمایش گذاشته شده است. موزه اسرائیل می‌گوید که بنابر وضعیت حساس این طومار، آن را تنها برای ۴ هفته به نمایش می‌گذارد و سپس رونویسی از آن برای بازدید عموم قرار خواهد گرفت.
نمایشگاه "تاریخ مختصری از بشریت" که به مناسبت پنجاهمین سالگرد افتتاح این موزه برگزار شده، تا تاریخ ۲ ژانویه سال ۲۰۱۶ برپا خواهد بود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو