پس از رسانه‌ای شدن نامه شورای نگهبان به لاریجانی درباره دلایل رد صلاحیتش و پاسخ مفصل او به موارد مطرح‌شده، برخی از منتقدان لاریجانی با نادیده گرفتن محتوای نامه، تلاش کرده‌اند پاسخ او را نوعی تقابل با شورای نگهبان و نظام جلوه دهند.

 عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا  در ارزیابی این ادعا  می‌گوید: طبیعی است که آقای لاریجانی از حقوق خود دفاع کند. اتهاماتی علیه او مطرح شده و براساس آن اتهامات تصمیم خود را اتخاذ کرده و باید از حقوق خود دفاع کند. او توضیح می‌دهد: «این موضوع برای جامعه و شورای نگهبان به عنوان یک جایگاه مهم و حساس بسیار مفید خواهد بود. وقتی یکی از تصمیمات شورای محترم نگهبان نقد می‌شود، تصمیمات آتی عمق و دقت بیشتری پیدا می‌کند و این روند می‌تواند از جایگاه رفیع شورای نگهبان و قانون اساسی صیانت کند.»

این فعال سیاسی  اصولگرا درباره احتمال تاثیرگذاری پاسخ لاریجانی، می‌گوید: «توضیحات ایشان خطاب به شورای نگهبان را برای جایگاه‌های مختلف مفید می‌دانم. به این معنا که مفید بودن آن از سطوح مختلف می‌تواند بررسی شود. اگر ما در آینده خیلی منطقی به برخی مباحث بپردازیم، پاسخ‌گویی شورای نگهبان را تقویت می‌کند و چیزی است که ما به شدت به آن نیاز داریم.» او معتقد است که نسبت به گذشته شورای نگهبان پاسخگوتر شده و توضیح می‌دهد: «هر نهاد قدرتی که در سرنوشت ما تاثیرگذار است باید پاسخگویی  خود را تقویت کند. شورای نگهبان هم از این روند مستثنی نیست و  البته در روندی تدریجی پاسخگوتر شده  است . این تحول بسیار مسرت بخش است که حتی جایگاه‌های حساسی مانند شورای نگهبان را در مسیر پاسخگویی می‌بینیم.»

سلیمی نمین با بیان این که در این مسیر باید با منطق پیش برویم که منافع جامعه را به خوبی بتوان تامین کرد و جامعه در این مسیر رشد کند، می‌گوید: «بردباری و رفتار منطقی آقای لاریجانی باعث شکل‌گیری یک الگو خوب بر مبنای تعامل منطقی شده است.» او بر این باور است که صاحبان اندیشه، پاسخ لاریجانی و واکنش شورای نگهبان را قضاوت خواهند کرد و این قضاوت ، بدون شک تاثیرات خود را خواهد گذاشت و ما در آینده با دقت بیشتری از سمت شورای نگهبان مواجه خواهیم بود.  

سلیمی نمین در پاسخ به این که شورای نگهبان تا چه حد پذیرای تغییرات است، می‌گوید: «قطعا قضاوت تاثیر خود را خواهد گذاشت. به میدان آمدن استدلال‌های یک فرد و دو نهاد باعث شکل‌گیری قضاوت‌هایی خواهد شد. این قضاوت‌ها براساس شایعات نیست بلکه براساس مستندات متقنی است. چند روز پیش آقای انصاری گفته بودند رد صلاحیتشان به خاطر عدم التزام به اسلام بوده که این صحبت، سندی ندارد. اما حالا در پیش روی ما اسنادی قرار می‌گیرد که دارای اعتبار و دقت است و طبیعتا قضاوت می‌شود و جامعه نیز آن را قضاوت می‌کند.» این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «این بررسی و قضاوت بر جامعه و شورای نگهبان تاثیر می‌گذارد و  اگر ایرادی وجود داشته باشد که وجود هم دارد، طبیعتا این ایراد در مسیر بر طرف شدن قرار می‌گیرد.»