علت بروز کمبودهای دارویی چیست؟

89

1400/9/30

13:09


علت بروز کمبودهای دارویی چیست؟

سلامت نیوز: کمبود دارو و اختلال در زنجیره تامین دارو؛ هشداری که بارها و بارها ازسوی متخصصان این حوزه داده شده بود و گویا حالا عیان شده است؛ به‌طوری‌که از کمبود بیش از ۱۰۰قلمی دارو سخن به میان می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این کمبودها در شرایطی است که نرخ «ارز» نیز موضوع چالش‌برانگیز این روزهای حوزه دارو است؛ به‌طوری‌که برخی ادامه سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به دارو را علت معضل کمبود دارو می‌دانند و معتقدند ارز دولتی دیگر کفاف تامین دارو و مواد اولیه دارویی را نمی‌دهد و واردکنندگان در صف تخصیص ارز مانده‌اند و معتقدند باید سوبسید دارو را از طریق بیمه‌ها و به‌صورت مستقیم به بیماران پرداخت کرد.

از سوی دیگر، برخی هم همچنان موافق تخصیص ارز دولتی به دارو هستند؛ چراکه از افزایش قیمت دارو و گرانی آن نگران بوده و تاکید می‌کنند که موضوع جبران مابه‌التفاوت ارز دارو از طریق بیمه‌ها در حالی مطرح می‌شود که سال‌هاست بیمه‌های پایه در تامین صددرصدی بودجه‌های سالانه خود دچار مشکل هستند و سالانه مبالغی را به‌عنوان کمبود و کسری اعتبار اعلام می‌کنند و به این ترتیب است که اکنون در پرداخت‌ها و پوشش بسیاری از خدمات خود، با مشکلاتی مواجه‌اند.

دکتر «همایون سامه‌یح»، نماینده کلیمیان و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «آن چیزی که کشور را دچار مسائل متعدد و بحران کرده است مسائل اقتصادی است. متاسفانه دارویی که با ارز 4200 وارد کشور می‌شد در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت اما باید دولت درباره کنترل بازار و در اختیار گرفتن دارو برای مردم یک سیاست درست و اصولی در نظر بگیرد.

مسله دارو برای مردم بسیار مهم است و مجلس شورای اسلامی در این رابطه بررسی‌های لازم را انجام خواهد داد.» این نماینده مجلس می‌افزاید: «بخش عمده‌ای از مسائل دارو به تحریم برمی‌گردد اما اینکه در تولید تمام داروهای داخلی به مشکل خواهیم خورد، حرف درستی نیست اما در واردات مواد اولیه داروها به مشکل خواهیم خورد. متاسفانه باید گفت در سال آینده دچار تنش دارویی خواهیم شد که نیازمند برنامه‌ریزی دولت هستیم.»

کمبود بی‌سابقه دارو
دکتر «علی فاطمی»، نایب‌رییس انجمن داروسازان ایران، درباره علت کمبود دارو در داروخانه‌ها، گفت: کمبود دارو همواره وجود داشته و اقلام آن بین ۳۰ تا ۴۰قلم دارو متغیر بوده است که عمدتا هم مربوط به داروهای وارداتی بود که در مواقعی مشکلاتی در واردات‌شان ایجاد می‌شد و دچار کمبود می‌شدند اما در ۲۰سال اخیر سابقه نداشت که تا این حد کمبود داروهای داخلی داشته باشیم. آنچه اکنون مردم نگرانش هستند، این است که داروهایی که ده‌ها سال است در ایران ساخته می‌شوند، ‌اعم از آنتی‌بیوتیک‌های بسیار ساده و ... که از اصلی‌ترین داروهای داروخانه‌ها بودند، درحال‌حاضر کمیاب و نایاب شدند. این موضوع مشکلات بسیاری ایجاد کرده است و شاید کمبود دارویی بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۵۰قلم باشد که اعم از وارداتی و تولید داخلی هستند.


فاطمی با بیان اینکه درحال‌حاضر داروهای متعارف ایرانی به‌دلیل مشکلات موجود دچار کمبود شده‌اند، گفت: مواد اولیه موثر دارو با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد می‌شود. حال زمانی که این ارز به‌اندازه کافی و در زمان مناسب تامین نشود، واردات انجام نمی‌شود که مشکل جدی را برای مردم ایجاد کرده است. درحال‌حاضر تقریبا در همه گروه‌های دارویی دچار کمبود هستیم؛ اعم از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای اعصاب، برخی داروهای گوارشی و... و در اغلب گروه‌های دارویی اکنون دچار کمبود شده‌ایم.

ارز به‌اندازه کافی در دسترس نیست
فاطمی با بیان اینکه باید برای بحث ارز ۴۲۰۰تومانی یک فکر اساسی شود، گفت: علت اصلی کمبود دارو، ‌این است که ارز به‌اندازه کافی در دسترس نیست و ارز موجود هم برای تامین دارو به‌موقع تامین نمی‌شود. باید توجه کرد که مردم می‌توانند تهیه پوشاک را عقب انداخته و حتی در تامین مواد غذایی هم صرفه‌جویی کنند اما دارو همان لحظه باید برای بیمار مصرف شود و ممکن است بیمار در صورت نبود دارو جانش را از دست بدهد؛ بنابراین بسیار مهم است. درحال‌حاضر بیشترین وقتی که در اداره کل داروی سازمان غذا و دارو صرف می‌شود، فقط دنبال ارز هستند که بتوانند ارز را تامین کرده و در اختیار واردکنندگان قرار دهند. درنتیجه دیگر به کار اساسی‌شان نمی‌رسند که زنجیره تامین دارو را کنترل کرده و اجازه ندهند کمبود ایجاد شود.


فاطمی با بیان اینکه ما موافق حذف ارز ۴۲۰۰تومانی هستیم، گفت: البته حذف ارز دولتی، باید به پرونده الکترونیک سلامت، سوابق بیماران، سامانه تی‌تک و ... متصل شود تا پولی که صرفه‌جویی می‌شود به‌صورت مستقیم به بیمار نیازمند برسانند. در صورت حذف ارز دارو گران می‌شود اما نباید اجازه دهیم که پرداخت از جیب بیماران افزایش یابد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی: متاسفانه دارویی که با ارز 4200تومانی وارد کشور می‌شد در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت اما باید دولت درباره کنترل بازار و در اختیار گرفتن دارو برای مردم یک سیاست درست و اصولی در نظر بگیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو