زمانی که پای صحبت کارگردانان جوان یا حتی اساتید حوزه سینما می‌نشینیم، اغلب آن‌ها از نبود حمایت‌های مالی و سرمایه‌ی مناسب برای نمایش آثارشان صحبت می‌کنند. دغدغه مالی حالا تبدیل به یکی از نگرانی‌های اصلی اهالی سینما شده و حتی برخی از فیلم‌ها سال‌ها، به دلیل نبود حمایت مالی، در آرشیو شخصی کارگردان‌ها خاک می‌خورند. اثرات مخرب این جریان تنها اهالی سینما را هدف نمی‌گیرد بلکه خالی ماندن سالن‌های سینما ضربه‌های زیادی به فرهنگ و بستر فرهنگی جامعه وارد می‌کند. در یک نگاه کلی می‌توان گفت که با کنار رفتن سینما و اکران نشدن فیلم‌ها، یکی از اتفاقاتی که با آن رو به رو خواهیم بود از بین رفتن یکی از اصلی‌ترین تفریحات قشر جوان و به طبع آن کمرنگ شدن هنر در جامعه است. اما راه حل این مسئله چیست؟

یکی از پردرآمدترین حوزه‌ها در چندین سال گذشته، حوزه تکنولوژی و فناوری بوده است. سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی و نفوذ گریزناپذیر آن در تمامی ابعاد زندگی، باعث شده تا این حوزه به نسبت سایر حوزه‌ها، در آمد بهتری را از آن خود کند. حالا در سراسر دنیا کمپانی‌های مربوط به حوزه تکنولوژی، مانند سامسونگ و اپل، با اختصاص بخشی از درآمد خود به حوزه‌های مختلف هنری، از آن‌ها حمایت مالی و به بیشتر دیده شدنشان کمک می‌کنند. این قدم که هم به تقویت بخش‌های هنری کمک می‌کند و هم به فرهنگسازی در جامعه می‌پردازد، اقدامی است که سال‌ها در تمام جهان اجرا می‌شود اما هنوز، آن طور که باید، در ایران جایگاه خود را پیدا نکرده است.

 

یک قهرمان کارگردان ایرانی

«داریا همراه پایتخت»، وارد کننده رسمی و عرضه کننده خدمات پس از فروش گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ، یکی از شرکت‌های ایرانی حوزه‌ی تکنولوژی است که از ابتدای فعالیت خود تا امروز حمایت مالی از هنر و ورزش را جزو اهداف اصلی خود قرار داده است تا بتواند هم پشتیبانی برای گروه‌های مختلف هنری و ورزشی باشد و هم به فراگیری این فرهنگ در حوزه کاری خود کمک کند. داریا همراه، در پاییز ۱۴۰۰، با حمایت مالی از آخرین اثر اصغر فرهادی، کمک کرد تا فیلم «قهرمان» در ایران و همزمان با اکران سراسری در دنیا، دیده شود.

شاید بتوان گفت که نقش و اهمیت حامیان مالی در زمینه گسترش فرهنگ و هنر، دست کمی از نقش هنرمندان ندارد. امید است که این عملکرد مهم در سال‌های آینده، در میان شرکت‌های بزرگ ایرانی، بیشتر دیده شود.