هشدار: بیماری های لثه باعث این بیماری های روانی می شود

126

1400/9/30

16:41


نتایج تحقیقی جدید نشان می ‌دهد که سلامت ضعیف دندان‌ ها و وجود بیماری های لثه ممکن است سلامت روان را به خطر اندازد. این افراد در خطر تقریبا ۴۰ درصدی ابتلا به افسردگی، اضطراب و بیماری روانی جدی هستند.

هشدار: بیماری های لثه باعث این بیماری های روانی می شود

به گزارش بهداشت نیوز، محققان دانشگاه بیرمنگام اعلام کردند ابتلا به بیمارهای لثه و مشکلات دندان می تواند خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را در چند سال پس از ابتلا افزایش دهد.

پژوهشگران دریافتند که همراه با مشکلات سلامت روان، سابقه بیماری لثه می تواند به طور قابل توجهی شانس فرد را برای ابتلا به بیماری های خود ایمنی، مشکلات قلبی و حتی اختلالات متابولیک مانند دیابت افزایش دهد.

دکتر جوت سینگ چاندان (Joht Singh Chandan)، از محققان این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گفت: «سلامت دهان و دندان ضعیف در سطح جهانی بسیار رایج است. هنگامی که بیماری دهان و دندان پیشرفت می کند، می تواند منجر به کاهش قابل ملاحظه کیفیت زندگی شود. با این حال، تا کنون، تحقیقات زیادی در مورد ارتباط سلامت دهان و دندان و بسیاری از بیماری‌ های مزمن، به‌ ویژه بیماری‌ های روانی انجام نشده است.»

محققان این پروژه تحقیقاتی، سابقه پزشکی بیش از ۶۴ هزار نفر را که سابقه بیماری پریودنتال یا بیماری بافت های اطراف دندان داشتند، بررسی کردند. به گزارش خبرگزاری sinapress،این بیماری ها شامل التهاب لثه یا ژنژیویت و پریودنتیت، یک عفونت جدی لثه که منجر به خونریزی لثه شده و می تواند بدون درمان فوری استخوان فک را از بین ببرد، می شود. به طور کلی، ۶۰ هزار و ۹۹۵ شرکت کننده به التهاب لثه و ۳ هزار و ۳۸۴ نفر مبتلا به پریودنتیت بودند.

این تیم، شرکت کنندگان را با یک چهارم میلیون بیمار سالم بدون سابقه بیماری لثه مقایسه کرد، در حالی که عواملی مانند شاخص توده بدن، عادات سیگار کشیدن و قومیت را نیز در نظر گرفت.

نتایج نشان می‌ دهد افرادی که در ابتدای مطالعه به بیماری پریودنتال مبتلا شدند، ۳۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان شامل میزان بالای افسردگی، اضطراب و بیماری روانی جدی، در سه سال پس از ابتلا بودند.
سلامت دندان با بیماری های فیزیکی نیز مرتبط است. این مطالعه علاوه بر اضطراب و افسردگی، افزایش ۳۳ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت، دیابت نوع یک و پسوریازیس در افراد مبتلا به مشکلات دندانی را نشان می ‌دهد. احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در این افراد نیز ۲۶ درصد افزایش داشته است.

در مطالعات قبلی نیز ارتباطی بین فشار خون بالا و بیماری لثه پیدا شده بود. علاوه بر این، عفونت‌های شدید ناشی از پریودنتیت می‌ تواند عوارضی را برای قلب و ریه‌ ها در افرادی که موفق به درمان نمی‌ شوند، ایجاد کند که این افراد را در معرض خطر بیشتر نارسایی قلبی، سکته مغزی و زوال عقل قرار می دهد.
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله BMJ Open منتشر شده و برای علاقمندان در دسترس است. 
منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو