بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان – بخش اول

بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان – بخش اول


منبع: فوت و فن

107

1400/9/30

16:55


بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان – بخش اول

بیش از هفتاد درصد سطح جهان را آب تشکیل داده است و بدون شک، دریاچه‌های شگفت‌انگیزی زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند. عمیق‌ترین دریاچه جهان بیش از ۱۶۴۰ متر عمق دارد و طولانی‌ترین آن نیز حدود ۶۳۷ کیلومتر است. در این مطلب قرار است به معرفی شگفت‌انگیزترین دریاچه‌هایی بپردازیم که از برخی کشورها بزرگ‌تر هستند. در ادامه همراه با ما باشید.

۲۵- دریاچه ارومیه، ایران

Lake Urmia, Iran

Lake Urmia, Iran

دریاچه ارومیه در شمال غربی کشور ایران قرار گرفته و قبلا یکی از بزرگترین دریاچه‌های نمک در جهان بوده است. این دریاچه در بزرگترین حالت خود، وسعتی حدود شش هزار کیلومتر مربع پهنا داشته است اما در گذر زمان، از وسعت آن کاسته شده است. بخشی از این کاهش وسعت به دلیل تغییرات آب‌وهوایی و همچنین کاهش ورودی آب به دریاچه بوده است. در حال حاضر، این دریاچه حدود پنج درصد از آب اولیه خود را دارد. در سال ۲۰۲۱ میلادی، دریاچه ارومیه حدود ۲۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشته که کمتر از نصف وسعت اصلی آن بوده است. با این حال، همچنان از برخی کشورها همچنان باربادوس، سنگاپور و موریس بزرگ‌تر است.

۲۴- دریاچه تیمیر، روسیه

Lake Taymyr, Russia

Lake Taymyr, Russia

دریاچه تیمیر حدود ۴۵۶۰ کیلومتر مربع مساحت دارد که در شبه جزیره‌ای در شمال کشور روسیه قرار گرفته است و بزرگ‌تر از کشورهایی همچون سنت لوسیا، بحرین و سنگاپور است. این مکان در بیشتر فصول سال، یخ‌زده است و تنها در ماه جولای و آگوست می‌توان دریاچه واقعی را دید. در درون این جزیره، حدود بیست جزیره وجود دارند. آب‌های دریاچه تیمیر شامل ماهی‌های بسیار زیادی هستند.

۲۳- دریاچه ایسیک کول، قرقیزستان

Issyk-Kul, Kyrgyzstan

Issyk-Kul, Kyrgyzstan

دریاچه ایسیک کول، بزرگترین دریاچه در کشور قرقیزستان به شمار می‌رود. این دریاچه دارای مساحتی حدود ۶۲۸۰ کیلومتر مربع است که بیشتر از جزایری همچون کیپ ورده و ترینیداد و توباگو است. نه تنها این دریاچه دارای سطح پهناوری است بلکه عمق زیادی دارد که به حدود ۶۶۸ متر می‌رسد. پیرامون این دریاچه را کوهستان‌های پر برف تیان شان فرا گرفته است. به لطف آب‌های نمکی آن این دریاچه هرگز یخ نمی‌زند از همین رو، مکان بسیار خوبی برای پرندگان مهاجر به شمار می‌رود.

۲۲- دریاچه تورکانا، کنیا

Lake Turkana, Kenya

Lake Turkana, Kenya

وجود داشتن این دریاچه گسترده در چنین چشم‌انداز خشک و بیابانی، واقعا شگفت‌انگیز است. پیرامون این دریاچه را مناطق خشک و بیابانی شمال کشور کنیا در بر گرفته است. این دریاچه، واقعا یک واحه بیابانی واقعی است که بزرگ‌تر از کشور برونئی است. سطح دریاچه تورکانا حدود ۶۴۰۵ کیلومتر مربع است. طول این دریاچه حدود ۲۴۸ کیلومتر است و چندین جزیره در مرکز آن دیده می‌شوند و یکی از این جزایر، در درون خود یک آتشفشان دارد. این دریاچه مکان بسیار محبوبی برای انسان شناسان است. بقایای یکی از اولین گونه‌های انسانی در سواحل این دریاچه توسط کری لیکی در سال ۱۹۹۵ میلادی کشف شده بود.

۲۱- دریاچه رایندیر، کانادا

Reindeer Lake, Canada

Reindeer Lake, Canada

دریاچه رایندیر، حدود ۶۶۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در درون آن، بیش از ۵ هزار و پانصد دریاچه وجود دارند. این دریاچه دو برابر اندازه کشور ساموآ است. این دریاچه قبلا نقش بسیار مهمی در تجارت خز داشته است و قایق‌های زیادی این کالاها را از داخل این دریاچه عبور می‌دادند. امروزه، این دریاچه به مکانی برای ماهیگیری تبدیل شده است. پیرامون دریاچه را جنگل‌های سرسبز فرا گرفته است و مکان بسیار خوبی برای سپری کردن اوقات فراغت به شمار می‌رود.

۲۰- دریاچه آتاباسکا، کانادا

Lake Athabasca, Canada

Lake Athabasca, Canada

دریاچه آتاباسکا، حدود ۷۹۶۳ کیلومتر مربع مساحت دارد و تقریبا اندازه آن مشابه کشور قبرس است. این دریاچه از حدود دو هزار سال پیش محل زندگی مردمان فرست نیشن بوده است. در قرن هیجدهم میلادی، این مکان نقشی برجسته در تجارت خز داشته است. علاوه بر این، این مکان همچنان نقطه مهمی در برخی تجارت‌های امروزی به شمار می‌رود. علاوه بر این، دریاچه آتاباسکا، یک مکان گردشگری بسیار محبوب و تماشایی به شمار می‌رود. در سواحل جنوبی این دریاچه پهناور، پارک تل‌ماسه‌های شنی آتاباسکا قرار گرفته است که مکانی جالب توجه به شمار می‌رود.

۱۹- دریاچه نیکاراگوئه، نیکاراگوئه

Lake Nicaragua, Nicaragua

Lake Nicaragua, Nicaragua

بزرگترین دریاچه در آمریکای مرکزی، دریاچه نیکاراگوئه است که دو برابر اندازه کیپ ورده یا دماغه سبز است. این دریاچه حدود ۸۱۵۷ کیلومتر مربع مساحت دارد. در درون آن، حدود چهار صد جزیره وجود دارند. این دریاچه بزرگ، با دو آتشفشان برجسته و مخروطی خود شناخته می‌شود. گردشگران و مسافران برای دیدن آبشارها، بالا رفتن از شیب‌های آتشفشانی و همچنین دیدن سنگ نگاره‌های باستانی به این دریاچه می‌آیند. در نقطه شمالی دریاچه، شهر گرانادا قرار گرفته است که دارای خانه‌های رنگارنگ و کلیساهای برج‌دار است. این شهر، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای مرکزی به شمار می‌رود و قدمت آن به اوایل قرن شانزدهم میلادی باز می‌گردد.

۱۸- دریاچه تیتیکاکا، پرو و بولیوی

Lake Titicaca, Bolivia and Peru

Lake Titicaca, Bolivia and Peru

دریاچه تیتیکاکا احتمالا یکی از مشهورترین و همچنین یکی از بلندترین دریاچه‌های جهان به شمار می‌رود. علاوه بر این، این دریاچه در زمره بزرگترین دریاچه‌ها نیز قرار می‌گیرد. این دریاچه حدود ۸۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در مرز کشورهای پرو و بولیوی قرار گرفته است. این دریاچه بزرگ‌تر از مجموع کشورهایی همچون ساموآ، لوکزامبورگ و ماریوس است. این دریاچه توسط یک تنگه کوچک به دو قسمت تقسیم شده است. در قسمت پرویی این دریاچه، جزایر اوروس قرار دارند که ساکنان آن قایق‌های متمایز و جالب توجهی دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو