رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متولی بازار پول بانک مرکزی است که در هیات وزیران حضور دارد اما بازار سرمایه هیچ جایگاهی در هیأت وزیران ندارد، به همین دلیل کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار ارتقاء جایگاه بازار سرمایه است.

 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی  امروز  بعد از نشست این کمیسیون با فعالان اقتصادی و کارگزاران بورس اظهار داشت: امروز نشست فعالان اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد هدف از برگزاری این نشست سه موضوع مهم بود که می‌توان به بررسی احکام لایحه بودجه ۱۴۰۱ اشاره کنم که قرار است به زودی در  دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین کمیسیون تلفیق قرار گیرد.

فضای مجازی مرتبط با بورس باید سامان یابد / درخواست ارتقاء جایگاه بازار سرمایه

وی افزود: به دلیل اهمیت این احکام در حوزه فعالیت‌های بازار سرمایه و ارتباط کاری آنها با این موضوع امروز به تفصیل درباره سرفصل‌های این موضوع بحث کردیم و نظرات کارشناسی هم مطرح شد و مقرر شد ظرف یک بازه زمانی یک هفته تا 10 روز آینده مجموع جمع‌بندی‌های مرتبط با این حوزه را به عنوان پیشنهادات فعالان اقتصادی اخذ کنیم تا بتوانیم در راستای بهبود شرایط بازار سرمایه در احکام بودجه 1401 آن را  لحاظ کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: موضوع بعدی که در این نشست مطرح شد قانون بازار سرمایه بود این در حالی است که هفته گذشته متنی توسط کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی نهایی شده و امروز آن را رونمایی کردیم. این در حالی است که در این گزارش در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفت و مقرر شد ظرف مدت دو هفته در سایت تخصصی مجلس بارگذاری شود تا همه افرادی که در بازار سرمایه فعالیت دارند بتوانند از آن استفاده کنند. پورابراهیمی گفت: بنا داریم تا قانونی کامل و جامع درباره بازار سرمایه به تصویب برسانیم تا هم مشکلات این بازار را رفع کند و هم شرایط کار در بازار سرمایه را بهبود ببخشد.

بیشتر بخوانید:

کیهان: قرار نیست دولت، سود مردم را در بورس تضمین کند

ببینید | پاسخ به یک سوال مهم؛ بازار بورس در انتظار نتیجه مذاکرات؟

وی گفت:‌ارتقاء جایگاه بازار سرمایه یکی از مهمترین محورهای این گزارش و قانون است؛ متولی بازار پول بانک مرکزی است که در هیات وزیران حضور دارد اما در حوزه بازار سرمایه و با توجه به اهمیت جایگاه آن به ویژه در سال‌های اخیر هیچ جایگاهی در هیأت وزیران ندارد. به همین دلیل کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار ارتقاء جایگاه بازار سرمایه است تا بتواند همراه بازار پول در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور و در سطح هیأت وزیران متولی آن حضور داشته باشد.

وی گفت: اطلاعات مرتبط با ارکان نظام بازار هم که یکی از چالش‌های اساسی است از دیگر محورهای اصلی این قانون است همچنین تسهیل در صدور مجوزهای مرتبط با ابزارهای حوزه بازار سرمایه هم از اهمیت بالایی برخوردار است این در حالی است که در نشست امروز هم فعالان بازار سرمایه نسبت به این موضوع اظهاراتی را داشتند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تصمیمات انتظامی مرتبط با تخلفات بازار سرمایه هم در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس وجود دارد همچنین ساماندهی فضای مجازی حوزه پیرامونی بازار سرمایه هم مهم است.