وزیر خارجه کشورمان با انتقاد از &#۳۹;&#۳۹;تعلل عربستان و برخی از دستگاه‌های اجرایی این کشور&#۳۹;&#۳۹; در انتقال سفیر ایران در یمن به کشور اظهار کرد: ما اعتراض خودمان را بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی به صورت رسمی در این زمینه اعلام می‌کنیم.

حسین امیر عبدالهیان در حاشیه مراسم رسمی تشییع حسن ایرلو سفیر ایران در یمن در محل وزارت خارجه که با حضور خانواده وی و تعدادی از مقامات وزارت خارجه برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: ما همیشه حمله نظامی به یمن را محکوم کرده‌ایم و معتقد هستیم که راه حل بحران یمن راه حل سیاسی است.

وی با بیان اینکه همه یمنی‌ها باید در تصمیم‌گیری در ارتباط با آینده کشورشان و تعیین وضعیت آینده این کشور سهیم باشند، خاطرنشان کرد: تجربه شش سال حمله نظامی صورت گرفته به یمن نشان داد که طرف متجاوز نمی‌تواند به هیچ پیروزی از مسیر نظامی دست پیدا کند و باید همه، یمن را به خود مردم یمن واگذار کنند تا از طریق گفت‌وگوهای یمنی، یمنی مشکلات این کشور حل شود.

وی با بیان اینکه این مردم یمن هستند که باید در مورد آینده کشورشان و حاکمیت و استقلال این کشور تصمیم بگیرند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شهادت سفیر ایران در یمن بر اثر ابتلاء به کرونا اشاره کرد و گفت: اتفاقی که در مورد ایرلو رخ داد این بود که ما چند روزی پیگیر بودیم که مجوزی از طریق یک کشور ثالث بگیریم که یک فروند هواپیما از طریق ایران یا کشور دیگری بتوانیم ایشان را سریع به بیمارستان مجهزی در ایران برای درمان منتقل کنیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان افزود: متاسفانه طرف سعودی در ارتباط با این موضوع خیلی دیر تصمیم گرفت و برخی از دستگاه‌های اجرایی عربستان سعودی در این زمینه تعلل کردند. ما اعتراض خودمان را بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی به صورت رسمی اعلام می‌کنیم و در عین حال امیدواریم هر چه زودتر یمن در مسیر راه حل سیاسی بتواند از این جنگ خارج شود.

امیر عبدالهیان همچنین با تاکید بر اینکه سفیر ایران در یمن به عنوان یک دیپلمات ورزیده، فهیم و مسلط همواره بر راه حل سیاسی یمن تاکید داشت، گفت: ایشان در تمام مکاتبات، جلسات و مصاحبه‌های خود تاکید داشند که راه حل بحران یمن سیاسی است و برای پایان جنگ در این کشور تلاش می‌کردند.