پوتین روز سه شنبه در مراسمی با حضور سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه با ارتباط ویدئویی با کارخانه کشتی سازی «سوماش پردپریاتیا» در بندر سورودوینسک (در شمال غرب روسیه)، دستور تحویل زیردریایی های اتمی نووسیبیرسک و کنیاز اولگ را به ناوگان روسیه را صادر کرد.

پوتین با بیان اینکه زیردریایی های اتمی جدید از قدرت ضربتی بسیار بالایی برخوردارند، اضافه کرد: زیردریایی اتمی کنیاز اولگ به موشک های بالستیکی بولاوا و زیردریایی اتمی چندمنظوره نووسیبیرسک به موشک های بالدار کالیبر و اونیکس مجهز شده اند.

وی افزود: این زیردریایی های اتمی قادرند نه فقط با اهداف دریایی بلکه اهداف زمینی نیز  بطور موثر وارد جنگ شوند. 

رئیس جمهوری روسیه گفت: زیردریایی های اتمی کنیاز اولگ و نووسیبیرسک در آینده نزدیک وارد ناوگان اقیانوس آرام (روسیه) خواهند شد و توانمندی این ناوگان را بطور قابل توجهی افزایش می دهد و امنیت روسیه را تقویت خواهد کرد.

وی همچنین گفت که این زیردریایی های اتمی نخستین نمونه از تولید انبوه زیردریایی های نسل جدید «بوری-آ» و «یاسین ام» هستند و تعدادی از این نوع زیردریایی های اتمی در آینده ساخته خواهد شد. 

 زیردریایی اتمی نووسیبیرسک نسل چهارم زیردریایی های اتمی روسیه طراحی شده در مرکز طراحی و ماشین سازی دریایی مالاخیت سن پترزبورگ است که ساخت آن درماه جولای سال ۲۰۱۳ آغاز و در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ بپایان رسید. 

زیردریایی اتمی کنیاز اولگ نسل چهارم زیردریایی های اتمی روسیه، براساس طرح بوری -آ در مرکز طراحی و ماشین سازی دریایی مالاخیت سن پترزبورگ طراحی شده و ساخت آن در ۲۷ جولای سال ۲۰۱۴ آغازو در ماه جولای سال ۲۰۲۰ به پایان رسیده است. 

زیردریایی اتمی کنیاز اولگ پاییز گذشته موشک قاره پیمای از نوع بولاوا را از دریای سفید در شمال روسیه پرتاب کرده که پس از طی مسافت چند هزار کیلومتر به هدف تعیین شده در یک محدوده نظامی در شبه جزیره کامچاتکا در شرق روسیه اصابت کرد. 

ناوگان زیردریایی های اتمی روسیه میراث دوران شوروی است و دولت روسیه برای تعویض و جایگزینی زیردریایی های فرسوده و کهنه با زیردریایی های پیشرفته در حال برنامه ریزی است.

ناوگان روسیه به دو زیردریایی اتمی پیشرفته مجهز شد