اظهارات مشاور اردوغان جنجالی شد

منبع: برترین ها

106

1400/9/30

22:19


مشاور رئیس جمهور ترکیه در آنچه که او حمله امپریالیست به لیر ترکیه توصیف کرده، هشدار داده که ملت ترکیه به سوگند ملی خود بازخواهد گشت.

خبرگزاری فارس: مشاور رئیس جمهور ترکیه در آنچه که او حمله امپریالیست به لیر ترکیه توصیف کرده، هشدار داده که ملت ترکیه به سوگند ملی خود بازخواهد گشت.

به نوشته روزنامه «گریک سیتی تایمز» «ییغیت بولوت» مشاور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در توییتی نوشت: «اگر ساختار امپراتوری جهانی به این شکل به ملت بزرگ ترکیه در همه زمینه‌ها حمله کند، ملت بزرگ ترکیه به سوگند ملی خود بازخواهد گشت».

اظهارات مشاور اردوغان جنجالی شد

«سوگند ملی» یا «پیمان ملل» به اتفاق آرا توسط مجلس ملی ترکیه در ۲۸ ژانویه ۱۹۲۰ تصویب شد. بر اساس سوگند ملی ترکیه که مشتمل بر ۶ ماده بود، مرزهای ترکیه باید به حدی بازگردد که در ۱۷ اکتبر ۱۹۱۸ در زمان امضای معاهده «مودروس» بین امپراتوری عثمانی و آنتانت گسترش یافت.

نقشه سوگند ملی شامل جزایر شمال دریای اژه و دودکانیز، مقدونیه تا تسالونیکی، قبرس،حلب، دیرالزور، موصل، کرکوک و سلیمانیه است.

مشاور رئیس جمهور ترکیه بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ به عنوان سردبیر در شبکه خبری «هابرترک» کار می‌کرد. وی از سال ۲۰۱۴ مدیر امور مالی ریاست جمهوری ترکیه و مشاور اردوغان است.

چندی قبل نیز یک مقام ارشد «حزب حاکم عدالت و توسعه» ترکیه (AKP) گفته بود که در صورت حمله موشکی یونان به ترکیه، نیروهای مسلح ترکیه ظرف پنج ساعت آتن را فتح می‌کنند.

«متین کولونک» از اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه و از نزدیکان رئیس جمهور ترکیه در نشستی با عنوان «موقعیت ترکیه در نظم نوین جهانی» این اظهارات جنجالی را بیان کرد. کولونک در این مراسم درباره تنش بین ترکیه و یونان بر سر حقوق انرژی در دریای اژه و شرق مدیترانه در تابستان گذشته و شایعات احتمال حمله موشکی یونان به ترکیه صحبت کرد.

وی گفت: «من شنیده‌ام یونان حمله موشکی به ترکیه خواهد کرد. به آنها اجازه دهید این کار را انجام دهند و پاسخی دریافت خواهند کرد. آنگاه ما پنج ساعت دیگر در آتن خواهیم بود.»

مقام‌های یونان تاکنون به سخنان جنجالی مقام‌های ترکیه واکنشی نشان نداده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو