روایت وحیده میرزاخانلو از نمایشگاه «بهار ناتمام» در گالری جاوید | ظرفیت‌های ناشناخته نقاشی ایرانی

187

1400/10/1

01:32


وحیده میرزاخانلو گفت: هنرمندان قدیم نقاشی ایرانی به راه حل‌های بصری دست پیدا کرده بودند که می‌تواند برای ما بسیار آموزنده باشد.

روایت وحیده میرزاخانلو از نمایشگاه «بهار ناتمام» در گالری جاوید | ظرفیت‌های ناشناخته نقاشی ایرانی

گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار وحیده میرزاخانلو با عنوان «بهار ناتمام» در گالری جاوید برپاست. میرزاخانلو در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۴ اثر در این نمایشگاه وجود دارد که شامل دو مجموعه تذهیب و گل و مرغ است، درباره عنوان نمایشگاه گفت: بیشتر کار‌ها در این مجموعه گل‌های بهاری را نشان می‌دهند که هم در نقاشی گل و مرغ خیلی به کار می‌رفتند و هم در اشعار فارسی بسیار استفاده شده‌اند. لاله، شقایق، زنبق و... جنبه نمادین در هنر و ادبیات ایران دارند. این کار‌ها را از چهار سال پیش آغاز کردم اما بیشتر آن‌ها در دوران قرنطینه به سرانجام رسید.

میرزا خانلو افزود: گل و مرغ‌ها را با الهام از آثار دوره زندیه و قاجاریه کارکردم و به اصول نقاشی ایرانی بسیار وفادار بودم زیرا معتقد هستم قدما شناخت عمیقی از رنگ، فرم و... داشتند. هنر‌های سنتی ساختار محکمی دارد و تغییر و نوآوری در آن باید با احتیاط و آگاهی صورت بگیرد. من از نظر تکنیکی هم به آثار کهن خیلی وفادار بودم و با آب مرکب روی کاغذ دست‌سازی که به شیوه سنتی رنگ شده است کار کردم. به همین دلیل کار‌هایم حال و هوای قدیمی پیدا کرده است، ولی از نظر چیدمان آثار، رنگ و ترکیب‌بندی تا حدی که به ساختار سنتی کار لطمه نخورد نوآوری کردم. این تابلو‌ها را به صورت مجموعه در کنار هم قرار دادم و از ابتدا که روی هر کدام از آن‌ها کار می‌کردم به این فکر می‌کردم که در نهایت چگونه باید کنار هم چیدمان شوند تا کار‌ها یک کل واحد به نظر برسد.

میرزا خانلو ادامه داد: رنگ‌آمیزی در کار‌های قدیمی فوق‌العاده است و به طور کلی رنگ مقوله دلنشینی در هنر ایران است. من هم می‌خواستم رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنم هویت ایرانی داشته باشد اما جا‌هایی سعی کردم خلاقیت خودم را به کار ببندم و ترکیب رنگی استفاده کردم که در کار‌های سنتی وجود ندارد و همین باعث تنوع رنگ در کار‌ها شد.

او با بیان اینکه تذهیب‌ها را با تکنیک ورق طلا کار کرده است گفت: این شیوه در دوران سلجوقی و ایلخانی بسیار رایج بوده و در تزیین قرآن به کار می‌رفته است. من هم یک آیتم تزیینی که در قرآن ایلخانی وجود دارد را انتخاب کرده و گسترش دادم تا آثار خود را به وجود آورم. این آیتم با عنوان «خمس و عشر» برای شمارش آیات قرآن استفاده می‌شد اما من به آن هویت مستقل دادم و در تابلو‌های مجزا آن‌ها را کار کردم.

او درباره گرایش خود به نقاشی ایرانی گفت: رشته تحصیلی من از مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد در حوزه نقاشی ایرانی بوده و به طور تخصصی در زمینه گل و مرغ و تذهیب کار کردم. احساس می‌کنم هنر ایرانی و اسلامی هنوز ظرفیت‌های ناشناخته زیادی دارد و من به عنوان کسی که سال‌ها در این زمینه کار کرده است هنوز در موزه‌ها آثاری را می‌بینم که فوق‌العاده است. احساس می‌کنم هنرمندان قدیم به راه حل‌های بصری دست پیدا کرده بودند که می‌تواند برای ما بسیار آموزنده باشد. تذهیب و گل و مرغ هرکدام مانند اقیانوسی است که انتها ندارد و برای کشف آن‌ها راه‌های زیادی وجود دارد.

نمایشگاه آثار وحیده میرزا خانلو تا ۳ دی در گالری جاوید به نشانی میدان فاطمی، خیابان جویبار، خیابان زرتشت غربی کوچه یزدان، پلاک ۱۷، واحد۱ برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو