«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه از تصمیم واشنگتن برای برقراری تماس با روسیه در زمینه امنیتی خبر داد.

بلینکن طی نشست خبری در محل وزارت خارجه آمریکا توضیح داد که این کشور در حال برنامه‌ریزی تماس‌های امنیتی دوجانبه با روسیه از طریق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در اوایل سال آینده است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره اظهار داشت: «ما و روسیه گفته‌ایم که آماده انجام کار دیپلماتیک از طریق کانال‌های مختلف هستیم، هم در گفت‌وگوهای کنونی ثبات استراتژیک بین روسیه و آمرکیا و هم در شورای روسیه-ناتو از طریق سازمان امنیت و همکاری اروپا. من فکر می‌کنم احتمالا در اوایل سال آینده شاهد تماس‌هایی در مورد همه این موضوعات خواهید بود».

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اشاره به اینکه روسیه گفته «دلایلی برای نارضایتی، خواسته‌ها و نگرانی‌ها» از آمریکا دارد، تصریح کرد واشنگتن و اتحادیه اروپا نیز همین دلایل را در ارتباط با اقدامات و فعالیت‌های روسیه دارند.

بر اساس این گزارش، بلینکن با بیان اینکه نکاتی در پیشنهادات امنیتی روسیه وجود دارد که آمریکا آنها را «غیرقابل قبول» می‌داند، تصریح کرد که واشنگتن از موضع خود مبنی بر اینکه «یک کشور حق ندارد سیاست کشور دیگری را تغییر دهد یا آن را به سمت خود هدایت کند»، دفاع می‌کند.

به نوشته ریانووستی، وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که دیدار جدیدی بین «جو بایدن» با «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهور آمریکا و روسیه برنامه‌ریزی نشده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: «ما همچنین از روسیه می‌خواهیم که تنش‌ها را با خروج نیروها از مرز با اوکراین کاهش دهد. مذاکره در چنین شرایطی بسیار مناسب‌تر از زمانی است که تنش‌ها همچنان افزایش یابد».

پیش از این، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روسیه را متهم کرده بود که قصد دارد کشورهای اروپایی را از مذاکرات امنیتی «حذف» کند، اما ابراز امیدواری کرد که آمریکا اجازه این امر را ندهد. 

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.