با ۱۰ عدد از بزرگ ترین حشرات روی کره زمین آشنا شوید!

با ۱۰ عدد از بزرگ ترین حشرات روی کره زمین آشنا شوید!


منبع: فوت و فن

316

1400/10/1

09:23


با ۱۰ عدد از بزرگ ترین حشرات روی کره زمین آشنا شوید!

نه به اندازه یک ماشین یا هواپیما، اما آنها واقعا بزرگ هستند!

بزرگ ترین حشراتی که تا کنون روی کرده زمین زندگی کرده اند حشرات سنجاقک مانندی بودند (مدلی از آنها را در اینجا می‌بینید). طول بال‌های آنها تقریبا در حدود ۷۶ سانتی متر بوده است و آرواره بزرگی داشتند که آنها را قادر ساخته بود شکارگران قدرتمندی باشند. خوشبختانه آنها خیلی وقت پیش منقرض شدند وگرنه معلوم نبود چه بلایی سر ما می‌آوردند! اگرچه در دنیای امروز حشرات نمی‌توانند آنقدرها بزرگ شوند، اما هنوز هم حشراتی وجود دارند که به نسبتا عظیم الجثه هستند.

۱- سوسک تیتان

جنگل‌های بارانی آمازن خانه بسیاری از سوسک‌های عطیم الجثه است. اما هیچ کدام از آنها نمی‌توانند از لحاظ طول با سوسک تیتان رقابت کنند. سوسک تیتان بزرگ ترین سوسک شناخته شده در جنگل‌های آمازون و یکی از غول آسا ترین حشرات روی کره زمین است. آنها می‌توانند طولی بیشتر از ۱۷ سانتی متر داشته باشند. سوسک تیتان می‌تواند با آرواره‌های خود یک مداد را به راحتی نصف کند و گزارش شده است که آنها می‌توانند به همین راحتی گوشت انسان را هم پاره کنند!

۲- حشره چوبک

طویل ترین حشره روی کره زمین، حشره چوبک است که به واسطه شکل عجیب و غریب بدنش خود را در بین شاخه‌های درختان مخفی کرده و از دست شکارگرها قایم می‌شود. حشره چوبک معمولا شب زی است و در طول روز در زیر گیاهان بی‌حرکت مخفی می‌شود و با فرا رسیدن شب دوباره فعالیتش را شروع می‌کند. گونه چوبکی که در جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کند دراز ترین گونه چوبک است که طول آن در حدود ۶۰ سانتی متر است!

۳- وتای غول پیکر

بومی نیوزلند، وتا، خویشاوند جیرجیرک و زنجره است. وتاهای بزرگ و غول پیکر می‌تواند وزنی در حدود ۷۰ گرم داشته باشند از سنگین ترین حشرات روی کره زمین باشند (ممکن است وزن‌شان از یک گنجشک هم بیشتر باشد)! این حشره می‌تواند جثه طویلی هم داشته باشد. بعضی از آنها طولی در حدود ۱۰ سانتی متر دارند. نام حشره از یک کلمه مائوری می‌آید که به معنی “خدای چیزهای زشت” است! خب قطعا اسمش به او می‌آید!

۴- سوسک جالوت

بر اساس وزن و حجم، سوسک جالوت می‌تواند به عنوان بزرگ ترین حشره روی کره زمین شناخته شود. این حشره بومی آفریقا است و جنس نر آن می‌تواند طولی در حدود ۱۰ سانتی متر داشته باشد و وزنش هم به ۱۰۰ گرم برسد! این سوسک معمولا در صبح هنگام که هوا هم سرد است تحرک زیادی ندارد. اما با تابیدن آفتاب و گرم شدن هوا فعالیتش را شروع می‌کند. اگرچه تصو می‌شود که این سوسک‌ها گیاهخوار اند، اما مشاهده شده که بریا کسب پروتئین از گوشتخواری هم بدشان نمی‌آید.

۵- پروانه اطلس

این پروانه در مجمع الجزایر مالایی به وفور یافت می‌شود. این حشره عظیم الجثه بزرگ ترین پروانه روی کره زمین است. آنها به قدری بزرگ اند که گاها در تایوان از پیله‌شان به عنوان کیف زنانه استفاده می‌شود! مساحت بال‌های این پروانه می‌تواند چیزی در حدود ۱۵۲ سانتی متر مربع و طول بال‌هاشان ممکن است بیش از ۳۰ سانتی متر باشد! لارو پروانه اطلس در حدود ۲٫۵ سانتی متر قطر داشته باشد!

۶- تارانتولا هاوک

این زنبورهای عظیم الجثه واقعا که غول آسا و درنده هستند که می‌توانند رطیل‌ها را شکار کنند و بخورند. بر اساس گزارش بی بی سی تارانتولا هاوک های ماده دوست دارند رطیل‌های بزرگ را شکار کنند چرا که این رطیل‌ها وعده‌ای عالی و زیاد برای نوزادان بزرگ آنها هستند. این زنبورها در انتهای پاهاشان قلاب‌هایی دارند که آن را به طعمه چفت می‌کنند و با استفاده از نیش‌شان، که ممکن است در حدود چند میلی متر باشد، طعمه را نیش می‌زنند. نیش آنها یکی از دردناک ترین نیش‌های دنیا است.

۷- سوسک رینو سروس

این حشره سنگین ترین سوسری (سوسک) روی کره زمین است. ممکن است بخواهید این سوسک را در اطراف خودتان داشته باشید! بر خلاف دیگر سوسری‌ها، سوسک رینو سروس بال ندارد، آفت نیست و با تجزیه برگ‌های مرده نقش مهمی در اکوسیستم بازی می‌کند. جالب است بدانید که بسیاری از افراد آن را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند. این حشره که در استرالیا یافت می‌شود می‌تواند تا ۱۰ سال هم زنده بماند و طولی در حدود ۸ سانتی متر داشته باشد.

۸- الکساندرای بال پرنده‌ای

یکی دیگر از بزرگ ترین پروانه‌های روی زمین، الکساندرای بال پرنده‌ای، بال‌هایی به طول ۳۰ سانتی متر دارد! این پروانه تنها در مناطق آرام پاپوآ گینه نو یافت می‌شود و اولین نمونه یافت شده از آن را با تفنگ شات‌گان شکار کردند! الکساندرای بال پرنده‌ای در سال ۱۹۰۶ در غرب پیدا شد و در حال حاضر یکی از گونه‌های در حال انقراض است چرا که زیستگاه طبیعی او در حال تخریب است.

۹- سن آبزی، انگشت گز یا همان آب خستر

این حشره که به نام کنه تمساحی هم شناخته می‌شود، می‌تواند از لحاظ طول با طویل ترین سوسک‌های روی زمین رقابت کند. انگشت گزهای بزرگ می‌توانند به طولی در حدود ۱۰ سانتی متر هم برسند. این حشره شکارگری سیری ناپذیر است که بالغ آن نیشی دردناک و قلاب‌های دهانی بزرگ دارد. او طعمه اش را می‌گیرد و با استفاده از پوزه‌اش سم را به درون بدن حشره نگونه بخت تزریق می‌کند. سم انگشت گز باعث هضم شدن بدن طعمه می‌شود و سپس او بعد از چند دقیقه محتویات هضم شده بدن طعمه را مانند آبمیوه نوش جان می‌کند! جالب است بدانید در تایلند این حشره به عنوان غذایی خوشمزه شناخته می‌شود و آن را پرورش داده و می‌خورند، به هر حال هر چه عوض دارد گله ندارد!

۱۰- سوسک کرگدنی

یکی از بزرگ ترین گونه‌های سوسک در آمازون است که می‌تواند به درازایی در حدود ۱۲ سانتی متر برسد و عرضی در حدود ۴ سانتی متر پیدا کند. این سوسک ظاهری زره پوش و سخت با پاهایی قوی و قلاب دار دارد که به او در بالا رفتن از درخت کمک می‌کنند. در حقیقت با توجه به سایز غول آسای این سوسک، بالغین آن تقریبا هیچ شکارگر طبیعی ندارند (که تعجبی هم ندارد)! گاهی بچه‌هایی که در جنگل‌های آمازون زندگی می‌کنند از سوسک‌های کرگدنی به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو