لیزر موهای زائد یک روش برای از بین بردن طولانی مدت موهای زائد است که به فولیکول مو آسیب می رساند یا آنرا بطور کل از بین می برد. با این حال، این موها ممکن است دوباره رشد کنند، به خصوص اگر فولیکول به طور کامل از بین نرفته باشد.

لیزر موهای زائد چگونه عمل می کند؟

لیزر موهای زائد از نور برای هدف قرار دادن رنگدانه های مو استفاده می کند. نور از ساقه مو عبور می کند و به فولیکول مو می رسد. گرمای نور لیزر فولیکول مو را از بین می برد و مو دیگر نمی تواند از آن فولیکول رشد کند. مو یک چرخه رشد منحصر بفرد دارد که شامل استراحت، ریزش و دوره های رشد است. موهایی که اخیراً برداشته شده و در مرحله استراحت هستند برای تکنسین یا متخصص لیزر قابل رویت نیستند، بنابراین برای اکثر افراد، لیزر موهای زائد به چندین جلسه لیزر در طول ۲ تا ۳ ماه نیاز دارد.

آیا لیزر موهای زائد فقط مخصوص خانم هاست؟

لیزر

قطعا خیر. امروزه مردان بیش از هر زمان دیگری به دنبال لیزر موهای زائد به عنوان راهی برای از بین بردن دائمی یا طولانی مدت موهای زائد هستند. لیزر موهای زائد برای آقایان می تواند به رفع مشکلاتی مانند موهای زیر پوستی کمک کند.

در طول جلسه لیزر چه اتفاقی میفتد؟

پزشک یک دستگاه لیزر دستی را به پوست شما نزدیک میکند. بسته به نوع لیزر، ممکن است از یک دستگاه خنک کننده در نوک دستگاه یا یک ژل خنک کننده برای محافظت از پوست و کاهش خطر عوارض جانبی استفاده شود.

هنگامی که پزشک لیزر را فعال می کند، اشعه لیزر از طریق پوست شما به فولیکول های مو منتقل می شود. گرمای شدید پرتو لیزر به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند که این امر از رشد مجدد مو جلوگیری می‌کند. ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید، مانند سوزن سوزن شدن همراه با گرما، و احتمالاً استفاده از دستگاه خنک کننده یا ژل خنک کننده این احساس را به حداقل برساند.

درمان یک ناحیه کوچک، مانند لب بالایی، ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد. درمان یک ناحیه بزرگتر، مانند پشت بدن، ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد.

درد لیزر موهای زائد در ناحیه تناسلی و زیربغل واقعیت دارد؟

 

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد ناحیه ی تناسلی هیچ آسیبی به شما نمیرساند. احتمالا مقداری درد احساس میکنید اما این درد شدید یا غیر قابل تحمل نیست. با این حال، لیزر موهای زائد زیر بغل ممکن است مانند ناحیه تناسلی کمی بیشتر از لیزر سایر قسمت های بدن ، درد داشته باشد و این امر به این دلیل است که پوست ناحیه ی زیر بغل، بسیار نازک تر از پوست بقیه ی قسمت ها است. به طور کلی گفته می شود که درد فقط چند ثانیه طول می کشد و برای کمک به کاهش درد لیزر موهای زیر بغل، متخصص پوست ممکن است قبل از لیزر ، مقدار کمی کرم بی حس کننده در این ناحیه استفاده کند.

آیا درست است که لیزر موهای زائد باعث سرطان می شود؟

این یک افسانه است که لیزر موهای زائد می تواند باعث سرطان شود. در واقع، گاهی اوقات از این روش برای درمان اشکال خاصی از ضایعات پیش سرطانی استفاده می شود. لیزرهای مختلفی برای درمان آسیب های ناشی از نور خورشید و چین و چروک استفاده می شود. لیزرهای مورد استفاده در حذف موهای زائد یا سایر روش‌های پوستی دارای حداقل میزان تابش لیزر هستند. به علاوه، حداقل مقدار لیزر، روی سطح پوست اعمال می شود. بنابراین، لیزر موهای زائد، خطر ابتلا به سرطان را ندارند.

آیا درست است که لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی باعث ناباروری می شود؟

این مورد نیز یک افسانه است که لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی می تواند باعث ناباروری شود. فقط سطح پوست تحت تأثیر لیزر قرار می گیرد، بنابراین اشعه مورد استفاده در این روش نمی تواند به هیچ یک از اندام های داخلی شما نفوذ کند.

بعد از لیزر موهای زائد چه باید کرد؟

برای یک یا دو روز پس از آن، ناحیه تحت درمان پوست شما شبیه آفتاب سوختگی به نظر می رسد. کمپرس های خنک و مرطوب کننده ها ممکن است موثر باشند. اگر صورت شما لیزر شده باشد، می توانید یک روز بعد از لیزر، آرایش کنید، مگر اینکه پوستتان تاول زده باشد. در طول یک ماه آینده، موهای تحت درمان شما می ریزند. برای کمک به جلوگیری از تغییرات موقت در رنگ پوست درمان شده، تا یک ماه بعد از لیزر، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

تاول‌ها نادر هستند، اما در افرادی که رنگ‌ پوست تیره‌تری دارند، احتمال بروز تاول بیشتر است. سایر عوارض جانبی بالقوه، شامل تورم، قرمزی و جای زخم است. ایجاد جای زخم دائمی یا تغییر رنگ پوست، بسیار نادر است.

آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

حذف مو از فولیکول مویی که تخریب شده،  دائمی است. با این حال، افرادی که تحت لیزر موهای زائد قرار می گیرند، می توانند انتظار داشته باشند که برخی از موهای ناحیه مورد نظر دوباره بتوانند رشد کنند. با گذشت زمان، امکان لیزر مجدد این ناحیه برای کاهش تعداد موهایی که دوباره رشد می کنند وجود دارد. در برخی موارد حتی ممکن است بتوان تمام موها را از بین برد.

اینکه آیا موها دوباره رشد می کنند یا نه به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله نوع موهایی که دوباره رشد می کنند و مهارت فردی که موها را لیزر میکند. اکثر مردم متوجه می شوند که وقتی موها دوباره رشد می کنند، روشن تر و نازک تر از قبل هستند. این به این دلیل است که لیزر به فولیکول مو آسیب میرساند حتی زمانی که نتواند آن را از بین ببرد.

اگر فولیکول مو آسیب ببیند اما از بین نرود، مو در نهایت دوباره رشد می کند. از بین بردن تک تک فولیکول‌های مو می‌تواند دشوار باشد، بنابراین بیشتر افراد تا حدودی شاهد رشد مجدد مو هستند. هنگامی که موها دوباره رشد می کنند، امکان لیزر مجدد آن وجود دارد، بنابراین افرادی که می خواهند تمام موها را از بین ببرند ممکن است به چندین جلسه لیزر نیاز داشته باشند.

لیزر موهای زائد چقدر طول می کشد؟

لیزر موهای زائد زمانی که فولیکول مو از بین برود دائمی است. زمانی که فولیکول مو فقط آسیب دیده باشد، مو در نهایت دوباره رشد می کند. مدت زمانی که طول می کشد تا موها دوباره رشد کنند به چرخه رشد موی منحصر بفرد خود فرد بستگی دارد. برخی از افراد موهایی دارند که سریعتر از دیگران رشد می کنند. موهایی که در مرحله استراحت هستند کندتر از موهایی که در فاز دیگر هستند رشد می کنند.

بیشتر افراد می توانند انتظار رشد مجدد مو را در عرض چند ماه داشته باشند. هنگامی که این اتفاق می افتد، آنها می توانند جلسات لیزر متعددی را بگذرانند.

خطرات و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

در طول درمان، برخی از افراد احساس سوزش، خارش یا درد می کنند. به همین دلیل، بسیاری از تکنسین ها یک کرم بی حس کننده را روی ناحیه ای که تحت لیزر است قرار می دهند . با این حال، برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک یا تحریک پوستی در پاسخ به کرم بی حس کننده داشته باشند.

عوارض جانبی جزئی شایع است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییرات در رنگ پوست، به ویژه در افرادی که پوست تیره دارند، که معمولا این مورد موقتی است

  • قرمزی پوست

  • تاول زدن یا پوسته پوسته شدن پوست

گاهی اوقات، تحریکات مربوط به حذف موهای زائد می تواند باعث ایجاد اسکار شود. پوست آسیب دیده نیز می تواند عفونی شود. اگرچه همه ی این موارد نادر هستند. پس از حذف موهای زائد، فرد باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کند. آفتاب می تواند پوست را تحریک کند که خطر ایجاد تاول و جای زخم را افزایش می دهد.

افرادی که درد شدید، تب، پوسته پوسته شدن، تاول یا سایر علائم آسیب یا عفونت پوستی را دارند باید به پزشک مراجعه کنند.

لیزر خانگی چطور؟

لیزرهای قابل استفاده در منزل برای رفع موهای زائد موجود است. این دستگاه ها ممکن است باعث کاهش متوسط رشد ​​مو شوند. اما هیچ مطالعه بزرگی برای مقایسه میزان موثر بودن این دستگاه ها با لیزر موهای زائد انجام شده در مطب وجود ندارد.

عوامل موثر بر هزینه لیزر موهای زائد کدامند؟

هزینه کلی لیزر موهای زائد به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اینکه چه کسی این درمان را انجام می دهد. ارائه دهندگان ماهر مانند متخصصین پوست و جراحان پلاستیک ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند، اما احتمال آسیب یا عوارض جانبی در اینصورت کمتر میشود.