کشف نرم‌افزار جاسوسی چینی روی صدها میلیون گوشی

منبع: فوت و فن

83

1400/10/1

12:25


کشف نرم‌افزار جاسوسی چینی روی صدها میلیون گوشی

اگر سیستم عامل گوشی موبایل شما اندروید است،‌ به خصوص اگر تولید هوآوی یا ZTE است این گزارش را حتما بخوانید. چراکه احتمال دارد در معرض جاسوسی دائم چینی‌ها قرار داشته باشید. به گزارش نیویورک‌تایمز محققان آمریکایی یک نرم‌افزار جاسوسی را روی ۷۰۰ میلیون گوشی اندرویدی در جهان پیدا کرده‌اند که هر ۷۲ ساعت اطلاعات کاربران را به سروری در چین ارسال می‌کند.

گوشی‌های هوآوی و ZTE به ‌صورت پیش‌فرض این نرم افزار جاسوسی که «بک دور» نامیده می‌شود را در خود جای‌داده است. این گوشی‌ها در ۱۵۰ کشور دنیا فروخته ‌شده است. شرکت هوآوی در ایران حضور گسترده ای دارد.

طی گزارش اخیر پژوهشگران می‌گویند بدون اطلاع کاربر تمام پیامک‌ها، فهرست شماره‌های تلفن‌های ورودی و خروجی، فهرست کاربران، ارسال مکان کاربر و اپ‌های استفاده‌شده به سرور یک کمپانی در شهر شانگهای چین به نام AdUps Technology فرستاده می‌شود.

نکته قابل تأمل این است که علاوه بر ارسال اطلاعات کاربران هر ۷۲ ساعت به سرور چینی، این نرم‌افزار جاسوسی قادر به نصب هر نوع اپلیکیشن به‌صورت راه دور روی گوشی‌هایی است که این نرم افزار جاسوسی روی آن نصب‌شده است.

موسسه امنیتی «کرایپتووایر» اولین بار این بک دور را روی گوشی موسوم به Blu R1 HD که در فلوریدا به فروش می‌رسد کشف کرد. به طوری که نه قابل‌حذف است و نه غیرفعال می‌شود. گوگل اعلام کرده در حال ایجاد یک بسته ویژه امنیتی برای محو این بک دور است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو