۵ روش افزایش طول عمر پرده

منبع: فوت و فن

129

1400/10/1

12:39


۵ روش افزایش طول عمر پرده

پرده، یکی از اصلی‌ترین عناصر دکوراسیون در خانه‌های ایرانی محسوب می‌شود. این محصولات، از گذشته، در انواع و شکل‌های مختلف توانسته‌اند جایگاه خود را در چیدمان منزل ایرانی‌ها حفظ کنند. پرده، از گذشته، هم به عنوان محصولی لوکس، در منازل اغنیا برای نشان دادن توانایی مالی مورد استفاده قرار می‌گرفته، هم به علت باورهای خاص ایرانیان، به عنوان پوششی اضافی برای حفظ حریم خصوصی منزل بوده است. به نحوی که روشنایی خانه هم آسیبی نبیند. امروزه هم با تغییر تم دکوراسیون‌ها، از انواع سنتی به مدرن، پرده، جایگاه خود را حفظ کرده است و توانسته با معرفی مدل‌ها و بافت‌های جدید، خود را با این تغییر وفق دهد و همچنان حضور پر رنگی در دکوراسیون منزل داشته باشد.

اما با توجه به این که شاید قیمت آن، برای برخی از اقشار جامعه بالا باشد، یا این که اصلا کار تغییر دکوراسیون، یا یک جزء از آن، کار زمانبری باشد، بهتر است که از پرده، مراقبت بیشتری شود تا عمر مفید آن افزایش یابد. در ادامه، برخی از راهکارهای مناسب، برای این که بتوانید پرده‌ی منزل خود را برای مدت طولانی‌تری استفاده کنید، بیان می‌کنیم.

۱. محافظت از پرده در برابر تابش نور خورشید

به نقل از پردکور، پرده‌های امروزی، در مراحل تکمیل و فینیشینگ پارچه، با استفاده از مواد آنتی یووی (UV) در برابر تابش نور خورشید مقاوم می‌شوند. به طوری که می‌توانند در برابر تابش‌های شدید  و طولانی نیز مقاومت خوبی از خود نشان دهند. اما برای پرده‌های قدیمی‌تر، یا حتی به منظور احتیاط، بهتر است که خودتان هم دست به کار شوید تا احتمال آسیب نور خورشید به پارچه پرده را به صفر برسانید. برای این کار، بهتر است از یک لایه پارچه، به عنوان آستری زیر پرده قرار دهید تا از پارچه‌ی اصلی در برابر نور خورشید محافظت کنید. این لایه‌ها، قیمت بسیار مناسبی هم دارند. استفاده از آستری، در مکان‌هایی که برای مدت طولانی در معرض تابش هستند، یا تابش در آن‌ها شدید است، بیشتر توصیه می‌شود.

پرده و نور خورشید

۲. محافظت از پرده در برابر گرد و غبار و آلودگی

پرده‌ها، با توجه به این که معمولا با هوای بیرون تماس دارند، در معرض انواع آلودگی‌ها مانند دوده، گرد و غبار، یا حتی چربی و سایر آلودگی‌ها هستند. مخصوصا اگر در شهرهای آلوده‌ای مثل تهران زندگی کنید، محافظت نکردن از پرده، می‌تواند باعث شود پس از گذشت مدتی، تا حدی به پرده آسیب وارد شود که طرح و رنگ آن به کلی عوض شود. برای همین، بهتر است که هر چند وقت یکبار، پارچه‌ی پرده را بشویید. همچنین بهتر است که فاصله‌ی بین دو بار شستشو طولانی نشود. در این صورت، ممکن است پرده به اصطلاح «چرک مُرد» شود. یعنی آلودگی‌ها به الیاف پارچه نفوذ کند و نتوان آن‌ها را کامل تمیز کرد.

فاصله‌ی بین دو بار شستشو، به محیط استفاده از پرده مربوط می‌شود. مثلا اگر در شهر آلوده‌ای زندگی می‌کنید، باید شستشوی پرده هم با فواصل کمتری انجام شود. همچنین پرده‌ی محیط‌هایی مانند آشپزخانه که در معرض آلودگی‌های بیشتری هستند، باید بیشتر شسته شود.

۳. انتخاب روش شستشوی مناسب پرده

دستور شستشوی هر پرده، با توجه به نوع نصب و جنس پارچه، با یکدیگر متفاوت است. مثلا در انواع پرده پلیسه که از جنس پارچه‌های پلی استری‌ هستند، می‌توانید با استفاده از یک دستمال نم هم تمیز کنید. هم پرده‌های پارچه‌ای، باید باز شوند. بسیاری از جنس‌های پرده‌ی رایج در بازار، با استفاده از شوینده‌های معمولی، که خاصیت بازی یا اسیدی ضعیفی داشته باشند، قابل شستشو است. بهتر است دما آب را برای شستشو، بین ۲۵ تا ۳۰ درجه قرار دهید. ضمنا نوع جنس پارچه در قیمت پرده پلیسه آشپزخانه نیز تاثیرگذار است.

البته برخی از پارچه‌های خاص مانند ابریشم، فرآیند شستشوی پیچیده‌ای دارند. وگرنه ممکن است در شستشو به آن‌ها آسیب‌هایی وارد شود که ارزش خود را از دست بدهند. شستن چنین پارچه‌هایی را حتما به خشکشویی‌های متبحر بسپارید.

شستشو پرده

۴. انتخاب مدل پرده مناسب

بازار پرده، امروزه، دارای تنوع بسیار بالایی است. برای همین انتخاب پرده مناسب، شاید کار سختی باشد. برای این که بتوانید برای مدت زمان بیشتری از پرده استفاده کنید، بهتر است که مدل مناسب را برای هر فضا انتخاب کنید. برای مثال، پرده پشت در ورودی ، احتمالا در معرض آلودگی بیشتری است. چرا که با هوای بیرون در تماس است. برای چنین جایی، استفاده از پرده‌ای با جنس ابریشم، انتخاب چندان مناسبی نیست. چرا که پارچه‌ای حساس و گران‌قیمت است و در صورت آلودگی و آسیب دیدن، می‌تواند بخش زیادی از ارزش خود را از دست بدهد.

در انتخاب پرده مناسب، باید به چند نکته توجه کنید. اول این که اقلیم محل زندگی خود را در نظر بگیرید. اگر در شهرهای آلوده زندگی می‌کنید، بهتر است پارچه‌هایی را برای پرده انتخاب کنید که هم استحکام زیادی داشته باشد، و هم این که بتوان آن‌ها را راحت شست. مثلا برای پرده‌ی یک آپارتمان در مرکز شهر تهران، شاید یک پرده با جنس PVC بتواند برای مدت زمان طولانی با حداکثر کارایی، مورد استفاده قرار بگیرد.

مورد بعدی، محل استفاده از پرده در خانه است. برای محلی مثل آشپزخانه که در معرض آلودگی‌هایی مانند چربی و … است، نباید از پارچه‌های گران‌قیمت استفاده کنید. در این صورت، احتمال آسیب رسیدن به آن‌ها، بالا است.

پرده اتاق خواب زیبا

۵. دور کردن اجسام آسیب‌زا از پرده

در نزدیک پرده، تا جای ممکن نباید اجسام آسیب‌زا قرار داشته باشد. برای مثال، اگر جسم تیزی روی پنجره باشد، هنگام باز و بسته کردن پرده، ممکن است به پرده گیر کرده، و آن را پاره کند. همچنین، خودتان هم باید حواستان باشد نزدیک پرده از چنین اجسامی مانند قیچی استفاده نکنید. چون ممکن است سهوا به پرده آسیب وارد کنید.

همچنین به نوع نصب پرده‌هایی که نزدیک وسایلی مانند بخاری یا گاز هستند، توجه دو چندان داشته باشید. اولا که سعی کنید چنین اتفاقی نیافتد. اما اگر چاره‌ی دیگری نداشتید، بهتر است که از پرده‌هایی استفاده کنید که نوع باز شدن آن‌ها، به صورت بالا و پایین باشد تا احتمال برخورد آن‌ها با اجسام آتش‌زا، در حداقل قرار داشته باشد.

نکته‌ی کوچک دیگری که خیلی وقت‌ها نادیده گرفته می‌شود، امکان تمرکز حرارت روی پرده، از طریق وسایلی مانند کریستال است. مثلا اگر در پذیرایی از لوستری استفاده می‌کنید که دارای کریستال‌های کوچکی است، دقت کنید هنگام روز، تابش خورشید را روی پرده متمرکز نکنند. چرا که باعث آسیب‌های ظاهری شدیدی به پرده می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو