موج جدید اجتناب ناپذیر است/ کودکان در معرض ابتلای بالایی هستند

122

1400/10/1

13:48


موج جدید اجتناب ناپذیر است/ کودکان در معرض ابتلای بالایی هستند

سلامت نیوز: دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره سویه جدید اومیکرون گفت: طینت خاصی که این ویروس دارد به این صورت است که گویی موارد ابتلا و بستری این ویروس چندان در فرم حاد و شدید نیست و با توجه به اینکه مردم ما واکسن زده اند انشاا… شاهد موارد شدید ابتلا و اشغال شدن تخت های آی سی یو نباشیم.

_ واکسیناسیون ۸۰ درصد از مردم جامعه به تازگی انجام شده است آیا در چنین شرایطی انتشار سویه اومیکرون می تواند خطرناک و همراه با مرگ و میر باشد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، ورود موج جدید اجتناب ناپذیر است. همانطور که در دلتا در بریتانیا و در آلفا امواجی متوسط با شیوع بیماری در دنیا داشتیم، فرق این بیماری با بقیه سویه های کرونا در این است که سرعت انتشار آن بالاتر از بقیه گونه ها است پس امکان ورود موج جدید صددرصد است. اما در این مورد که تعداد زیادی در بیمارستان ها بستری شوند و برای بخش بهداشت و درمان گرفتاری ایجاد کنند کمتر است وانشاا… که اتفاق نیفتد و این به رعایت کردن مردم بستگی دارد. طینت خاصی که این ویروس دارد به این صورت است که گویی موارد ابتلا و بستری این ویروس چندان در فرم حاد و شدید نیست و با توجه به اینکه مردم ما واکسن زده اند انشاا… شاهد موارد شدید ابتلا و اشغال شدن تخت های آی سی یو نباشیم.

_ گفته می شود حتما باید دوز سوم زده شود آیا دوز اول و دوم مصونیت ایجاد نمی کند؟

سیستم واکسیناسیون در ویروس ضعیف شده سه واکسنه است نه دو واکسن!

در ایران شایعترین واکسن ها سینوفارم و برکت بود که هر دو ویروس ضعیف شده است، سیستم واکسیناسیون در ویروس ضعیف شده سه واکسنه است نه دو واکسن! شما باید دو واکسن بزنید و سه تا چهار ماه بعد واکسن سوم را بزنید تا بگویید واکسیناسیون ما کامل شده است پس عزیزان هر چه سریعتر بروند و واکسن سوم را بزنند.

_ آیا احتمال مرگ و میر بر اثر ابتلا به اومیکرون در کسانی که دو واکسن زده اند وجود دارد؟

دیده شده کسانی که حداقل دو دوز واکسن زده اند و یا کسانی که قبلا مبتلا شده اند، فرم شدید بیماری را نمی گیرند.

_ ابتلا در کودکان چطور خواهد بود؟

کودکان در معرض ابتلای بالایی هستند

ممکن است تا دو سه هفته دیگر در کشور ما با این وضعیت روبرو شویم

کودکان در معرض ابتلای بالایی هستند خبری که امروز سی بی سی آمریکا گزارش کرد نشان می داد میزان بستری کودکان در بخش های اطفال بیمارستان های لندن ۳۹% افزایش پیدا کرده است. گونه اومیکرون در آمریکا شایع ترین گونه کرونا است در صورتی که هفته پیش گونه دلتا شایع تر بود. پس شوخی نیست و ممکن است تا دو سه هفته دیگر در کشور ما با این وضعیت روبرو شویم.

_ در مورد واکسیناسیون کودکان چطور عمل خواهد شد؟

فعلا واکسیناسیون کودکان ۷ تا ۱۲ سال در ایران به اجماع رسیده و اعلام شده است ولی در مورد زیر ۵ سال تا به حال به اجماع نرسیده اند و بی خطری آن در بچه در تمام به اثبات رسیده است.

_ علایم در این بیماری به چه صورتی است؟

عمدتا با حالت سرماخوردگی است و همچنین ضعف و سستی و سردرد و بی حالی و مجموع علایم یک سرماخوردگی خفیف که خوشبختانه فرم شدید ندارد.

_ تشخیص ابتلا به کرونا اومیکرون به چه صورتی است؟

فقط با تست های پی سی آر و اگر شک کردند باید ژنوم ویروس و توالی ژنتیکی آن کاملا مشخص شود و بفهمند اومیکرون است یا خیر.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو