واکنش عربستان به انتقال حسن ایرلو به ایران

منبع: برترین ها

84

1400/10/1

14:34


عربستان سعودی به اظهارات وزیر خارجه ایران مبنی بر تعلل این کشور در تسهیل روند انتقال حسن ایرلو از صنعا به تهران واکنش نشان داد.

خبرگزاری ایسنا: به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی رسمی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در واکنش به صحبت های حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران مبنی بر تعلل عربستان در انتقال حسن ایرلو، سفیر فقید جمهوری اسلامی ایران در یمن به تهران گفت: فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف صحبت های انتقادی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در خصوص انتقال حسن ایرلو از یمن را دنبال کرد.

وی مدعی شد: فرماندهی ائتلاف عربی به دستور مقامات سعودی با در نظر گرفتن اصول بشردوستانه و احترام به میانجی‌گری عمان و عراق در کمتر از ۴۸ ساعت پس از اعلام وضعیت سلامتی حسن ایرلو، روند انتقال او را تسهیل کرد.

وی اظهارات انتقادی مطرح شده علیه عربستان را در تضاد با اصول خواند و گفت: فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف تمام تسهیلات و مجوزهای لازم برای عبور را صادر کرد و از هواپیمای نیروی هوایی عراق مدل سی-۱۳۰ حمایت های لجستیک لازم را انجام داد. این دومین بار است که ائتلاف عربی به یک شهروند ایرانی کمک می کند و قبل از این نیز در سال ۲۰۱۹ نیروی هوایی عربستان یکی از افراد کشتی نظامی ساویز در دریای سرخ را به بیمارستانی در عربستان منتقل کرد و برای مدت طولانی برای درمان در آن جا ماند و بعد از آن با وساطت عمان توسط یک هواپیمای سعودی به مسقط منتقل شد تا به کشورش ایران بازگردانده شود.

سخنگوی ائتلاف عربی هم‌چنین مدعی شد که عربستان به رفتارها و اصول انسانی خود ادامه خواهد داد.

اظهارات امیرعبداللهیان

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان روز گذشته گفت که سه شب پیش دختر ایشان(حسن ایرلو) با من تماس گرفت و گفت: «شرایط خیلی سختی داریم. نه عکسی، نه فیلمی و نه اطلاعی از وضعیت پدر نداریم» این دقیقا در شرایطی بود که همه ما و همکاران من تلاش می کردند از آن طرفی که ۶ سال است مردم مظلوم یمن را بمباران می کند، مجوزی گرفته شود برای انتقال به موقع برادر جانبازمان، سفیر محترم مان، دیپلمات فرهیخته و پرکار ایران در یمن، تا بتوانیم ایشان را به موقع به تهران منتقل کنیم و مراحل درمانی ایشان تکمیل شود. کوتاهی کردند و ما این کوتاهی و این ظلمی که در حق این شهید بزرگ به عمل آمد را هرگز فراموش نخواهیم کرد.

امیر عبداللهیان همچنین گفت: اتفاقی که در مورد ایرلو رخ داد این بود که ما چند روزی پیگیر بودیم که مجوزی از طریق یک کشور ثالث بگیریم که یک فروند هواپیما از طریق ایران یا کشور دیگری بتوانیم ایشان را سریع به بیمارستان مجهزی در ایران برای درمان منتقل کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو