اوضاع کرونایی و واکسیناسیون در استان‌ها اول دی ماه1400

141

1400/10/1

16:45


ایرانیان امروز - چهارشنبه - زمستانِ کرونایی دیگری را در حالی آغاز کردند که هشدارهای کارشناسان و تهدید سویه اومیکرون نتوانست برخی خانواده‌ها را از دورهمی در شب چله و همنشینی با دوستان و بستگان بازدارد.

اوضاع کرونایی و واکسیناسیون در استان‌ها اول دی ماه1400

به گزارش بهداشت نیوز، با توجه به قدرت بالای سرایت اومیکرون در قیاس با سویه های قبلی و امکان رشد تصاعدی آمار مبتلایان، وزارت بهداشت  لزوم آماده‌باش  ۱۰۰ درصدی همه مراکز درمانی را ابلاغ کرده است. 

در این ارتباط، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:در روزهای اخیر  در این دانشگاه، نشست‌ها و جلسات فشرده ای به منظور برنامه‌ریزی هر چه بیشتر برای مقابله با اوجگیری  احتمالی کرونا در حال برگزاری است و در این راستا نسبت به اجرای برنامه های پیشگیرانه و سرعت بخشی به برنامه واکسیناسیون توسط معاونت بهداشت تاکید شده است.

دکتر شاپور بدیعی یادآور شد که برنامه ریزی برای آماده سازی بیمارستان ها و اجرای سطح بندی بیماران مبتلا به کرونا نیز در حال انجام است.

در خبر دیگری از خراسان رضوی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در استان از افزایش تعداد مبتلایان و بروز نشانه هایی از ورود مشهد و خراسان رضوی به موج ششم کرونا با سویه غالب اومیکرون دیده می شود.

دکتر امیر مسعود هاشمیان افزود: مراجعات سرپایی با علایم مشکوک به کرونا به اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در روزهای اخیر نسبت به ۱۰ روز گذشته سه برابر شده است.

وی اضافه کرد: دیروز ۴۷ بیمار سرپایی با علایم مشکوک به بخش اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده و ۱۴ نفر از آنان بستری شده اند که این تعداد افزایش چشمگیری نسبت به گذشته داشته است و زنگ خطری برای احتمال ورود به موج ششم به شمار می رود.

همچنین نظر به نگرانی در زمینه شیوع سویه جدید کرونا، آموزش حضوری در مهدهای کودک، مراکزپیش دبستانی و تمامی مدارس استثنایی استان از روز شنبه چهارم دی ماه جاری تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است اما روند آموزش در سایر مدارس نیز طبق روال قبل ادامه خواهد یافت و بازرسی‌ و نظارت‌ بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس تشدید خواهد شد.

در همین حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کنونی شیوع کرونا در استان را همچنان شکننده خواند و با اشاره به احتمال ورود سویه اومیکرون ویروس کرونا به کشور و صعودی شدن شیوع بیماری کووید.۱۹  گفت: کنترل شیوع کرونا بدون همراهی مردم میسر نیست.

دکتر شهرام حبیب زاده همچنین گفت: مجموع مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی این استان در ادامه روند نزولی شیوع این ویروس طی شبانه روز گذشته به ۱۲۲ نفر کاهش یافت اما متاسفانه طی این مدت دو نفر فوتی هم ثبت شده است. 

در کهگیلویه و بویراحمد، هم اکنون ۱۰۴ بیمار در بیمارستانهای استان بستری هستند که ۳۷ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و هفت نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار گرفته اند.

پرویز یزدان‌پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با توجه به ورود کرونای اومیکرون به کشور، تصریح کرد که لازم است مردم استان ضمن رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی هر چه سریعتر واکسیناسیون خود را تکمیل و نوبت دوم را بعد از سه ماه و نوبت یادآور را بعد از ۶ ماه تزریق کنند.

خبر دریافتی درباره وضعیت ابتلا به کرونا در مازندران به نقل از دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل حاکیست که در شبانه روز گذشته مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۶۴ بیمار جدید به ۳۰۴ نفر رسید و طی همین مدت سه نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند و خوشبختانه تاکنون مورد تایید شده‌ای از ابتلای مردم مازندران به سویه اومیکرون گزارش نشده است.

خبری نویدبخش از همدان به نقل از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این استان هم حاکیست که  که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان برای دومین روز متوالی به صفر رسید به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گزارش و ثبت نشده است. اما  ۲۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی این مدت در این استان شناسایی شدند. 

اما خبر دیگر از ایلام رسیده است که پیشتر گزارش هایی از بیماری تعدادی از کودکان این استان طی حدود ۱۰ روز قبل گزارش شده بود و امروز اعلام شد که تست کرونای همه آنها به جز یک کودک منفی است.  

وضعیت واکسیناسیون در کشور

واکسیناسیون به عنوان راهکاری برای مقابله با کرونا در سراسر کشور انجام می شود اما به معنای ایمنی کامل در برابر این ویروس نیست و همچنان باید در کنار واکسن، نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و اجتناب از دورهمی ها توجه لازم داشت.

به گفته دکتر رزیتا خداشاهی پزشک فوق تخصص بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در شرایط کنونی دیگر دز یادآور معنی ندارد و واکسیناسیون  کامل کرونا  یعنی تزریق سه دز واکسن و تنها از طریق تزریق واکسن می توان از مرگ و میرها با وجود افزایش ابتلا و تعداد مبتلایان سرپایی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگاران ایرنا، جریان واکسیناسیون در تمامی استان های کشور ادامه دارد و ذخایر استانی بری تامین واکسن مورد نیاز، مطلوب است. 

در اردبیل، تاکنون  بالای ۹۳ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال ساکن استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و برای بیش از ۷۸ درصد جمعیت هدف در استان هر دو دز تزریق شده است. 

رییس شبکه بهداشت و درمان سلسله از شهرستان های لرستان هم گفت که روند واکسیناسیون کرونا در این شهرستان با پوشش ۸۹.۳ درصدی بالاتر از میانگین استان است.

کرم حسین حسنونداظهار داشت: در زمان حاضر میانگین واکسیناسیون در لرستان ۸۵.۳ درصد است که شهرستان سلسله با چهار درصد بیشتر، در این زمینه پیشتاز است. 

همچنین از کل جمعیت استان خراسان رضوی، تاکنون ۹۳ درصد دُز اول و ۷۵ درصد دز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

در سمنان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با تاکید بر حضور آحاد جامعه برای انجام واکسیناسیون، گفت: حدود ۴۰.۷ درصد جمعیت تحت پوشش این دانشگاه دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

به بیان کامران قدس، حدود ۸۴.۷ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تاکنون دز دوم و ۹۳.۸ درصد دز اول واکسن کرونا و را دریافت کردند.

اما در مازندران اعلام شد که تاکنون ۹۶ درصد از جامعه هدف ۱۲ سال به بالا دز اول و ۸۳ درصد هم دز دوم واکسن خود را دریافت کردند.

همچنین معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران بااشاره به این موضوع که تاکنون مورد تایید شده‌ای از ابتلای مردم این استان به سویه اومیکرون گزارش نشده است، ادامه داد: ذخایر انواع واکسن کرونا در استان مطلوب است و در زمان حاضر ۴۰۰ هزار دز واکسن کرونا در مازندران ذخیره شد.

در همین حال از آبادان خبر رسید که ۱۴ هزار دُز واکسن آسترازنکا در جنوب غرب خوزستان تامین شد تا به گفته مرتضی قربانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان ، کسانی که تزریق نوبت دوم آنها به تاخیر افتاده یا قصد تزریق دُز سوم را دارند بتوانند با مراجعه به مراکز تزریق واکسن، از آن استفاده کنند.

بر اساس اعلام رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، افرادی که ۲ دُز واکسن سینوفارم، بهارات یا برکت (واکسن‌های غیرفعال ) دریافت کردند و حداقل سه ماه از تزریق دُز دوم آنها گذشته باشد، می‌توانند مشابه واکسن دریافتی نوبت‌های اول و دوم و یا واکسن آسترازنکا، یا پاستوکووک پلاس در تزریق سوم استفاده کنند. افرادی هم که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک در نوبت اول و یا دوم تزریق کردند می‌توانند از واکسن پاستورکووک و یا آسترازنکا استفاده کنند و کسانی که پاستوکووک، تزریق کردند نیز فقط از همین نوع واکسن می‌توانند تزریق کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو