کشف بهترین جنین دایناسور تاریخ در چین

منبع: برترین ها

103

1400/10/1

18:46


دانشمندان از کشف یک جنین دایناسور با قدمت حداقل ۶۶ میلیون سال در چین خبر دادند که وضعیت کاملا مناسبی دارد و شبیه جوجه‌ای است که می‌خواهد از تخم‌مرغ بیرون بیاید.

دیجیاتو: دانشمندان از کشف یک جنین دایناسور با قدمت حداقل ۶۶ میلیون سال در چین خبر دادند که وضعیت کاملا مناسبی دارد و شبیه جوجه‌ای است که می‌خواهد از تخم‌مرغ بیرون بیاید.

کشف بهترین جنین دایناسور تاریخ در چین

این جنین دایناسور در «گانژوو» در جنوب چین کشف شده و به نظر می‌رسد که یک دایناسور تروپود بی‌دندان یا «خاگ‌دزدخزندگان» (Oviraptorosaur) است و «Baby Yingliang» نام گرفته است.

بهترین جنین دایناسور در تاریخ

به گفته محققی به نام «فیون وایسوم ما»، بهترین جنین دایناسور در تاریخ کشف شده. این کشف به دانشمندان کمک می‌کند تا به درک بهتری از ارتباط میان دایناسورها و پرندگان مدرن دست پیدا کنند.

نحوه قرارگیری این دایناسور در تخم برای دانشمندان اهمیت بالایی دارد چرا که طبق این فسیل، جنین شبیه جوجه‌ای در تخم قرار دارد که پس از مدت کوتاهی از تخم بیرون می‌آید. به گفته ما، این موضوع به معنای آن است که چنین رفتاری قدمت بالایی دارد:

«این فسیل نشان می‌دهد که چنین رفتاری در پرندگان مدرن از اجداد دایناسور آن‌ها ریشه می‌گیرد.»

دایناسورهای خاگ‌دزدخزندگان در دوره «کرتاسه پسین» یعنی ۱۰۰ تا ۶۶ میلیون سال پیش در آسیا و آمریکای شمالی کنونی زندگی می‌کردند.

کشف بهترین جنین دایناسور تاریخ در چین

طرح گرافیکی جنین دایناسور

دیرینه‌شناسی به نام پروفسور «استیو بروسات» که در تحقیق اخیر نقش داشته، در توییتی گفته یکی از خیره‌کنندگان فسیل‌های دایناسورهایی که تاکنون دیده است، کشف شده و جنین در حال بیرون آمدن از تخم بوده است.

این جنین دایناسور از سر تا دم تنها ۲۷ سانتی‌متر طول دارد که خود را درون یک تخم ۱۷ سانتی‌متری جای داده است. این تخم برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ کشف شد اما برای ۱۰ سال در انبار یک موزه ملی چین نگهداری شد.

زمانی که کار ساخت و ساز در موزه آغاز شد و فسیل‌های قدیمی در حال تفکیک بودند، این تخم توجه دانشمندان را به خود جلب کرد و آن‌ها با این تصور که شاید جنینی درونش باشد، آن را مورد بررسی قرار دادند. هنوز قسمتی از بدن دایناسور توسط سنگ‌ها پوشیده شده و دانشمندان با تکنیک‌های اسکن پیشرفته می‌خواهند تصویری از اسکلت کامل آن تهیه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو