اصغر فرهادی

«اصغر فرهادی» که امسال با فیلم «قهرمان» (A Hero) مدعی کسب نامزدی اسکار است، به‌تازگی با پادکست «هالیوود ریپورتر» به گفت‌وگو نشسته است. فرهادی در این مصاحبه حدود یک ساعته، از اولین تجربه دیدن فیلم در سالن‌های سینما، نویسندگی برای رادیو، و فیلم‌های «درباره الی» (About Elly)، «جدایی» (A Separation) و «قهرمان» می‌گوید.

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، در بخشی از این مصاحبه فرهادی در پاسخ به این پرسش که آیا وسوسه ترک ایران و فیلمسازی در کشور دیگری بدون محدودیت به سراغش آمده می‌گوید: «بعضی مواقع که فشار بیش از حد افزایش پیدا می‌کند، آرزو می‌کنم که کشور دومی بود که می‌توانستم به آنجا بروم و فیلم بسازم. اما وقتی که به کشوری دیگر می‌روید، مشکلات دیگری به وجود می‌آید. وقتی به کشور دیگری می‌روید، آنجا را به خوبی نمی‌شناسید، و کار کردن دشوار است، این دو فیلم [«گذشته» و «همه می‌دانند»] را در فرانسه و اسپانیا ساختم و گروه بزرگی در اختیار داشتم، اما آن درک و کنترلی که در سینمای ایران داشتم را در آن کشورها نداشتم. وقتی خارج از ایران فیلم می‌سازم، باید با موضوعی کار کنم که با باورهای خودم و ایران سازگار باشد. مانند «بیلی وایلدر» نیست که بخواهم به کشوری دیگر بروم و فیلم بسازم، چون کشوری که وایلدر به آن‌جا رفت از نظر فرهنگی به آمریکا نزدیک بود. اما در مورد ایران صدق نمی‌کند.»

فرهادی در ادامه از فیلم «درباره الی» و مقایسه شدنش با «ماجرا» (L’Avventura) «میکل‌آنجلو آنتونیونی» می‌گوید: «قبل از اینکه فیلم «درباره الی» را بسازم، فیلمنامه‌ای نوشتم که همسرم ساخت و بسیار موفق بود. بعد فیلمنامه دیگری برای یکی از دوستانم نوشتم که ساخته شد و سپس به حدی خسته شدم که گفتم به مدت دو سال کار نمی‌کنم. به محض گرفتن این تصمیم ایده‌های زیادی به ذهنم آمد که تبدیل شد به فیلم «درباره الی». وقتی این فیلم را می‌ساختم فیلم «ماجرا» آنتونیونی را ندیده بودم. در حال فیلمبرداری بودیم که دستیار فیلمبردار گفت آنتونیونی فیلمی به نام «ماجرا» دارد و اینکه آیا این فیلم را دیده‌ام یا نه؟ حالم را خیلی بد کرد چون در میانه ساختن فیلمی بودم که قبلاً یک نفر ساخته بود. بنابراین باید چه می‌کردم؟ تصمیم گرفتم که فیلمنامه را کمی تغییر دهم اما بعد حس کردم که این کار همه‌چیز را خراب می‌کند و چاره‌ای ندارم جز اینکه بروم و فیلم خودم را بسازم. [«ماجرا»] را تا پیش از پایان فیلمبرداری ندیدم اما پس از آن تماشایش کردم و خیلی خوشم آمد.»

این نویسنده و کارگردان در ادامه می‌گوید: «اما دلیل ساختن «درباره الی» این بود که ما گروهی متشکل از چند دوست بودیم که همیشه به شمال می‌رفتیم و به ما خیلی خوش می‌گذشت. اما یک حس کابوس‌وار داشتیم که چه می‌شد اگر یکی از ما ناگهان گم می‌شد و در آن صورت چگونه باید به تهران برمی‌گشتیم. این یک نوع بیماری است که برخی به از دست دادن عزیزان خود را تصور می‌کنند. در آن زمان این افکار به سراغم آمده بود و برای خلاص کردن خود از آن‌ها این فیلمنامه را نوشتم.»