هشدار/ احتمال ظهور یک ابر سویه قوی با ترکیب امیکرون ودلتا

55

1400/10/1

19:56


اکنون در موقعیتی قرار داریم که سویه‌های دلتا و امیکرون همزمان با هم در جهان در حال گردش هستند. بنابراین خطر این‌ که عفوت دلتا و امیکرون در انسان یا حیوان توأمان اتفاق بیفتد، تبادل ژنی رخ دهد، پدیده نوترکیبی ایجاد شود و سبب ظهور واریانتی بسیار قوی شود، کاملا جدی است.

هشدار/ احتمال ظهور یک ابر سویه قوی با ترکیب  امیکرون ودلتا

به گزارش بهداشت نیوز، علیرضا ناجی، ویروس‌شناس، در یادداشتی نوشت: «به‌تازگی مدیر ارشد یکی از شرکت‌های غربی سازنده واکسن کرونا نسبت به ترکیب سویه‌های امیکرون، دلتا و تولید یک ابرسویه جدید هشدار داده‌ است که هشداری به‌واقع جدی است. در هفته اول شناسایی این سویه در جهان، من نیز چه به صورت مکتوب و چه در گفت‌وگوهای شفاهی و رسانه‌ای این موضوع را گوشزد کردم،‌ زیرا اکنون در موقعیتی قرار داریم که سویه‌های دلتا و امیکرون همزمان با هم در جهان در حال گردش هستند. بنابراین خطر این‌ که عفوت دلتا و امیکرون در انسان یا حیوان توأمان اتفاق بیفتد، تبادل ژنی رخ دهد، پدیده نوترکیبی ایجاد شود و سبب ظهور واریانتی بسیار قوی شود، کاملا جدی است.

بنابراین شکل‌گیری ابرسویه کرونا را باید همواره مد نظر داشته‌ باشیم و بدانیم ابرسویه‌ها به علت قدرت سرایت،‌ عفونت‌زایی و ایمنی‌گریزی بسیار بالا ما را همچنان تهدید می‌کنند.

البته شاید این سوال مطرح شود با این‌ که گفته می‌شود سویه امیکرون ضعیف‌تر از دلتاست، آیا همچنان باید از شکل‌گیری ابرسویه‌ها هراس داشته‌ باشیم که در پاسخ باید بگویم: بله. واقعیت این است جهان گر چه فعلا در گفتار اعلام می‌کند امیکرون سویه‌ای ضعیف‌تر است اما هنوز قضاوت در این‌ باره زود است. باید بیشتر صبر کرد تا اطلاعات لازم جمع‌آوری شود و اطلاعات ژنتیک و اپیمیولوژیک کنار هم قرار بگیرد تا نسبت به سویه امیکرون تصویرسازی مناسبی صورت بگیرد. با این اوصاف اما تا اینجای کار می‌دانیم این سویه جدید بسیار ایمنی‌گریز است و باید نسبت به آن نگران بود. دلیل واضحش نیز این است‌ که سازمان جهانی بهداشت بعد از گذشت زمان کوتاهی، درباره این واریانت نشست اضطراری تشکیل داد.

البته نمی‌خواهیم با این حرف‌ها مردم را بترسانیم بلکه هدف این است دچار ساده‌انگاری نشویم و در عوض به مردم آگاهی بدهیم. در انگلیس مطالعه‌ای انجام شده که نشان می‌دهد اگر قرار باشد محدودیت‌های اضافه‌تری در جامعه اعمال نشود، سویه امیکرون در ماه‌های آینده بین ۲۵ تا ۷۵ هزار مرگ را رقم خواهد زد. این یک تحلیل علمی است بنابراین ما هم باید در مواجهه با این واریانت بسیار باهوش عمل کنیم؛ نه این‌ که اجازه دهیم بحران شکل بگیرد و آن‌ وقت فکر چاره باشیم. تا به‌ حال ما هر چه کرده‌ایم فقط کنترل بحران بوده، حال آن‌ که به پیشگیری از بحران نیاز داریم.

یکی از راه‌های مهم در پیشگیری از بحران کرونا و درگیری با سویه‌های جدید، ‌گسترش واکسیناسیون و تزریق دوز سوم به افراد جامعه است. درست است که راه‌های غیردرمانی مثل استفاده از ماسک،‌ رعایت فاصله‌ها، شستن دست‌ها و دوری از تجمعات همچنان توصیه می‌شود ولی گسترش واکسیناسیون مطمئن‌ترین راه است.

ما باید تا جایی که می‌توانیم تزریق دوز سوم واکسن را توسعه دهیم، زیرا ممکن است در آینده بر اثر گردش ویروس در دنیا به‌خصوص کشورهایی که به علت سیستم بهداشتی ضعیف، مهد ایجاد واریانت‌های جدید هستند، سویه‌های جدیدی تولید شود که اثربخشی واکسن‌های فعلی را کم کنند.»

منبع: جام جم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو