۳ سناریوی جیک سالیوان درباره مذاکرات وین

منبع: برترین ها

58

1400/10/1

23:10


چهار مقام ارشد اسرائیلی که در جلسات برگزار شده در اورشلیم با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن شرکت کرده بودند، به اکسیوس گفتند که با اطمینان خاطر از اینکه ایالات متحده آماده است در صورت لزوم موضع تند تری در مورد ایران اتخاذ کند و نظرات اسرائیل را در نظر بگیرد، نشست را ترک کردند.

انتخاب: چهار مقام ارشد اسرائیلی که در جلسات برگزار شده در اورشلیم با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن شرکت کرده بودند، به اکسیوس گفتند که با اطمینان خاطر از اینکه ایالات متحده آماده است در صورت لزوم موضع تند تری در مورد ایران اتخاذ کند و نظرات اسرائیل را در نظر بگیرد، نشست را ترک کردند.

۳ سناریوی جیک سالیوان درباره مذاکرات وین

دو مقام می‌گویند: سالیوان سه سناریوی کوتاه‌مدت احتمالی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را در این جلسات ترسیم کرد:

-توافقی طی چند هفته آینده برای بازگشت و انطباق کامل با توافق 2015، که او شک داشت به دست آید.

-توافق موقت "توقف در برابر توقف" برای جلوگیری از تسریع بیشتر برنامه های ایران.

-عدم توافق و تحریم و فشار جدید بر ایران.

با از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین، نگرانی در نخست‌وزیری اسرائیل از این ایده که دولت بایدن به دنبال توافقی جزئی است که بدون هیچ گونه عقب‌نشینی هسته‌ای ایران، تحریم‌ها را برمی‌دارد، افزایش یافت.

مقامات اسرائیلی می گویند که ایده توافق احتمالی توقف در برابر توافق در دیدارهای سالیوان با نخست وزیر نفتالی بنت، وزیر امور خارجه یایر لاپید و وزیر دفاع بنی گانتز مورد بحث قرار گرفت. مقامات اسرائیلی می گویند که هر سه نفر به سالیوان گفتند با چنین اقدامی مخالف هستند.

چنین توافقی می تواند ایران را از غنی سازی اورانیوم تا سطح غنی سازی مورد نیاز برای تسلیحات اتمی باز دارد. اما لاپید به سالیوان گفت که اسرائیل در حال حاضر به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی ایران اورانیوم 90 درصدی غنی‌شده دارد، به گفته یکی از مقامات اسرائیلی، «و ما فکر نمی‌کنیم که نیازی به پرداخت پولی به ایرانی ها برای انجام این کار وجود داشته باشد».

سالیوان روز چهارشنبه پس از دیدار با رئیس جمهور آیزاک هرتزوگ، با بنت، لاپید و گانتز دیدار کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو