برخی از عملکرد‌های اصلی کبد، شامل هضم غذای مصرفی و تصفیه سموم از بدن است. بدن شما از چیز‌هایی که می‌خورید ساخته شده است. شما باید سعی کنید از مواد غذایی مفید برای کبد سالم استفاده کنید و از غذایی که می‌تواند عملکرد آن را مختل یا کار را سخت‌تر کند، اجتناب کنید.

قهوه، میوه‌ها و سبزیجات تازه، بلغور جو دوسر، چای سبز در حد اعتدال (۱-۲ فنجان در روز)، انواع توت‌ها، تخم مرغ، آجیل و انگور، کبد را تغذیه کرده و آن را سالم می‌کند. اما آیا غذا‌های مضر برای کبد را می‌شناسید؟ 

همه عاشق خوردن کیک، کلوچه و کلوچه هستند. اما آیا از آثار سوء آن‌ها بر کبد خود آگاه هستید؟ آیا قند برای کبد مضر است؟ بله. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که محصولات نانوایی قندی و شیرینی باید به طور کامل از جدول رژیم غذایی روزانه شما حذف شود. اول از همه، این موارد دارای قند بالایی هستند و می‌توانند منجر به چاقی شوند. ثانیاً، محصولات مذکور می‌توانند به دلیل محتوای چربی، منجر به افزایش تری‌گلیسیرید در بدن شوند که در نهایت می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلف کبدی شود. همچنین، ماده اولیه مورد استفاده در این محصولات آرد سفید تصفیه شده (maida) است. هضم آرد سفید سخت است و همچنین باعث تجمع چربی در کبد می‌شود.

نوشیدنی‌های گازدار و شیرین نیز خطرناکند و مصرف منظم آن‌ها می‌تواند به کبد شما آسیب برساند و منجر به ایجاد عوارض مختلف کبدی شود. جدا از این‌ها، مصرف زیاد این نوع نوشیدنی‌ها، عامل اصلی افزایش وزن و چاقی در افراد است؛ و چاقی می‌تواند با افزایش تجمع چربی در کبد (کبد چرب) بر کبد شما تأثیر منفی بگذارد. نوشیدنی‌های شیرین، ترکیبی کشنده از شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده (که کالری خالی نیز نامیده می‌شود) ارائه می‌دهد که برای سلامت کبد مضر است.

مصرف مزمن الکل نیز می‌تواند جذب مواد مغذی را مسدود کرده و آثار سمی را روی کبد افزایش دهد. مصرف بیش از حد الکل به مدت طولانی منجر به سیروز کبدی می‌شود که مشکلی برگشت ناپذیر در کبد ایجاد خواهد کرد. افرادی که به سیروز مبتلا می‌شوند ممکن است دچار عوارضی مانند استفراغ خونی، زردی، تجمع مایع اضافی در بدن و همچنین سرطان کبد شوند.

از مصرف مداوم مواد غذایی مانند بیسکویت، پیتزا، ماکارونی و نان که از آرد سفید تهیه شده است خودداری کنید. آن‌ها فاقد مواد معدنی، فیبر و ویتامین‌های ضروری هستند. درک این نکته ضروری است که دانه‌های بسیار تصفیه شده به محتوای قند تبدیل می‌شوند. پردازش این محتوا دشوار است و در کبد به صورت چربی در می‌آید. این یکی از عوامل اصلی ایجاد بیماری کبد چرب است. در عوض باید جایگزین‌های سالم را انتخاب کنید که به سلامت کبد شما در طول سال کمک می‌کند.

سیب زمینی سرخ کرده، ویفر، همبرگر و پیتزا هیچ فایده‌ای برای کبد شما ندارند. این مواد غذایی دارای چربی اشباع شده یا چربی ترانس هستند و هضم آن‌ها دشوار است. به عبارت دیگر، کبد شما باید سخت کار کند تا این اقلام غذایی را پردازش کند. چربی‌های اشباع شده می‌تواند با گذشت زمان باعث التهاب شود و در نهایت به سیروز تبدیل شود. چربی‌های اشباع شده می‌توانند کلسترول بد را افزایش داده و سطح کلسترول خوب را در بدن کاهش دهند و همچنین خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و کبد چرب را افزایش دهند.

نمک هرگز برای کبد شما خوب نیست. شما باید تمام اقدامات ممکن را برای کاهش مصرف نمک مصرفی خود برای حفظ سلامت کبد انجام دهید. مصرف زیاد نمک می‌تواند منجر به احتباس آب در بدن شود. شما باید از مصرف سوپ‌های کنسرو شده و غذا‌های فرآوری شده با محتوای سدیم، تنقلات بسته بندی شده مانند چیپس، بیسکویت شور و... خودداری کنید، زیرا سرشار از چربی اشباع و نمک هستند. پنیر فرآوری شده برای کبد شما مضر است، زیرا در گروه غذا‌های فرآوری شده قرار می‌گیرد و دارای سدیم بالا و چربی‌های اشباع شده است. مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به بیماری‌های کبد چرب و چاقی شود.

گوشت قرمز ممکن است سرشار از پروتئین باشد، اما هضم آن برای کبد کار مشکلی است. تجمع پروتئین اضافی در کبد می‌تواند منجر به بیماری‌های کبد چرب شود که در نهایت می‌تواند بر مغز و کلیه آثار سوء بگذارد. سفیده تخم مرغ برای کبد مفید است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود. زرده، منبع کلسترول بد است.