اقدامات بعد از کشیدن دندان

97

1400/10/2

08:38


مراحل پس از کشیدن دندان می‌تواند دردناک بوده و مشکلات خاص خود را داشته باشد.

اقدامات بعد از کشیدن دندان

به گزارش بهداشت نیوز، اقدامات بعد از کشیدن دندان به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول اقداماتی هستند که سعی می‌شود در آن درد، خونریزی یا هرگونه عوارض کشیدن دندان کاهش پیدا کرده و روند بهبودی تسریع شود. دسته دوم مراقبت‌های غذایی را در بر می‌گیرد که غذاهای مجاز یا غیر مجاز بعد از کشیده شدن دندان را تعیین می‌کند

بعد از کشیدن دندان چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای پیشگیری و مقابله با عوارض کشیدن دندان و تسریع روند بهبودی توصیه می‌شود که اقدامات زیر را انجام دهید:

از کیسه یخ برای کاهش خون ریزی استفاده کنید

درست بعد از اینکه دندان شما کشیده شد پزشک یک پد گاز بر روی مکانی که دندان قبلا آنجا بوده قرار می‌دهد و از شما درخواست می‌کند که آن را بیست دقیقه و یا بیشتر گاز گرفته و فشار دهید. دلیل این مسئله این است که دندانپزشک می‌خواهد خونریزی تا حد امکان کاهش پیدا کند. اما با این وجود، حتی بعد از گذشت 24 ساعت ممکن است که کمی خونریزی داشته باشید و بهتر است آن را تا حد امکان متوقف کنید.

قرار دادن کیسه یخ بر روی محل کشیدگی دندان یک روش بسیار کاربردی برای کاهش خون ریزی بعد از کشیدن دندان است. سرما ناشی از یخ جریان خون در محل جراحی را کاهش داده که همین مسئله سبب کم شدن خون ریزی و درد می‌شود. توصیه می‌شود که 10 تا 20 دقیقه کیسه یخ را روی محل جراحی یا حتی صورت خود قرار داده و سپس بعد از یک وقفه 20 دقیقه‌ای دوباره این کار را تکرار کنید.

علاوه براین، مصرف یک سری از داروهای ضد التهاب نیز برای کاهش خون ریزی دندان کشیده شده مفید است که در اکثر قریب به اتفاق موارد دندانپزشک شما داروهای مناسب را تجویز خواهد کرد و نیازی به مصرف خودسرانه دارو برای کاهش خون ریزی دندان نیست.

سعی کنید در دهان خود مکش ایجاد نکنید

در 24 ساعت اول هیچکاری نکنید که سبب مکش در دهان شما شود. به عنوان مثال آب را در دهان خود غرغره نکرده  و یا به زور آب دهان خود را به بیرون پرتاب نکنید. همچنین توصیه می‌شود که از نوشیدن از طریق نی و سیگار کشیدن نیز که باعث ایجاد مکش در دهان می‌شوند خودداری کنید زیرا می‌توانند برای شما مضر باشند.

ایجاد مکش در دهان می‌تواند سبب بیرون آمدن لخته خون شده و حفره خشک ایجاد کند. حفره خشک یک شرایط دردناک در دندان پزشکی است که به شدت پیشگیری از بروز آن توصیه می‌شود.

دهان خود را تمیز نگه دارید

مسواک زدن مهم‌ترین کار برای مراقبت از دندان‌های ما هستند اما شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که بعد از کشیدن دندان چه باید کرد و آیا به مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دندان‌ها ادامه داد؟

مسواک زدن بعد از کشیدن دندان یا استفاده از نخ دندان کارهایی هستند که به منظور تمیز نگه داشتن دهان و دندان‌ها باید طبق روال گذشته انجام شوند اما حتما باید مراقب جایی که دندان، کشیده شده باشید تا مسواک یا نخ دندان به آن برخورد نکند. تمیز نگاه داشتن دهان از بروز عفونت دندان بعد از کشیدن جلوگیری کرده اما باید به یاد داشته باشید که هنگام مسواک کردن آب را خیلی محکم و سریع به بیرون تف نکنید.

آب و نمک غرغره کنید

یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی عفونت دندان بعد از کشیدن آن استفاده از محلول آب نمک است. 24 ساعت بعد از کشیده شدن دندان اجازه دارید که در دهان خود به آرامی آب غرغره کنید و توصیه می‌شود که حتما محلول آب و نمک را امتحان نمایید. برای درمان عفونت لثه بعد از کشیدن دندان و تسریع روند بهبودی، با استفاده از یک لیوان آب ولرم و نصف قاشق چایخوری محلول آب و نمک خود را ساخته به آرامی برای مدت دلخواه آن را غرغره کند.

با دندان پزشک خود تماس بگیرید

گاهی اوقات بعد از کشیدن دندان اوضاع می‌تواند از کنترل شما خارج شده و شرایطی ایجاد می‌شود که در صورت تجربه آن‌ها حتما باید با دندان پزشک خود تماس بگیرید؛ این شرایط عبارتند از:

    خونریزی محل کشیدگی بند نیامده و یا بعد از 24 ساعت همچنان به مقدار زیاد ادامه دارد.
    تورم لثه یا صورت شما بیشتر شود.
    دچار تب و لرز شوید.
    ادامه یافتن و از بین نرفتن بی‌حسی
    پدید آمدن حفره خشک در محل کشیدگی

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم یا نخوریم؟

پس از کشیده شدن دندان باید مراقب غذا خوردن خود باشید و از خوردن یک سری از غذاها خودداری کرده و تنها برخی غذاها برای شما مجاز خواهند بود. از همین رو، نکات تغذیه‌ای پس از جراحی کشیدن دندان به سه بخش «چگونه بعد از کشیدن دندان غذا بخوریم» «بعد از کشیدن دندان چه بخوریم» و «بعد از کشیدن دندان چه نخوریم» تقسیم می‌شود.

چگونه بعد از کشیدن دندان غذا بخوریم؟

روش غذا خوردن بعد از کشیدن دندان دقیقا به اندازه نوع  غذایی که می‌خورید مهم است. بعد از کشیدن توصیه می‌شود که تا حد امکان غذا را با آن طرفی که جراحی انجام نشده است بجوید و مایعات را نیز به همان سمت هدایت کنید. از آنجایی که به مایعات نسبت به غذاهای خشک تمایل بیشتری وجود دارد ممکن است وسوسه شوید که از نی استفاده کنید اما همانطور که عنوان شد استفاده از نی بعد از کشیدن دندان توصیه نشده و باعث بیرون آمدن لخته خون و به وجود آمدن حفره خشک می‌شود.

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

اینکه بعد از کشیدن دندان چه بخوریم شاید بزرگترین سوالی باشد که در ذهن شما شکل گرفته است. 24 ساعت نخست پس از کشیده شدن دندان مهم‌ترین زمان برای مراقبت از آن و کاهش عوارض کشیدن دندان به حساب می‌آید که غذا خوردن نیز از این قائده مستثنی نیست.

در ابتدا بهتر است به سراغ مواد غذایی مثل ژله، ماست یا بستنی بروید که جویدن آن‌ها راحت است و جزء غذاهای مناسب بعد از کشیدن دندان به حساب می‌آیند. توجه داشته باشید که باید نوعی از بستنی را انتخاب کنید که در آن شکلات یا سایر مواد جویدنی سخت وجود نداشته باشد. سس سیب نیز یکی از غذاهای مناسب بعد از کشیدن دندان به حساب می‌آید چراکه علاوه بر نرم بودن و راحتی جویدن، مقدار مناسبی فیبر به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند.

بعد از 24 ساعت نخست، غذاهایی مثل سیب زمینی له شده، تخم مرغ هم زده، اوتمیل، پنکیک یا سوپ‌های له شده که تکه‌های درشت مواد غذایی در آن‌ها وجود ندارد نیز می‌توانند به عنوان غذاهای مناسب بعد از کشیدن دندان تلقی شوند و اضافه کردن آن‌ها به رژیم غذایی شما مشکلی نخواهد داشت. توجه داشته باشید که باید این غذاها را ولرم میل نموده و حتما از داغ خوردن آن‌ها بپرهیزید.

پس از روز دوم دیگر چندان نیازی به سخت گیری در مورد رژیم غذایی نبوده و نیازی نیست  چندان مراقب باشیم که بعد از کشیدن دندان چه بخوریم اما توصیه می‌شود که برای مصرف غذاهایی که در بخش بعدی به آن‌ها اشاره می‌کنیم بیشتر صبر به خرج دهید.

بعد از کشیدن دندان چه نخوریم؟

به طور کلی به کسانی که دندان خود را کشیده‌اند توصیه می‌شود که تا حداقل 24 ساعت نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنند. همچنین اگر پزشک برای شما داروهای ضد درد تجویز کرده است، تا زمانی که دوره مصرف داروها به پایان نرسیده باید از مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی بپرهیزید.

به مدت یک هفته پس از کشیده شدن دندان، بهتر است از خوردن غذاهایی که بافت سختی دارند خودداری کنید. از جمله این غذاها می‌توان به انواع چیپس، آجیل‌ یا پاپ کورن اشاره کرد.

کلام آخر

بعد از کشیدن دندان توصیه می‌شود که با استفاده از کیسه یخ و عدم ایجاد مکش در دهان تا حد امکان خونریزی را محدود کرده و از بیرون آمدن لخته خون پیشگیری کنید. بهتر است دندان‌های خود را طبق روال تمیز نگه داشته و از مسواک یا نخ دندان استفاده کنید و یا با غرغره کردن آب و نمک از بروز عفونت پیشگیری نمایید. تا 24 ساعت پس از کشیده شدن دندان نوشیدنی‌های الکلی ننوشید و غذاهایی نرم مثل بستنی، ژله یا ماست را میل نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو