طرز تهیه نان سنگک

طرز تهیه نان سنگک خانگی بدون فر طرز تهیه نان سنگک با فر فیلم طرز تهیه نان سنگک خانگی طرز تهیه نان سنگک سبوس دار طرز تهیه نان سنگک خانگی بدون سنگ عکس نان سنگک طرز تهیه نان سنگک اپارات

نان سنگک یکی از نان های سنتی ایرانی است که از محبوب ترین نان ها در میان ایرانیان محسوب می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان سنگک در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
آرد سنگک۱۴۰ گرم
آرد سفید۴۰ گرم
خمیر ترش فعال۴۰ گرم
نمک۵ تا ۴ گرم
آب خنک۱۷۰ گرم
خمیر مایه فوری۴ گرم

طرز تهیه نان سنگک

مرحله اول

برای تهیه نان سنگک خانگی ابتدا درون یک کاسه مناسب آرد سنگک، آرد، خمیر ترش فعال و خمیر مایه را اضافه می کنیم، سپس آب نسبتا خنک را به مخلوط آرد اضافه می کنیم و با لیسک مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

حالا خمیر را با همزن برقی هم می زنیم تا خمیر مخلوط شود، سپس نمک را اضافه می کنیم و به مدت ۱۵ دقیقه با همزن برقی مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود و هر از گاهی با لیسک خمیر را دور گیری می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله حرارت بالا و پایین فر را روشن می کنیم و فر را روی حرارت ۲۵۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. در ادامه خمیر روی کاسه را می پوشانیم و جای گرم قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا پس از گذشت ۴۰ دقیقه خمیر را مجددا مخلوط می کنیم، سپس مجددا روی خمیر را می پوشانیم و به مدت ۴۰ دقیقه در جای گرم قرار می دهیم. حالا مجددا روی خمیر را بر می داریم، سپس فولد می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله مجددا روی خمیر را با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم به مدت ۴۰ دقیقه استراحت کند. توجه داشته باشید نگران چسبندگی خمیر نباشید زیرا با روند تخمیر چسبندگی خمیر از بین می رود.

مرحله ششم

حالا روی یک سینی مناسب را خیس می کنیم، سپس با دست خیس خمیر را روی سینی منتقل می کنیم و با چهار انگشت دست ها خمیر را به شکل مثلث باز می کنیم. در ادامه خمیر را روی کاغذ نسوز قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در نهایت خمیر نان سنگک را طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم نان سنگک به مدت ۱۵ دقیقه درون فر بماند تا بپزد. در آخر نان سنگک را از فر خارج کرده و بین یک پارچه نخی می پیچیم تا نرم بماند.