کوتریزاسیون چیست؟/بیماری هایی که با کوتریزاسیون درمان می شوند را بشناسید

72

1400/10/2

10:47


کوتریزاسیون یک روش درمانی با سوزاندن لایه ای از پوست به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم است که به درمان بیماری‌های صعب العلاج کمک می کند.

کوتریزاسیون چیست؟/بیماری هایی که با کوتریزاسیون درمان می شوند را بشناسید

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از «فینجان نیوز»؛ درمان از طریق «کوتر» (سوزاندن) یکی از روش‌های درمانی شناخته شده طبیعی است که کشور چین در قدیم از آن زیاد استفاده کرده است؛ این روش درمانی با سوزاندن لایه ای از پوست به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم انجام می شود.

 این نوع درمان در گذشته ها برای یونانیان شناخته شده بود، برگ افسنطین در این روش درمانی اهمیت زیادی داشته است؛ به گونه‌ای که آن را آسیاب کرده و به شکل یک چوب با اندازه متوسط در آورده سپس آن چوب را روی پوست می‌سوزاندند. نکته عجیب این است که این روش علیرغم استفاده نادرست از آن و ایجاد زخم‌ها و سوختگی‌های زیاد، موفق بوده است.

فواید کوتریزاسیون

اگرچه این روش برای برخی دردناک و ناخوشایند است، اما به درمان اکثر بیماری‌های صعب العلاج که نوع بشر را مبتلا می‌کند، کمک کرده است، از جمله:

زایمان بریچ:
حتما در مورد این وضعیت که یک خانم باردار به آن مبتلا می‌شود شنیده اید؛ به گونه‌ای که جنین در وضعیت متفاوتی قرار دارد و لگن و پا‌های او به دهانه رحم نزدیک است و سرش به سمت بالا و دور از رحم قرار می‌گیرد؛ که این وضعیت توسط عوامل متعددی مانند قرار گرفتن مادر در معرض خطر زایمان زودرس یا داشتن رحم غیرطبیعی ایجاد می‌شود.

پس از بررسی فواید درمان از طریق کوتریزاسیون، مشخص شد که این روش به زن کمک می‌کند تا درد زایمان کاهش یابد و روند حرکت جنین برای خروج از رحم را تغییر دهد.

جلوگیری از شیوع بیماری:
از این روش برای از بین بردن دائمی این بیماری استفاده می‌شود، زیرا برخی از بیماری‌ها در سراسر بدن پخش و باعث عفونت می‌شوند، اما با انجام کوتریزاسیون در ناحیه آسیب دیده از گسترش آن جلوگیری می‌شود.

توقف خونریزی شدید
ممکن است فرد در معرض زخم‌ها یا ضربات دردناکی قرار گیرند که منجر به خونریزی شدید می‌شود؛ برای جلوگیری از این خونریزی فرد از این روش استفاده می‌کند و در واقع در متوقف کردن آن موفق بوده است؛ به گونه‌ای که باعث بسته شدن رگ‌های خونی می‌شود.

این تکنیک در زمانی که قطع عضو صورت می‌گرفت مؤثر بوده است به گونه‌ای که هیچ راهی برای جلوگیری از جریان خون وجود نداشت مگر به این روش تا باعث مرگ مجروح در اثر خونریزی زیاد نشود.

از بین بردن تومور:
روش کوتر درمانی با سوزاندن ناحیه و برداشتن بافت حاوی تومور و خلاص شدن از شر آن، نقش مهمی در از بین بردن هر توموری که درمان آن دشوار بود داشته است.

توقف خونریزی بینی:
برخی ممکن است خونریزی شدید و مکرر از بینی داشته باشند و این خونریزی معمولاً ناشی از باز بودن رگ‌های خونی است و بیمار برای قطع و بستن آن‌ها برای رهایی از این حالت به درمان کوتریزاسیون متوسل می‌شود.

تقویت کننده سیستم ایمنی:
این درمان به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کند، زیرا باعث آزاد شدن آنتی بادی‌هایی می‌شود که در برابر فرآیند سوزاندن مقاوم هستند؛ از این رو بدن برای مبارزه با بیماری‌ها یا ابتلا به آن‌ها قوی‌تر می‌شود.

درمان زگیل:
ظهور زگیل‌ها بسیار آزاردهنده است، به خصوص اگر در مکان‌های دوردست حساس بدن قرار داشته باشند؛ در این حالت، درمان با سوزاندن منجر به بهبودی و ناپدید شدن آن‌ها خواهد شد.

عوارض جانبی درمان کوتر چیست؟

البته این روش عوارض و آسیب‌هایی برای فرد دارد و به همین دلیل است که اکثریت افراد دوست ندارند از آن استفاده کنند یا تا حد امکان از آن اجتناب می‌کنند؛ برجسته‌ترین معایب آن عبارتند از:

در بالا اشاره کردیم که برای انجام این درمان دو راه مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد و روش مستقیم تا حد زیادی مضر تلقی می‌شود، زیرا پوست انسان را در معرض خطر سوختگی و سپس ایجاد تاول یا اسکار در پوست قرار می‌دهد.

گاهی پس از درمان کوتریزاسیون، فرد احساس درد می‌کند که با مسکن‌ها تسکین می‌یابد.

این درمان ممکن است برای زن باردار مضر و خطری برای سلامت جنین او باشد، زیرا احتمال دارد باعث سقط جنین شود.

می‌تواند منجر به عوارضی شود که ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.

این روش درمانی کاملاً ایمن نیست و شواهد کافی برای نشان دادن اثربخشی و ایمنی آن برای استفاده بدون آسیب وجود ندارد.

گاهی اوقات پس از درمان، لکه‌های تیره‌ای ظاهر می‌شوند که با رنگ طبیعی پوست متفاوت است و ممکن است فرد از طریق این روش به سرطان پوست مبتلا شود.

مهم‌ترین بیماری‌هایی که کوتریزاسیون در درمان آن‌ها نقش دارد

از دیرباز تا به امروز، این فناوری پزشکی کاربرد‌های زیادی برای درمان بیماری‌های متعدد داشته است، از جمله:

درمان سفتی عضلات.
درمان عفونت چشم.
درمان سیاتیک.
درمان سرخک در بدن.
درمان فتق.
درمان کورک و تومور‌های هموروئیدی.
درمان میگرن.
درمان آرتریت و تاندونیت.
درمان گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی.
درمان بیماری‌های متعدد کبدی
درمان بیماری اوریون.
درمان گلوکوم
منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو