وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرده است مردی که ماه گذشته در ترکیه دستگیر شد شهروند آمریکا بود، اما دیپلمات بودن او را رد کرد. آنکارا پیشتر اعلام کرده بود که این مرد سعی کرده است گذرنامه دیپلماتیک جعلی را به یک شهروند سوری بفروشد.

آنها جزئیات بیشتری ارائه نکردند و فقط افزودند که ایالات متحده "خدمات کنسولی مناسب" را به این فرد ارائه می دهد که هنوز نامش فاش نشده است.

تکذیب وزارت امور خارجه این سوال را مطرح می کند که آیا پاسپورت دیپلماتیکی که ترک ها می گویند معتبر است یا DJK به عنوان یک دیپلمات در لبنان ظاهر شده است. روزنامه دیلی صباح خاطرنشان کرد که در هر صورت، قوانین مصونیت دیپلماتیک شامل حال وی نمی شود، زیرا او به این عنوان در ترکیه معتبر نبود.

خبرگزاری آناتولی در گزارشی گفته بود که این دیپلمات در کنسولگری آمریکا در لبنان مشغول بوده و از قرار معلوم به اتباع سوریه پاسپورت جعلی می‌داده است.

این دیپلمات که خبرگزاری آناتولی از او با نام اختصای دی. جی. کی یاد کرده ۱۱ نوامبر در فرودگاه استانبول بازجویی و سپس بطور رسمی به ظن فروش پاسپورت جعلی به اتباع سوریه دستگیر شده است. گفته می‌شود وی این گذرنامه‌ها را در ازای ۱۰ هزار دلار به شهروندان سوریه می‌فروخته است.

پلیس فرودگاه به یک مسافر سوری که با نام دی جی کی از استانبول قصد پرواز با آلمان را داشت شک کرد و در بازپرسی از وی و کنترل دوربین‌های امنیتی مشخص شد که دیپلمات آمریکایی پاسپورت را به او داده و این دو فرد لباس‌هایشان را با هم عوض کرده‌اند. در بازرسی بدنی از دیپلمات آمریکایی پاکتی حاوی ۱۰ هزار دلار وجه نقد هم کشف و ضبط شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی دیپلمات آمریکایی به بازداشتگاه منتقل شده ولی مسافر سوری از آزادی مشروط بهره‌مند شده تا بتواند علیه این دیپلمات به خاطر فروش اسناد جعلی اقامه دعوی کند.

سفارت‌های آمریکا در آنکارا و بیروت تا این لحظه از اظهارنظر درباره این خبر خودداری کرده‌اند.