کسانی که واکسن آسترازنکا زده اند دز سوم این واکسن ها را تزریق کنند

131

1400/10/2

15:00


رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر لزوم تزریق دز سوم واکسن کرونا، گفت: تمامی واکسن‌ها درصدی از سویه‌ اُمیکرون را پوشش می‌دهند که حداقل جلوی مرگ و میر و شدت بالای بیماری را می‌گیرد اما توجه داشته باشید که دز سوم در مقابل ویروس کرونا محافظت کننده‌تر است. 

کسانی که واکسن آسترازنکا زده اند دز سوم این واکسن ها را تزریق کنند

به گزارش بهداشت نیوز، سیمین خیاط‌ زاده با تاکید بر لزوم تزریق دز سوم واکسن کرونا اظهار کرد: تمامی گروه‌های سنی بالای ۱۸ سال بدون تفاوت در نوع واکسن باید بعد از گذشت سه ماه از تزریق دز دوم، واکسن دز سوم را تزریق کنند.

وی ادامه داد: تا چند ماه قبل، زمان تزریق دز سوم برای واکسن‌های مختلف متفاوت بود اما اکنون هیچ تفاوتی در نوع واکسن وجود ندارد و افرادی که واکسن سینوفارم، برکت و بهارات تزریق کرده‌اند، می‌توانند واکسن هم نوع یا آسترازنکا و پاستوکووک را تزریق کنند.

وی همچنین تاکید کرد: افرادی که آسترازنکا و یا اسپوتنیک تزریق کرده‌اند، باید آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس و افرادی که پاستورکووک تزریق کرده‌اند باید پاستوکووک پلاس تزریق کنند.

خیاط زاده در ادامه با بیان اینکه دستورالعمل فوق از سوی وزارت بهداشت صادر شده است، گفت: به‌عنوان مثال تزریق دز سوم آسترازنکا در دز دوم سینوفارم هیچ ضرری ندارد و در خصوص پاستوکووک پلاس نیز شایان ذکر است که یک واکسن داخلی بوده و  از کیفیت خوبی برخوردار است.

وی یادآور شد: افرادی که دز اول را تزریق نکرده و یا در زمان تزریق دز دوم تعلل کرده‌اند حتی با گذشت زمان فوراً باید برای تزریق واکسن به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

وی در ارتباط با سویه‌ی اُمیکرون ویروس کرونا نیز خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ موردی از این سویه در آذربایجان شرقی  کشف و ثبت نشده است و در صورت  مشکوک بودن، موضوع را به وزارت بهداشت اطلاع داده و پیگیر خواهیم شد.

رئیس گروه پیشگیری بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه اُمیکرون نوع جهش یافته‌ی ویروس کرونا است و از نظر علائم تفاوتی با سویه‌های قبلی ندارد، افزود: تنها تفاوت این سویه در انتشار و انتقال است که میزان شیوع آن چندین برابر کرونا دلتا است. 

 وی اضافه کرد: تمامی واکسن‌ها درصدی از سویه‌ اُمیکرون را پوشش می‌دهند که حداقل جلوی مرگ و میر و شدت بالای بیماری را می‌گیرد اما توجه داشته باشید که دز سوم در مقابل ویروس کرونا محافظت کننده‌تر است. 

خیاط‌ زاده در پایان تاکید کرد: واکسن اساسی‌ترین راه پیشگیری از این سویه و ورود به پیک ششم است اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است.
منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو