آناتولی به نقل از این دیپلمات‌ها نوشت، پس از مذاکرات دو طرف، تفاهم‌نامه‌ای رسمی بین آن‌ها امضا شد که طبق آن شرکت‌های قطر و ترکیه بر مبنایی برابر، جهت اداره کردن این فرودگاه همکاری می‌کنند.

به نوشته این خبرگزاری این تفاهم‌نامه در خلال سفر «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه به دوحه و در هفتمین نشست کمیته عالی امور راهبردی ترکیه-قطر امضا شد.

این منابع دیپلماتیک به آناتولی گفتند، کمیته‌ای متشکل از مقامات ترکیه و قطر به کابل سفر می‌کنند تا این توافق را با مقامات دولت موقت طالبان به بحث بگذارند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، هیات‌‌های ترکیه و قطر امروز پنج‌شنبه، دوم دی، به منظور مذاکره با طالبان برای مدیریت فرودگاه‌های افغانستان، به کابل رسیده‌اند.

این سفر در حالی انجام می‌شود که روز دوشنبه چاوش‌اوغلو اعلام کرده بود ممکن است ترکیه پس از مذاکرات دوحه و کابل، پنج فرودگاه در افغانستان را به‌طور مشترک با قطر اداره کند.

پروازهای فرودگاه بین‌المللی کابل از تابستان امسال و پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان متوقف شده و نظامیان آمریکایی تجهیزات و سامانه راداری این فرودگاه را تخریب کردند.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که مقام‌های امارات متحده عربی –رقیب قطر- نیز در زمینۀ مدیریت فرودگاه کابل با طالبان تماس‌هایی را برقرار کرده است.

هرچند مدیریت فرودگاه کابل مزایای اندک اقتصادی دارد، اما به هر کشوری که آن را مدیریت کند فرصت جمع‌آوری اطلاعات در مورد کسانی را فراهم می‌کند که به افغانستان تردد می‌کنند.