جلوی ورود ویروس را نمی توان گرفت

112

1400/10/2

19:13


وزیر بهداشت گفت: واکسن برکت با سلامت کامل و با رعایت استانداردهای روز بین المللی تولید می شود.

جلوی ورود ویروس را نمی توان گرفت

به گزارش بهداشت نیوز ، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از خطوط تولید واکسن کووایران و نشست با مدیران این مجموعه، اظهار کرد: امروز از یکی از پیشرفته ترین مراکز تولید واکسن کرونا در دنیا یعنی کووایران برکت بازدید کردیم. آخرین تکنولوژی های دنیا در این مجموعه، بکار گرفته شده و مهمترین مساله این است که در مدتی حدود یکسال و با فعالیت شبانه روزی، دانشمندان جوان، پرانرژی و جهادی ایرانی موفق به تولید واکسن کرونا شدند که به مردم ایران، قوت قلب می دهد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود و ۳ درصد، وارداتی و البته گران قیمت است. خبرنگاران می توانند از توانمندی های شهرک صنعتی دارویی برکت گزارش تهیه کنند چون زیرساخت های خوبی فراهم شده است و امیدواریم به سرعت به رشد قابل توجهی در ساخت دارو برسیم چون همواره تحریم ها علیه ایران وجود دارد و باید بتوانیم به خودکفایی در صنعت داروسازی برسیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مجموعه برکت با مدیریت جهادی و انقلابی توانسته امکانات بسیار خوبی را در شهرک دارویی برکت فراهم کند و امیدواریم نه تنها نیاز داخلی را تامین بلکه محصولات دارویی ایرانی را صادر کنیم.

عین اللهی تاکید کرد: امروزه بسیاری از کشورها درخواست واکسن ایرانی را دارند اما اولویت ما، نیاز داخلی است و خوشبختانه تا امروز ۱۱۵ میلیون دُز واکسن کرونا در ایران تزریق شده است. مقالات فاز یک و دو واکسن کووایران برکت آماده است و فاز سه نیز به زودی آماده می شود و می توانیم با واکسن های داخلی به ویژه برکت، نیازهای کشور را برطرف کنیم. یکی از نقاط مهم واکسن برکت این است که کم عارضه ترین واکسن شاید حتی در دنیا باشد.

وی گفت: متاسفانه در دنیا، واکسیناسیون متوازن انجام نشده و این یکی از دلایل پیدایش سویه های جدید کرونا است. کشورهای برخوردار، فقط به فکر خودشان هستند و زمانی که در دنیا ماسک کم بود، برخی کشورها، محموله های ماسک را در فرودگاه ها به سرقت می بردند و در مورد واکسن هم اگر کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه و ... مردم خودشان را فقط واکسینه کنند، سلامت در دنیا تامین نمی شود. به عنوان مثال در آفریقا میزان واکسیناسیون در حال حاضر حدود ۶.۵ درصد است و اکثر کشورهای آفریقایی واکسن نمی زنند یا ندارند که تزریق کنند. نامتوازن بودن واکسیناسیون، باعث می شود که پاندمی به پایان نرسد.

وی افزود: پاندمی وقتی پایان می یابد که همه دنیا، واکسینه شوند. در افریقای جنوبی، پوشش واکسیناسیون پایین بود و سویه اُمیکرون در آنجا شناسایی شد و اُمیکرون به کشورهای دیگر گسترش یافت. قدرت انتشار و انتقال اُمیکرون از همه جهش های قبلی، بیشتر است و افراد زیادی را درگیر کند. در کشورهایی که دُز سوم هم تزریق شده بود، تعدادی از مردم آلوده شدند. ما تمهیدات زیادی را در مبادی ورودی کشور اندیشیده بودیم اما جلوی ورود ویروس را نمی توان گرفت. بهترین راه مقابله با ویروس های جهش یافته کرونا، استفاده از ماسک است و اکثر بیماران بستری در بیمارستانها، به طور مداوم از ماسک استفاده نمی کرده اند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر بیماران و ابتلا به فرم شدید کرونا، تاثیر گذار است و در کشور ما حدود ۸۷ درصد از جمعیت هدف، دُز اول و حدود ۷۶ درصد نیز، دو دُز را تزریق کرده اند. خواهش ما از مردم این است که واکسیناسیون را انجام دهند تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کنند.

عین اللهی تاکید کرد: ثابت شده که برای پیشگیری از کرونا و عوارض ناشی از آن، حتما باید دُز سوم واکسن کرونا تزریق شود که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد می تواند از ابتلا به اُمیکرون پیشگیری کند. افرادی که سه ماه از تزریق دُز دوم واکسن شان می گذرد، حتما دُز سوم را تزریق کنند. به دلیل اینکه درصد بالایی از واکسیناسیون انجام شده بود، در هفته های گذشته تعدادی از مراکز واکسیناسیون، فعالیت نداشتند که با ورود اُمیکردن دستور داده ایم که تمامی مراکز دوباره فعال شوند.

بنابر اعلام وبدا، وزیر بهداشت در پایان به اهمیت جلوگیری از تجمعات اشاره کرد و گفت: اگر فردی به اُمیکرون مبتلا باشد و در محل های تجمع به ویژه اماکن سربسته حاضر شود، تمام حاضران در آن محل را درگیر می کند و تقاضای ما این است که مردم، تجمعات را کاهش دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو