نکته خیلی مهم در روند درمان بیماران

126

1400/10/2

20:15


پژوهش های جدید نشان می دهد که پزشکان در شناسایی و درمان بیماران قلبی باید به فاکتور نژاد آنها نیز دقت کنند چرا که برخی بیماران به دلیل نژادشان بیشتر در معرض خطر برخی بیماری ها از جمله بیماری های قلبی قرار دارند.

نکته  خیلی مهم در روند درمان بیماران

به گزارش بهداشت نیوز ،مطالعات جدید نشان می دهد هنگامی که پزشکان بیماران در معرض خطر بیماری قلبی را درمان می کنند، نژاد عاملی مهمی در شناسایی و درمان بیماری است. باید تاکید کرد در اینجا تفکیک نژادی به هیچ عنوان یک بحث نژادپرستانه محسوب نشده و امری نجات بخش به شمار می رود. از نظر تاریخی، تحقیقات نشان می دهد بیماران سیاه پوست در مقایسه با بیماران سفیدپوست در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات قلبی هستند که این امر باعث می شود روش های درمانی متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد. 

نتایج  یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که جایگزینی عبارت «نژاد» به‌عنوان یک خطر اساسی برای سلامتی ممکن است منجر به ارائه مراقبت‌ های مناسب ‌تر برای بیمارانی که دقیقاً علائم مشابهی دارند، صرف نظر از رنگ پوست شود.
دکتر واسان راماچاندران (Vasan Ramachandran)، از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون و از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در یک مصاحبه

خبری توضیح داد: « اگر استراتژی پیش‌ بینی خود را تغییر ندهیم، خطر برچسب زدن کلیشه ‌ای سیاه‌ پوستان به عنوان گروه نژادی پرخطر صرفاً بر اساس رنگ پوستشان وجود دارد.»

در این میان باید بررسی کرد که چه عواملی در مراقبت از سلامت قلب نقش دارند؟ چرا دو نفر با سطح خطر یکسان در حملات قلبی و سکته، بسته به نژادشان درمان متفاوتی دریافت می کنند؟
به گزارش سیناپرس، پژوهشگران انجمن قلب آمریکا  با همکاری محققان دانشکده قلب این کشور برای پیش‌ بینی بیماری قلبی در افراد مختلف، ۵۰ هزار ترکیب مختلف عوامل خطر برای بیماری قلبی را مورد بررسی قرار دادند. در این مدل، خطر ابتلا به حمله یا سکته قلبی طی ۱۰ سال آینده را بسته به عوامل مختلفی از جمله سن، جنس، نژاد، فشار خون، سطح کلسترول، دیابت و عادات سیگار کشیدن بررسی کردند. با این حال، در این مدل مشخص شد افراد سیاه‌ پوست و بیماران نژاد قفقازی با نشانه ‌های مشابه در واقع سطح خطر متفاوتی در ابتلا بیماری قلبی دارند.

به گفته دکتر راماچاندران، در این شرایط که خطرات پیش ‌بینی‌ شده بسیار متفاوت است، پزشکان ممکن است با بیماران سیاه‌ پوست و سفیدپوست خود رفتار متفاوتی داشته باشند، حتی زمانی که آنها عوامل خطر یکسانی را صرفاً به دلیل نژادشان داشته باشند. پزشکان چیزی را که واقعاً باعث این تفاوت‌ های پزشکی می‌ شود را نادیده گرفته و خطر درمان عوامل اشتباهی را که به مشکلات قلبی فرد کمک می ‌کنند، افزایش می‌ دهند. 

نتایج نشان می دهد که ۲۰ درصد از ترکیبات خطر بین مردان و ۲۲ درصد در میان زنان منجر به تجویز روش های درمانی مختلف برای بیماران سیاه و سفید می شود. در این موارد، بیماران سیاه‌ پوست مبتلا به بیماری قلبی بیشتر از همتایان سفید پوست خود، نسخه‌ ای برای استاتین، دارویی برای کاهش کلسترول خون دریافت می‌ کنند.

به گفته پژوهشگران، تفاوت‌ های بین افراد سیاه پوست و سفیدپوست در احتمال خطر پیش‌ بینی‌ شده ممکن است منعکس‌ کننده تفاوت‌ های مربوط به نژادها در دسترسی به مراقبت ‌های بهداشتی، نژادپرستی ساختاری یا عوامل اجتماعی تعیین‌ کننده سلامت باشد. بنابراین آنها پیشنهاد می کنند در تحقیقات بعدی، این عوامل مورد بررسی قرار گیرند.
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله سلامت دیجیتال لنست (The Lancet Digital Health) منتشر شده و قابل مشاهده است. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو