توافق آتش‌بس در شرق اوکراین

منبع: برترین ها

350

1400/10/2

23:29


سازمان امنیت و همکاری اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که هیات‌های مذاکره‌کننده از روسیه و اوکراین بر سر برقراری مجدد آتش‌بس کامل در شرق اوکراین به توافق رسیدند.

یورونیوز: سازمان امنیت و همکاری اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که هیات‌های مذاکره‌کننده از روسیه و اوکراین بر سر برقراری مجدد آتش‌بس کامل در شرق اوکراین به توافق رسیدند.

مسکو و کی‌يف طی ماه‌های گذشته بارها یکدیگر را به نقض توافق آتش‌بس بین جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین و نظامیان این کشور متهم کرده بودند. توافقی که حدود یک سال و نیم پیش بین دو طرف به دست آمد منجر به کاهش چشمگیر تلفات طی ماههای پس از آن شده بود.

توافق آتش‌بس در شرق اوکراین

میکو کینونن، نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا می‌گوید هیات‌های مذاکره‌کننده از روسیه و اوکراین از «عزم راسخ» خود برای «تقویت» توافقنامه آتش‌بس ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی (تیر/مرداد ۱۳۹۹) سخن گفته‌‌اند. این سیاستمدار فنلاندی افزود که گزارش‌های گروه ویژه نظارت بر آتش‌بس نشان می‌دهد که وضعیت اجرای آن در شرق اوکراین «شکننده» بوده است.

به گفته نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا شمار موارد نقض آتش‌بس طی ماه جاری به طور میانگین پنج برابر بیشتر از موارد مشابه در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ بود.

درگیری‌های اصلی در شرق اوکراین به دنبال توافقی که سال ۲۰۱۵ میلادی در مینسک، پایتخت بلاروس و با میانجیگری فرانسه و آلمان به دست آمد پایان یافت. با این حال درگیری‌های پراکنده بین جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه و نظامیان اوکراین در شرق این کشور همچنان منجر به تلفاتی در میان غیرنظامیان و سربازان دو طرف می‌شود.

سازمان امنیت و همکاری اروپا در حالی از توافق بر سر برقراری مجدد آتش‌بس کامل در شرق اوکراین خبر داده است که کشورهای غربی همچنان روسیه را به افزایش تنش در مرز با اوکراین متهم می‌کنند. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه در واکنش به سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از «نگرانی زیاد» برلین سخن گفت.

رئیس‌جمهوری روسیه گفته بود که مسکو در صورت تداوم «سیاست تهدیدآمیز» کشورهای غربی واکنش «نظامی و فنی» نشان خواهد داد.

به گفته وزیر خارجه آلمان نظامیان روسیه پس از این سخنان ولادیمیر پوتین تحرکات جدیدی در مرز اوکراین انجام داده‌اند. آنالنا بربوک اظهار داشت که «بحران شدید» کنونی با مسکو راهی جز گفتگو ندارد.

وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به تحرکات جدید نظامیان روسیه در مرز با اوکراین اعلام کرده است که «از نزدیک» شرایط را زیر نظر دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو