پنج دلیل برای راهبردی بودن دیدار رئیس‌جمهور با هنرمندان تجسمی/ رویکرد تازه وزارت ارشاد به سوی هنرهای ایرانی اسلامی امیدبخش است / سیده محبوبه کاظمی تحلیل کرد

منبع: ایران آرت

141

1400/11/26

18:51


دیدار رئیس جمهور از موزه هنرهای معاصر تهران و گفت و گو با هنرمندان تجسمی اتفاقی مبارک و بزرگ بود که به پنج دلیل می توان از آن به تغییر راهبردی تعبیر کرد که تاثیراتی بنیادین در جامعه هنری به جای گذارد.

ایران آرت: سیده محبوبه کاظمی دولابی،مدیر گالری ترانه باران در ایران نوشت :

اول: هنرهای تجسمی به خصوص هنرهای ایرانی اسلامی ،مایه مباهات تاریخی ایرانیان است اما سالیان دراز است بزرگان، توجه شایسته به این حوزه ندارند، کافی ست بودجه های دولتی و توجهات رسانه ای به این حوزه را با دیگر بخش های هنر مقایسه کنید.

این دیدار تاریخی به حتم یک تغییر نگاه معنادار و در راستای تحقق عدالت فرهنگی ست که در زمره اهداف دولت سیزدهم است؛ به ویژه اینکه اگر دیدارهای آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی را از روز نخست وزارت رصد کنیم این ریل گذاری متفاوت خود را عیان می کند.

هنرهای تجسمی در محاق مانده ایرانیان به ویژه با خاستگاه اصیل در دنیا شهره است و بزرگ ترین موزه های دنیا به داشتن چند برگ خط و خوشنویسی سنتی ما می بالند اما در مملکت خویش عزلت نشین شده است؛ کسی نمی تواند شایستگی و اهمیت وجودی دیگر هنرها را منکر شود اما در هنرهای تجسمی آثار هنری با قابلیت کالای سرمایه گذاری خلق می شود که گاه پس از گذشت یک قرن تازه جهان‌شمول می شود و هزاران افسوس که همه این پتانسیل بزرگ در سال های اخیر نادیده انگاشته شده است. حالا با برنامه ریزی هدفمند وزیر محترم و دیدار چهارشنبه رئیس جمهور از یک نمایشگاه تجسمی که اتفاقن عمر بسیاری از آثار آن نزدیک به نیم قرن است توجهات افکار عمومی را به خود جلب کرده است.

 دوم: اغلب دیدارهای روسای محترم جمهور گذشته با هنرمندان به ضیافت های افطاری محدود بود که به وضوح سلبریتی ها و چهره های سینمایی در آن پررنگ تر بودند و هنرمندان تجسمی کم شمار و حتمن حاشیه نشین بودند.

 سوم: حضور رئیس‌جمهور در یک رویداد هنری در یک دهه اخیر به وضوح کم سابقه بود و به حتم این دیدار راههای نو خواهد گشود.

سیده محبوبه کاظمی دولابی

چهارم: نفس این دیدار استراتژیک بود و خوشا سخنان رئیس‌جمهور محترم در دیدار هنرمندان که حاوی نکات راهبردی ست که عمل به آنها می تواند در هنر ایران تحول آفرین باشد؛ سویه معنوی ضرورت آفرینش های هنری و نقش معنا آفرینی هنر، امر مهمی ست که گاه در روزمرگی ها و یا مفاهیم لازمه زندگی مانند تجاری سازی ،سرگرمی و ... مغفول می ماند. یک اثر هنری می تواند دنیایی از جهان بینی الهی و آسمانی را بازتاب

دهد و با نمایش در جغرافیاهای مختلف این کره خاکی این معنا را به مخاطبان عرضه کند. این همان جهاد تبیین مدنظر مقام معظم رهبری ست که رئیس جمهوری بدان تاکید موکد دارد.

نکته نوید بخش، اشاره مستقیم رئیس جمهور به اهمیت اقتصاد هنر ، حیاتی بودن رونق خرید و فروش آثار هنری، گسترش بازار هنر به متن مردم و ضرورت ارائه شایسته آثار هنری ست؛ مفاهیمی که بازگویی آنها از زبان یک رئیس‌جمهور کم سابقه است.

توصیه رئیس جمهور محترم به تشویق مردم برای خرید اثر هنری و تحقق شعار دیرین « هر خانه ایرانی یک اثر هنری» در قدم نخست، کارآفرینی در هنر است که به طبع انتقال معناهای معنوی مستتر در آثار هنری را با خود همراه دارد.

پنجم: گردشگری هنری دورنمای در دسترس گسترش فضای تجسمی ایران است، توریست های هنری دنیا، شیفته فرهنگ و هنر دیرینه سال ایرانی اسلامی اند و با تاسیس انواع موزه ها و رویدادهای هنری متنوع هدفمند می توان این پتانسیل بزرگ را به ارز آوری برای کشور عزیزمان بدل کنیم . اقتصاد خلاق، امروزی ترین نسخه شکوفایی و جهش اقتصادی ست که می توان با تکیه بر آن اقتصاد هنر را به یکی از پرحاصل ترین صادرات غیر نفتی ارتقا داد.

سلسله جلسات وزیر محترم ارشاد با همین سویه های زیر ساختی با محقق ساختن دیدار رئیس‌جمهور از رویداد تجسمی گویای یک عزم ملی با پشتوانه های فکری علمی ست که به لطف کار رسانه ای بین المللی و بازاریابی هوشمندانه فرامرزی، افق های روشن را پیش روی جامعه هنری قرار می دهد. انشاالله.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو