تولید عطر و معتبرترین برندهای عطری

تولید عطر و معتبرترین برندهای عطری


97

1400/11/26

18:51


عطر های معتبر

عطر یکی از قدیمی ترین دستاوردهای بشر بوده که در تاثیر آن از دیرباز در هنر و فرهنگ های مختلف قابل بررسی است. جایگاه ویژه عطر تا آنجا پیش رفته که در برخی از تمدن ها، فقط اقشار خاص می توانستند به برخی عطرها دسترسی داشته باشند؛ اما امروز تقریبا در تمام کشورها تولید عطرهای باکیفیت انجام می شود و به منبع درآمد بسیار مهمی بدل شده است. کشوری مثل فرانسه در این حوزه به قدری پیشرفت داشته که به جرات می توان از آن به عنوان خاستگاه بسیاری از برندهای عطری معتبر دنیا یاد کرد.

تولیدکنندگان کشور ایران نیز در دهه های گذشته فعالیت های خوبی در زمینه ساخت عطر داشته اند و به همین علت بخشی از نیاز امروز بازار را تامین می کنند. باتوجه به پیشرفت علم و انتقال دانش از خارج کشور می توان به آینده بهتر این صنعت در ایران نیز خوشبین بود. در این مطلب به معرفی برخی از این برندها می پردازیم.

عطر دیور

برند فرانسوی دیور در سال ۱۹۴۶ میلادی، توسط طراحی فرانسوی به نام کریستیَن دیور تأسیس شد. کریستین در سال ۱۹۰۵ میلادی، در منطقه ای به نام نورماندی در فرانسه متولد شد. او به دلیل علاقه فراوانی که به هنر داشت، اقدام به افتتاح یک گالری کرد، اما آغاز فعالیت او به عنوان طراح، در سال ۱۹۳۸ میلادی بود. او نخست برای کمپانی رابرت پیگیت و پس از آن برای کمپانی های لوسیان ِللونگ و پیر بالمن دست به طراحی زد.

کریستین پس از خدمت در طول جنگ جهانی دوم، خانه مد دیور را تأسیس کرد و طراحی های باشکوه او پس از دوران جنگ، این کمپانی را به موفقیت های بزرگی رساند و موجب شد تا دیور با گسترش فعالیت های خود، به عرصه تولید محصولاتی همچون پوشاک خز، لوازم جانبی و محصولات عطری نیز وارد شود. در سال ۱۹۵۷ میلادی، کریستین دیور دیده از جهان فرو بست اما این کمپانی همچنان به تولید محصولات مد و زیبایی متمایز و لوکس ازجمله اکسسوری، لوازم‌آرایشی لوکس و عطرهای دیور ادامه می دهد.

عطرهای این برند جزو معتبرترین و گرانترین عطرهای دنیا هستند که نام آن را حتما شنیده اید.

عطر کرید

برند فرانسوی کرید در سال ۱۷۶۰ میلادی، توسط جِیمز هِنری کرید در شهر لندن تأسیس شد. برند کرید به‌سرعت موردتوجه دربار انگلستان قرار گرفت و ملکه ویکتوریا این برند را به‌عنوان تأمین‌کننده رسمی دربار سلطنتی انگلستان انتخاب کرد. پس‌ازآن، دیری نگذشت که این برند موردتوجه سایر دربارهای سلطنتی اروپا قرار گرفت. محصولات کرید به دلیل اصالت و کیفیت بالای آن‌ها، مورد تائید افراد برجسته‌ای نظیر ناپلئون سوم، ملکه اوژنی، امپراتور فرانتس یوزِف و ملکه کریستینا قرار گرفت. در سال ۱۸۵۴ میلادی، خانه کرید تحت حمایت ملکه اوژنی به شهر پاریس منتقل شد و دیری نیانجامید که این برند به دلیل عطرهای لوکس خود، شهرت فراوانی به دست آورد. کرید به لطف مشتری‌های سفارشی فراوان خود، دست به خلق بیش از دویست عطر ناب و منحصربه‌فرد زد که همگی آن‌ها اصیل و دست‌ساز بودند. در طول این سال‌ها، تمامی عطرهای شاهکار ساخت برند کرید، همواره توسط خانواده کرید تولید می‌شدند. در حال حاضر الیور کرید، استاد عطر ساز این برند، ثمره نوآوری و نبوغ خود را در قالب عطرهایی مردانه و زنانه به بازار عطر جهان عرضه می‌دارد. عطرهای کرید از اسانس‌های باکیفیت ساخته می‌شوند و دارای بیشترین درصد ترکیبات طبیعی هستند که در صنعت عطرسازی فرانسه مورداستفاده قرار می‌گیرد. الیور کرید برای تولید عطرهای مردانه و زنانه کرید، در سفرهای خود گل‌های یاس و زنبق را از فلورانس، گل‌های مریم را از هند و گل‌های بنفشه را دست‌چین می‌کند. الیور که فردی کمال‌گراست، به کمک روشی سنتی که هم‌اکنون در صنعت عطرسازی مدرن مورداستفاده قرار نمی‌گیرد، اصالت عطرهای این برند را حفظ می‌کند. گفتنی است که کرید عطر  Fleurissimo را برای مراسم عروسی گِریس کِلی تولید کرد. این برند همچنین عطر Spring Flower  را برای آدری هِپبورن، عطر  Royal English Leather را برای جرج سوم و عطر Green Irish Tweed  را برای کری گرانت طراحی و تولید کرد.

عطر لانکوم

برند فرانسوی لانکوم در سال ۱۹۳۵ میلادی، توسط عطرسازی فرانسوی به نام آرماند پِتیتجین تأسیس شد. آرماند پیش‌ازاین در کمپانی کوتی فعالیت می‌کرد. گفتنی است که نام برند لانکوم، از قلعه‌ای در کشور فرانسه به نام Lancosmeو همچنین نمادِ گل رز این برند، ازگل‌های رزی که این قلعه را احاطه کرده است، الهام گرفته‌شده است.

در سال ۱۹۳۵ میلادی، لانکوم فعالیت خود را به‌عنوان یک کمپانی تولیدکننده محصولات عطری آغاز نمود و در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در شهر بروکسل نیز از پنج عطر خود رونمایی کرد. این کمپانی بعدها حوزه فعالیت‌های خود را گسترش داد و دست به تولید محصولات آرایشی و مراقبت از پوست برای خانم‌ها و آقایان زد. لانکوم در سال ۱۹۶۴ میلادی، توسط کمپانی لورئال خریداری شد و از آن زمان به بعد بود که بسیاری از عطرهای کلاسیک و همچنین محبوب‌ترین عطرهای لانکوم ازجمله Climat، Magie Noire و Tresor از سوی این برند روانه بازار عطر جهان شد. گفتنی است که این برند لوکس فرانسوی همواره در فعالیت‌های تبلیغاتی خود با سلبریتی­ها و بهترین مدل‌ها همکاری داشته است.

عطر لانکوم

عطر تیزیانا ترنزی

برند ایتالیایی تیزیانا ترنزی یک برند عطری نیش و فعال در حوزه تولید محصولات عطری و شمع های معطر و خاص است. این برند در سال ۱۹۶۸ میلادی در ابتدا با عنوان سرریا ترنزی در کشور ایتالیا و در منطقه ای به نام کاتولیکا تاسیس شد و فعالیت خود را با تولید شمع های معطر آغاز نمود. اِوِلینو ترنزی به عنوان موسس این برند خانوادگی ایتالیایی، در گام نخست اقدام به تولید شمع های معطر نمود. او با تکیه بر نوآوری های خود قصد داشت تا ادامه دهنده راه و سنت خانواده خود باشد.

پدر اولینو که گولیلمو نام داشت، در تولید شمع از موم و همچنین تولید شمع های مخصوص برای کلیساها با او همکاری می کرد. اِوِلینو با کمک همسر خود لوئیجیا مانچینی، در اتاق کوچکی از یک خانه بزرگ خانوادگی، آزمایشگاهی صنعتی برپا نمود و به اصطلاح، اولین خشت از این بنا را گذاشت، بنایی با بیش از ۴۰ سال قدمت که همانند میراثی از یک نسل به نسل دیگر منتقل می شود. گفتنی است که پیشینه خانواده ترنزی به زمان رومی ها باز می گردد و در حال حاضر نیز فرزندان اِوِلینو یعنی تیزیانا و پائولو مالک این برند هستند. به عبارت دیگر، تیزیانا طراح این برند است و پائولو نیز ریاست این کمپانی را بر عهده دارد.

برند تیزیانا ترنزی از سال ۲۰۱۲ میلادی اقدام به تولید محصولات عطری نیش کرد و نخستین محصول عطری خود را تولید و روانه بازار عطر جهان نمود. عطرهای تیزیانا ترنزی از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و در قالب کلکسیون های مختلفی روانه بازار می شوند. از آنجایی که فرآیند تهیه و انتخاب ترکیبات اولیه مرغوب، تولید تعداد محدودی عطر را در هر سال امکان پذیر می سازد، از این رو سال تولید هر عطر بر روی بطری های گران بهای آنها دیده می شود. از سوی دیگر، اگرچه نحوه تولید عطرها ثابت است اما از آنجایی که در هر سال از مرغوب ترین مواد اولیه طبیعی در تولید عطرها استفاده می شود، هر بطری به نوبه خود منحصر به فرد است و ارزش کلکسیونی دارد.

عطر د مرچنت آو ونیز

برند ایتالیایی د مرچنت آو ونیز یک برند عطری نیش است که در سال ۲۰۱۳ میلادی فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات عطری آغاز کرد. خانواده ویدال به عنوان بنیانگذاران این برند، از پیشینه ای بیش از یک قرن در حوزه هنر عطرسازی برخوردار هستند و بر این اساس بود که آنها تصمیم گرفتند تا این برند را تاسیس کنند.

نخستین عطرهای این برند در سال ۲۰۱۳ میلادی روانه بازار شدند که در این برند سیریل رولان به عنوان عطرساز فعالیت دارد. عطرهای د مرچنت آو ونیز از مسیرهای تجاری دریایی الهام گرفته شده است، مسیرهایی بسیار پهناور که از آسیا تا آفریقا و اروپا و در سراسر دریاهای شمالی امتداد دارد. مسیرهایی که از ونیز آغاز می شود به بندرگاه های بسیاری می رسد که به نوبه خود در سال های دور مقاصد تجاری مهمی بودند. این بنادر مراکز مبادله مواد اولیه و محصولات نهایی بودند. بنابراین از این طریق امکان دسترسی جمهوری ونیز به دانش و مواد اولیه ای به وجود آمد که در حالت عادی دسترسی به آنها در این سرزمین غیر ممکن بود.

عطر مورسک

برند ایتالیایی مورسک یک برند عطری نیش است که در سال ۲۰۱۴ میلادی در شهر میلان تاسیس شد. مورسک ترکیب متوازنی است میان فرم و محتوا، ترکیبی میان زیبایی شناسی و ماهیت، عطرهایی که خلق گردیده اند تا هنر عطر سازی سنتی باستانی و شرقی را با جامه ای از سبک و سیاقِ هماره جاویدانِ ایتالیایی بیاراید. مورسک ادای احترامی است نسبت به عظمت و شکوه هنر اسلامی وابسته به شمال آفریقا (Moorish Art). مورسک سرودی روحانیست برای پالایش عطر های شرقی و دانش عطر های ساخت ایتالیا. مجموعه عطر های مورسک، بازتابی است از فلسفه مینیمالیستی که از طریق طراحی ویژگی های اساسی این عطر ها صورت می پذیرد؛ بدین ترتیب هر عطر حاکی از تضادی جذاب است میان پیچیدگی مطلق مجموعه خود و غنا و فراوانی جزئیات آن. گفتنی است که نخستین عطر این برند در سال ۲۰۱۵ میلادی به بازار عطر جهان عرضه گردید.

عطر مورسک

عطر ایو سن لوران

برند فرانسوی ایوسن لوران در سال ۱۹۶۱ میلادی، توسط طراحی الجزایری به نام ایو هِنری دونات ماتیو سَن لوران در شهر پاریس تأسیس شد. لوران در سال ۱۹۳۶ میلادی و در شهر اوران واقع در الجزایر دیده به جهان گشود. او در سن ۱۷ سالگی فعالیت خود را در زمینه طراحی مد به عنوان دستیار کریستیَن دیور آغاز کرد. هنگامی که او تنها ۲۱ سال داشت، کریستین دیور از دنیا رفت و لوران به عنوان ریاست خانه مد دیور انتخاب شد. در سال ۱۹۶۰ میلادی، با آغاز جنگ استقلال الجزایر، لورانِ جوان به جنگ اعزام شد و همین مسئله موجب شد تا او جایگاه و موقعیت خود را در کمپانی دیور از دست بدهد. لوران پس از آن، به دلیل خدمت سربازی و همچنین ناامیدی و یأسی که بابت از دست دادن موقعیتش در دیور به سراغ او آمده بود، در بیمارستان بستری شد. پس از گذشت مدتی، حال روحی لوران بهبود پیدا کرد و او تصمیم گرفت تا کمپانی مد خود را افتتاح کند که امر این سرآغازی برای تبدیل شدن او به یکی از تأثیرگذارترین طراحان مد در طی دهه های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ میلادی بود.

ایوسن لوران برندی سنت شکن است، برندی که در آن عالیجناب لوران اولین فردی بود که از مدل های رنگی در سالن های مد و زیبایی استفاده نمود، اولین کسی که این جسارت را به خرج داد تا عطر خود را اوپیوم بنامد و حتی برای عرضه اولین عطر مردانه خود سنت ها و عرف ها را زیر پا بگذارد. برای عطر ایوسن لوران، عشق در قلب همه چیز موجود است و بمانند یک طلسم بر همه چیز فائق می آید، عشق یکی از قوی ترین احساسات است، عامل محرکی که قدرت آن فراتر از همه قدرت هاست. پاریس نماد یک حالت ذهنی است، محل تولد این برند. پاریس نماد یک شهر است، شهری سرشار از نور، شهر عشق، شهر حیات و زندگی، شهر زیبایی، شهر انقلاب و دگرگونی و شهری که قلب را به تپش بیشتر وا می دارد. جسارت برند ایوسن لوران به توانایی او در به تسخیر در آوردن دوران و اعصار خلاصه می گردد. عالیجناب لوران فردی دوراندیش بود و رویکرد مدرن او در زمینه مد و زیبایی و پوشاک و زنان هنوز هم دارای طنینی باور نکردنی است. رنگ یکی از عناصر اصلی در برند YSL برای زنان است، رنگ منشاء شادابی زنان و سرخوشی ناب و منحصر به فرد آنها است. رنگ ها از قدرت فراوانی برای اغواگری برخوردار هستند و همه چیز به میزان طیف رنگ ها مربوط می شود. با برند ایوسن لوران همه چیز در حد نهایت خود است. در این برند جایی برای چیز های متوسط، غیر جذاب و فاقد شخصیت نیست.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو