برچسب هولوگرامی چیست ؟

منبع: نوداد

37

1400/11/26

18:52


شاید عنوان برچسب هولوگرامی به گوشتان خورده باشد و ندانید این برچسب ها چه چیزی هستند و چه کاربردی دارند! این برچسب ها در واقع یکی از بهترین ابزارهای حفاظتی و امنیتی در برخی از اسناد، اوراق بهادار و محصولات مختلف به شمار می آیند که مورد استفاده قرار می گیرند.

در این برچسب ها شاهد یک تصویر 3 بعدی هستیم که مانند یک شیء یا جسم واقعی به نظر می رسد. هولوگرام را با نام برچسب امنیتی نیز می شناسند و از نظر لغوی به معنای ماده رمز گذاری شده می باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با برچسب های هولوگرامی و نحوه ساخت آن بیشتر آشنا کنیم.

برچسب هولوگرامی در واقع محصول اپتیکی محسوب می شود که با استفاده از تجهیزات پیشرفته و تکنولوژی لیزر تهیه و تولید می شود. این برچسب های هولوگرامی در معرض نور، تصاویر رنگارنگی را نشان می دهند که در اثر تغییر زاویه دید، طیف های مختلفی از رنگ رویت خواهد شد. از ویژگی ها و خصوصیات لیبل هولوگرام، نمایش تصاویر سه بعدی بوده که به هیچ عنوان قابلیت کپی برداری از آن وجود ندارد.

معرفی انواع برچسب هولوگرامی

برچسب هولوگرامی در انواع و اقسام مدل ها تولید و به بازار عرضه شده اند و از لایه بندی های مختلفی برخوردارند. تایتل های هولوگرام به 2 لایه اصلی (لایه فوقانی) و لایه زیرین تقسیم بندی می ‌شوند که این لایه‌ ها با توجه به انواع هولوگرام‌ بیشتر نیز می‌ شوند. در ادامه برخی از دسته ‌بندی ‌های هولوگرامی را معرفی می ‌کنیم:

• هولوگرام شناسایی

بهترین هولوگرام برای کاربردهای امنیتی، هولوگرام شناسایی محسوب می شود که بسیار شفاف می باشد. از این هولوگرام علاوه بر موارد امنیتی برای محافظت از کالا و افزایش طول عمر نیز استفاده می شود. تشخیص این هولوگرام بر روی کارت های شناسایی به 2 شیوه هات استمپ و معمولی انجام می شود که یقینا روش هات استمپ از امنیت بیشتری برخوردار می باشد.

• هولوگرام نوار چسبی

هولوگرام نوار چسبی در واقع برای مواردی با امنیت و حفاظت بالا کاربرد دارد که از جمله این موارد، می توان به پاکت نامه های محرمانه، کارتن، جعبه و ... اشاره کرد. وجود هولوگرام نوار چسبی بر روی کالا به منزله آکبند و اصل بودن محصول می باشد.

• هولوگرام دارای متن پنهان

تهیه هولوگرام دارای متن پنهان به این صورت است که قسمت هایی را که دارای متن می باشند بر روی یک شیشه مشکی قرار داده و سپس آن ها را در معرض نور لیزر قرار می دهند. تمامی این متن ها به دو طریق قابل بازخوانی می باشند. بعضی از متن ها فقط در زیر نور لیزر قابل مشاهده و خواندن بوده و برخی دیگر به وسیله ی فیلم های decodefile قابلیت خواندن دارند.

• هولوگرام جنبشی

هولوگرام جنبشی در واقع بیشتر به عنوان هولوگرام امنیتی شناخته می شود و از انواع هولوگرام های دو بعدی و سه بعدی برای ساخت آن استفاده می شود که درصورت نورپردازی از زوایای مختلف و کاملا پیوسته به برچسب هولوگرامی، هولوگرام جنبشی تولید خواهد شد.

• هولوگرام دو بعدی و سه بعدی

هولوگرام های دو بعدی و هولوگرام سه بعدی دارای عمق بسیار زیادی هستند که علت آن دو لایه بودن آن ها می باشد. به این صورت که در لایه تحتانی هولوگرام دو بعدی و در لایه فوقانی هولوگرام سه بعدی قرار می گیرد.

برچسب هولوگرام


طرز ساخت برچسب های هولوگرامی

برای اینکه اقدام به ساخت یک برچسب هولوگرامی کنید لازم است تا در ابتدا جسم یا شیء را که می خواهید به صورت هولوگرام در بیاورید به کمک اشعه لیزر به محیط ثبت بتابانیم. محیط ثبتی که قرار است جسم یا شئ مورد نظر را به آن بتابانیم باید از مواد مناسبی ساخته شده باشند تا بتواند به شفاف شدن تصویر کمک کند. محیط ثبت باید تمیز باشد چرا که تمیز بودن محیط منجر به آن می شود تا شعاع های لیزر بتوانند با هم تداخلی ایجاد کنند و بدون اختلال می باشند.

در مرحله بعد اشعه لیزر به 2 شعاع مساوی تقسیم شده و به کمک آینه هدایت خواهد شد تا در گام بعدی یکی از این شعاع ها به سمت جسم سوژه عکاسی و قسمتی از آن روی سطح مورد نظر جسم در محیط ثبت هدایت شود و شعاع دوم مستقیما به محیط ثبت تابیده شده که به شعاع دوم اصطلاحا شعاع مرجع نیز گفته می شود. در آخرین مرحله این 2 شعاع با یکدیگر تداخلاتی ایجاد می کنند تا الگویی در محیط ثبت ایجاد شود.

کاربرد هولوگرام

برچسب هولوگرامی دارای کاربردهای زیادی می باشد که یکی از مهم ترین کاربرد آن برای مسائل حفاظتی و امنیتی محصولات می باشد. علاوه بر این می توانید از این برچسب ها در تأیید اسناد یا آیتم هایی مانند تیکت های رخدادی، آیتم های پست شده و . . . استفاده کنید. بسیاری از ایستگاه های گاز یا فروشگاه هایی که در سطح شهر قرار دارند هم از برچسب های هولوگرامی برای ایمنی، تأیید کارت خوان ها، پایانه های بدون سرنشین خود استفاده می کنند.

در کشورهای توسعه یافته فقط کسانی می توانند از برچسب هولوگرامی استفاده کنند که دارای ثبت مالکیت تجاری باشند. این موضوع خود منجر به این شده تا این قبیل برچسب ها به صورت انحصاری در اختیار یک شرکت خاص قرار گیرند و کسی نتواند از آن کپی برداری کند.

ویژگی های هولوگرام

  • برچسب هولوگرامی دارای مشخصات و ویژگی های زیادی می باشد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • برچسب های هولوگرامی دارای جنس پلی استری بوده و ضخامتی به اندازه 0.002 اینچ دارند.
  • تمامی برچسب های هولوگرامی به صورت رولی عرضه شده و در اختیار اشخاص قرار می گیرند.
  • قابلیت چسبندگی برچسب هولوگرامی حدود یک سال ماندگاری دارد و در این مدت می توان به راحتی از آن استفاده کرد.
  • زمانی که چاپ هولوگرام صورت می گیرد، در قسمت زیرین برچسب هولوگرام، یک سیلیکون به صورت نقطه ای چاپ شده که در صورت کنده شدن از روی محصول شاهد باقی ماندن یک الگوی نقطه ای از تصویر هولوگرامی هستید.
  • زمانی که این برچسب در زیر نور خورشید قرار می گیرد، تمامی رنگ های آن به جز سبز لیمویی و صورتی تیره محو می شوند.

هولوگرام


سفارش چاپ هولوگرام در تهران

در برهه ای از زمان زندگی می کنیم که به صورت روز افزون شاهد استفاده های زیاد از چاپ هولوگرام هستیم. اگر چنانچه قصد سفارش چاپ برچسب هولوگرامی در تهران را دارید، می توانید به مؤسسات فعال در این زمینه مراجعه کنید و لازم است بدانید که شرکت های زیادی در زمینه چاپ هولوگرام مشغول فعالیت هستند که آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند. تمامی این شرکت ها به شما کمک می کنند تا بتوانید به راحتی نوع برچسب هولوگرام خود را انتخاب کرده و سفارش دهید.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو