آیا وب‌سایت شما به گواهی SSL نیاز دارد؟

منبع: نیک شو

162

1400/11/26

18:53


آیا وب‌سایت شما به گواهی SSL نیاز دارد؟

آیا وب‌سایت شما به گواهی SSL نیاز دارد؟

SSL کوتاه شده Secure Socket Layer به معنای لایه سوکت امن می‌باشد. گواهی SSL به معنای فعالسازی پروتکل امنیتی https بر روی مرورگر می‌باشد. این پروتکل وظیفه ایجاد امنیت در لایه اپلیکیشن از شبکه را دارد. در این مقاله درباره ماهیت اس‌اس‌ال توضیحاتی کافی داده می‌شود. در ادامه به دلایل نیاز وب‌سایت‌ها به SSL و نحوه عملکرد آن در تأمین امنیت می‌پردازیم.
 

مختصری درباره SSL

SSL یک فایل دیتای کوچک هست که یک لایه امنیتی اضافی بین مرورگر و وب‌سایت برقرار می‌کند. اکثر وب‌سایت‌های تجاری بزرگ در حال حاضر از SSL استفاده می‌کنند. وب‌سایت‌هایی که SSL فعال دارند، دامنه آنها در نوار آدرس مرورگر با https:// شروع می‌شود و نماد قفل را در کنار آن نیز خواهید دید. برای مشاهده اطلاعات مربوط به شرکت بر روی نماد قفل کلیک کنید.
 

نحوه عملکرد SSL

Secure Socket Layer داده‌های ارسال شده بین مرورگر وب بازدیدکننده و وب سایت شما را رمزگذاری می‌کند و از رهگیری اطلاعاتی مانند جزئیات کارت اعتباری و رمز عبور توسط هکرها جلوگیری می کند. این باعث افزایش اعتماد مشتریانی می شود که از وب سایت شما بازدید می کنند.
 

نصب SSL

برای کسب اعتبار بیشتر در تجارت آنلاین باید گواهی SSL را خریداری کنید و آن را روی سرور وب‌سایت خود نصب کنید. خوشبختانه این روند نسبتاً ساده است. اگر نحوه نصب را نمی‌دانید، بعد از خرید SSL با پشتیبانی شرکت هاستینگ تماس بگیرید و از آنها برای نصب SSL کمک بگیرید.

آیا وب‌سایت شما به گواهی SSL نیاز دارد؟

چرا وب‌سایت شما به SSL نیاز دارد؟

از اکتبر ۲۰۱۵ گوگل رسماً اعلام کرد وب‌سایت‌هایی که با اطلاعات کاربران خود سروکار دارند، می‌بایست SSL را فعال کنند. در غیر اینصورت کاربرانی که خواهان باز کردن وب‌سایت آنها هستند، پیغام Not Secure را خواهند دید. این پیغام به کاربران هشدار می‌دهد که اگر از آن وب‌سایت بازدید کنند، امکان از دست رفتن و هک اطلاعاتشان وجود خواهد داشت. بنابراین این پیغام به هر تجارت آنلاینی می‌تواند لطمه وارد کند. طبق تحقیقات ۸۴ درصد از مشتریان سبد خرید را در سایت‌هایی که SSL ندارند رها می‌کنند.
 

راهنمای انتخاب و خرید SSL

برای تهیه اس اس ال باید از انواع و سطوح آن مطلع باشید. خرید ssl در سه سطح استاندارد یا دامنه(DV)، سازمانی(OV) و پیشرفته(EV) ارائه می‌‌شود.
 

SSL استاندارد(DV)

اس‌اس‌ال دامنه برای مشاغل و وب‌سایت‌های کوچک مناسب می‌باشد. خرید و نصب آن در کمترین زمان ممکن و تنها در چند دقیقه انجام می‌شود.
 

SSL سازمانی(OV)

این گواهی از اعتبار متوسطی برخوردار است. اغلب برای کسب و کارهای درحال رشد که وردپرس، دروپال یا جوملا را اجرا می‌کنند مناسب می‌باشد. برای دریافت این گواهی باید اطلاعات بیشتری از وب‌سایت مورد تأیید قرار بگیرد.
 

SSL پیشرفته(EV)

بالاترین سطح اعتماد برای وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک که با دیتای مشتریان سروکار دارند، EV می‌باشد. مراحل و روش دریافت این نوع SSL پیچیدگی بیشتری داشته و زمان بیشتری را نیاز دارد.

اما بد نیست بدانید هر سه سطح شامل رمزگذاری یکسانی هستند. هر سه قفل و https:// را به مرورگر وب اضافه می‌کنند و همچنین الزامات Google و GDPR را برآورده می‌کنند.
 

نحوه نصب و راه‌اندازی SSL

پس از خرید SSL باید دامنه خود را تأیید کرده وب‌سایت را به SSL منتقل کنید. به طور کلی برای تأیید اعتبار دامنه باید یک فایل HTML کوچک را در یک دایرکتوری خاص از وب‌سایت آپلود کنید. یا می‌توانید certificate code(کد گواهینامه) را در کنترل پنل سایت، بخشی از صفحه DNS اضافه کنید. بسیاری از شرکت‌های هاستینگ می‌توانند شما را در انجام این امر راهنمایی کنند.

 

بعد از اینکه دامنه وب‌ اعتبار سنجی شد، می‌توانید سایت را به SSL منتقل کنید. البته اغلب CMSها پلاگین رایگان برای انجام این مراحل دارند. بطور مثال برای وردپرس می‌توانید از پلاگین Really Simple SSL استفاده کنید. بعد از نصب SSL آدرس سایت به //https: تغییر می‌کند و تمام تنظیمات SSL بطور خودکار بر آن پیکربندی می‌شود.

 

برای اطمینان از اینکه کاربران وب‌سایت شما https را ببینند، باید از طریق وب سرور کاربرانی که http را می‌زنند به نسخه https ریدایرکت کنید. بسیاری از شرکت‌های هاستینگ این‌کار را بطور خودکار برایتان انجام می‌دهند.
 

چه وب‌سایت‌هایی به SSL نیاز دارند؟

امروزه فعالسازی SSL به یک ضرورت تبدیل شده‌ است. با این حال برخی بیشتر از سایرین به آن نیاز دارند. معمولاً سایت‌هایی که اطلاعات کاربران را دریافت می‌کنند باید حساسیت ویژه‌ای به نصب SSL داشته باشند. اما در زیر لیستی از سایت‌های حساس که باید حتماً SSL داشته باشند را آورده‌ایم:
 

فرم‌ها

اگر سایت شما دارای فرم‌هایی باشد که اطلاعات شخصی افراد اعم از کد ملی، آدرس، مشخصات کارت اعتباری و … را می گیرد قطعاً به SSL نیاز خواهید داشت. درصورت فعال نبودن این گواهی‌نامه امکان دارد اطلاعات کاربران توسط افراد سودجو مورد سواستفاده قرار بگیرد.
 

سایت‌های تجارت الکترونیک

اگر دارای وب‌سایتی با درگاه پرداخت هستید، به گواهی SSL احتیاج پیدا خواهید کرد. این گواهی اعتماد مشتریان را جلب می‌کند. درصورت نبود آن احتمال کمی وجود دارد که کاربران از وب‌سایت شما خرید کنند. زیرا امروزه افراد می‌دانند که بدون SSL اگر دیتایی وارد سایت کنند احتمال لو رفتن آن وجود دارد.
 

صفحات ورود(login)

اگر سایت شما دارای صفحه ورود برای کاربران می‌باشد، قطعاً نیاز به SSL دارید. زیرا بدون وجود آن رمزهای عبور به‌صورت متن ساده منتقل می‌شوند. به همین دلیل آماتورترین هکرها می توانند به‌راحتی به آن دست پیدا کنند.

آیا وب‌سایت شما به گواهی SSL نیاز دارد؟

از چه راهی می‌توان متوجه فعال بودن گواهی SSL شد؟

درست‌ است که فرآیندهای رمزگزاری SSL قابل رویت نیستند، اما نشانه‌های بصری وجود دارد که می‌توانید به‌واسطه آنها از وجود این گواهی مطمئن شوید:
 

نماد قفل

در گوشه سمت چپ قسمت نوار آدرس مرورگر، یک قفل وجود دارد. این قفل ایمنی تراکنش‌های مشتریان را تضمین می‌کند. وقتی کاربران آن را می‌بینند از وجود این تدابیر امنیتی مطلع می‌شوند. اگر روی قفل کلیک کنند می‌توانند CA، آدرس و نام شرکت را مشاهده کنند.
 

Https

سایت‌هایی که از اس‌اس‌ال استفاده می‌کنند به‌جای http نماد https را در آدرس سایت خود دارند. همچنین سایت‌هایی که از گواهی EV استفاده می‌کنند دارای آدرس بار سبز هستند. این رنگ و گواهی نشان از بالاترین سطح محافظت دارد.
 

کلام آخر

SSL در خط مقدم وب و لایه برنامهٔ  شبکه برای حفظ امنیت اطلاعات شما می‌کوشد. این گواهی به‌ازای برقراری پروتکل امنیتی https در سطوح و انواع مختلف ارائه می‌شود. اس‌اس‌ال با رمزنگاری دیتای کاربران مانع از لو رفتن آنها می‌شود. از طرفی وجود آن برای وب‌مسترها تأثیر مثبتی در رتبه‌بندی گوگل و بهبود وضعیت سئو دارد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو